• امروز : جمعه - ۳۱ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 19 April - 2024

توضیح شرکت آب منطقه‌ای کرمان درباره چاه سبزواران انار: فروش و انتقال آب چاه به اراضی غیر، تخلف است

  • 07 اسفند 1393 - 0:12
توضیح شرکت آب منطقه‌ای کرمان درباره چاه سبزواران انار: فروش و انتقال آب چاه به اراضی غیر، تخلف است

 شرکت آب منطقه‌ای استان کرمان در پاسخ به سوالات انارپرس درباره احتمال فروش آب چاه سبزواران به سایر اراضی اعلام کرده که فروش و انتقال آب چاه به اراضی غیر، تخلف است.

این چاه در منطقه شمش قرار دارد که اخیر مجوز جابجایی گرفته و حفر شده است.

سوالات انارپرس یک ماه قبل به طور کتبی به شرکت آب منطقه‌ای کرمان ارسال شده بود. متن نامه‌ رسمی شرکت آب منطقه‌ای که به شماره ۴۸۲۸/۳۰۴/د/۹۳ مورخه ۲۷/۱۱/۱۳۹۳ به انارپرس ارسال شده، به شرح زیر است:

با سلام،

در خصوص نامه شماره ۷۱۱ مورخ ۹/۱۱/۹۳ سردبیر انارپرس، پاسخ موارد مطروحه در نامه، به شرح ذیل تقدیم می‌گردد:

با توجه به وضع منابع آبی در شهرستان انار آیا صدور مجوز به چاه سبزواران، کارشناسی شده و اصولی است؟

چاه مذکور دارای مجوز بهره‌برداری بوده و مانند سایر چاه‌های مجاز، به درخواست متقاضی برابر ضوابط قانونی رسیدگی شده است.

با توجه به اینکه محل قرارگیری این چاه مناسب کشت پسته نیست و حتی هیچ باغ پسته‌ای در آن محل وجود ندارد، احتمال فروش آب از سوی صاحبان این چاه در آینده وجود دارد، آیا این اقدام قانونی است؟

بررسی شرایط و مناسبت نوع کشت در هر منطقه بر عهده سازمان جهاد کشاورزی می‌باشد و با توجه به اینکه پروانه حفر اولیه بر اساس اسناد اجاره صادره از سوی ارگان واگذارکننده زمین، صادر گردیده، پاسخ به این سوال بر عهده سازمان جهاد کشاورزی است. بدیهی است در صورت انجام هرگونه تخلف از جمله فروش و انتقال آب به اراضی غیر، اقدام قانونی از سوی شرکت آب منطقه‌ای به عمل خواهد آمد.

در شهرستان انار چاه‌هایی وجود دارد که آب آن‌ها دچار تلخی یا شوری شده ولی به دلیل بحران کم‌آبی، به آن‌ها مجوز جابجایی داده نمی‌شود آیا فکر نمی‌کنید صدور مجوز برای جابجایی چاه سبزواران که باغ پسته‌ای ندارد، نوعی رفتار دوگانه و تناقض‌آمیز است؟

بر اساس قانون، مالکین هر چاهی که پروانه بهره‌برداری داشته باشد، می‌توانند درخواست جابجایی چاه خود را تسلیم شرکت آب منطقه‌ای نمایند و اگر چاه دارای کاهش فاحش آبدهی (از نظر کمی) باشد، چاه بررسی می‌شود. لازم به ذکر است جابجایی چاه به دلیل کیفیت بد آب در قانون پیش‌بینی نشده است.

با توجه به اینکه یکی از مالکان این چاه، رئیس یکی از ادارات شهرستان انار است، آیا این موضوع تاثیری در صدور مجوز جابجایی چاه داشته است؟ آیا در خصوص صدور مجوز جابجایی چاه اعمال نفوذ نشده است؟

شرایط قانونی جابجایی چاه‌ها، مستقل از شخصیت حقوقی مالکین بررسی می‌شود که در خصوص این پرونده نیز درخواست جابجایی دقیقا برابر ضوابط و به دور از هرگونه اعمال نفوذی صورت پذیرفته است.

با توجه به صدور مجوز جابجایی برای این چاه، بقیه چاه‌های کشاورزی انار با چه شرایطی می‌توانند مجوز جابجایی بگیرند؟

کلیه درخواست‌های رسیده به این شرکت، مطابق موازین قانونی مورد بررسی و رسیدگی قرار خواهد گرفت.

با صدور مجوز جابجایی برای چاه سبزواران، به نظر می‌رسد آب منطقه‌ای کرمان، موضوع حفاظت از منابع آب شهرستان انار را فدای برخی مسائل کرده. نظرتان در این باره چیست؟

شرکت آب منطقه‌ای کرمان علاوه بر رسالت مهم حفظ و حراست از منابع آبی، وظیفه ارائه خدمات به بهره‌برداران از منابع آبی اعم از رسیدگی به درخواست‌های جابجایی کف‌شکنی، حفر چاه جدید، چاه به جای قنات و غیره را نیز بر عهده دارد که در چارچوب قوانین و مقررات بایستی پاسخگوی مراجعین نیز باشد.

**********************************

توضیح انارپرس: در ابتدا لازم می‌دانیم از پاسخ‌گویی شرکت آب منطقه‌ای استان کرمان تشکر کنیم. اما یک مساله هنوز حل نشده باقی مانده است.

اگر قرار باشد که مجوز حفر و برداشت آب همچنان صادر شود، پس بحران کم‌آبی چه معنایی دارد؟ پس اینکه گفته می‌شود دشت انار منطقه ممنوعه و بحرانی است، چه معنایی دارد؟

آیا مگر نه این است که در بحران‌ها، تدابیر ویژه اندیشیده می‌شود و گاهی لازم است برای عبور از بحران، برخی مقررات جدید اجرا شود و اجرای برخی قوانین متوقف شود؟ نام بحران کاملا نشان می‌دهد که وضعیت عادی نیست. این قوانینی که شرکت آب منطقه‌ای به آن استناد می‌کند، مربوط به زمانی است که وضعیت منابع آب زیرزمینی، بحرانی نباشد.

شرکت آب منطقه‌ای استان کرمان باید به این نکته توجه کند که در مواقع بحران کم‌آبی، وظیفه اصلی‌اش حفاظت از منابع آب است، نه اینکه در منطقه‌ای مانند انار که از نظر منابع آبی، بحرانی است مجوز حفر چاه صادر کند.

به عنوان مثال استفاده از تلفن ثابت حق هر شهروندی است اما در بسیاری از شهرهای بزرگ کشور به دلیل رشد جمعیت و افزایش آپارتمان‌ها، شرکت مخابرات توان واگذاری تلفن ثابت را تا سال‌ها به مشترکان جدید ندارد. این مشترکان جدید از نظر قوانین، می‌توانند تلفن ثابت داشته باشند اما چون امکانات مخابرات جوابگو نیست، نمی‌توانند از این حق قانونی خود تا چندین سال استفاده کنند. مثال‌های زیاد دیگری از این نمونه می‌توان آورد.

حالا داستان بحران کم‌آبی هم همین‌گونه است. قوانین شاید اجازه بدهد که مالکان بتوانند چاه حفر کنند اما آیا امکانات یا همان منابع آب زیرزمینی آن قدر هست که جوابگوی نسل‌های آینده باشد و بحران فعلی، وخیم‌تر نگردد؟ آیا شرکت آب منطقه‌ای کرمان نباید به این فکر کند که مجوز حفر چاه را باید به زمانی موکول کند که وضعیت منابع آب زیرزمینی، از وضع بحرانی به وضع عادی تغییر پیدا کرده باشد؟ آیا شرکت آب منطقه‌ای استان کرمان تضمین می‌دهد که با حفر چاه، وضعیت منابع آب‌های زیرزمینی انار وخیم‌تر نمی‌شود؟

ثبت دیدگاه