• امروز : سه شنبه - ۲۸ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Tuesday - 16 April - 2024

آشنایی با بیماری مشمشه در تک سمیان

  • 13 اردیبهشت 1394 - 15:19
آشنایی با بیماری مشمشه در تک سمیان

دکتر سید احسان منصوری نژاد مسئول شبکه دامپزشکی شهرستان انار گفت: مشمشه یک بیماری عفونی بسیار واگیردار تک سمی ها ( اسب، قاطر و الاغ ) است و مشخصه آن تشکیل ندول یا زخم هائی در دستگاه تنفس فوقانی و پوست می باشد. از نظر بیماری زائی شدیدا کشنده بوده و در هر کجا که پرورش اسب وجود دارد حائز اهمیت است. مشمشه یک بیماری زئونوز است که به آسانی قابل سرایت بوده و غالبا منجر به مرگ   می گردد .

وی افزود: مهمترین منبع انتشار عفونت، دامهای آلوده یا حاملینی هستند که نشانه های بالینی بیماری را نداشته ولی میکروب را مرتبا دفع نموده و میزبانهای حساس را آلوده می سازند. تمام ترشحات حیوانات آلوده چه در فرم تنفسی از راه بینی و دهان و چه در فرم پوستی از طریق زخم برای انسان و دام حساس آلوده کننده است و انتقال از راههای زیر صورت می گیرد:

۱ بلع غذا و آب آلوده به میکروب، آبشخورها و آخورهای مشترک نقش بسزائی در انتقال و انتشار بیماری بین حیوانات تک سمی دارد ۲ استنشاق مواد آلوده ۳ تماس نزدیک یا نفوذ مواد آلوده از طریق زین، برگ و … . در انسان انتقال بیماری در اثر تماس مستقیم با دام آلوده یا بیمار و از طریق استنشاق و بلع مواد آلوده صورت می گیرد و میکروب از راه زخم و خراش های جلدی و مخاطات می توانند وارد بدن شود. علائم بیماری: بیماری در مرحله اول خاص تک سمیان بوده و معمولا الاغ و قاطر به شکل حاد بیماری و اسب به شکل مزمن بیماری مبتلا می شوند. فقر غذائی، شرایط بهداشتی نامناسب، تراکم حیوانات، ضعف سیستم ایمنی بدن، آلودگی های انگلی و سایر عوامل استرس زا از جمله عوامل مستعد کننده ابتلا به بیماری هستند.

دکتر منصوری نژاد در ادامه گفت: علائم در شکل حاد بیماری شامل تب بالا همراه با سرفه و سایر علائم تنفسی مثل تورم بینی و اشکال در تنفس، ریزش ترشحات بینی همراه با پنومونی و زخم های گسترده در مخاط بینی و ندول هائی بر روی قسمت های انتهائی دست، پا و شکم ظاهر       می گردد و علائم در شکل مزمن بیماری بستگی به حضور ضایعات در نقاط مختلف بدن دارد که ممکن است ریوی یا جلدی باشد. وقتی محل ضایعه ریه است سرفه مزمن، تنگی نفس و اختلال در تنفس ظاهر می شود و ندولهای ایجاد شده زخم می شوند. این بیماری در انسان به چهر شکل دیده می شود: شکل جلدی موضعی، ریوی، عمومی و مزمن .

وی در پایان گفت: تست مالئین یا مالئیناسیون در حال حاظر به عنوان یک روش علمی برای تشخیص این بیماری و عفونت در سطح اسب داریهای این شهرستان بصورت منظم انجام می شود. مهمترین را پیشگیری، کنترل و ریشه کنی بیماری در دامداریها بر اساس تشخیص سریع و به موقع دامهای آلوده با تست مالئین و حذف دامهای آلوده و اقدامات قرنطینه ای و بهداشتی برای جلوگیری از انتشار آلودگی می باشد..

ثبت دیدگاه