• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024

توصیه‌های دامپزشکی انار درباره بیماری مرگ‌آور تب کریمه

  • 05 تیر 1394 - 21:27
توصیه‌های دامپزشکی انار درباره بیماری مرگ‌آور تب کریمه

در سه ماهه ابتدای سال جاری ۹ نفر در کشور دچار بیماری “تب کریمه کنگو” شدند که سه نفر از آن‌ها فوت کردند.

برای همین به سراغ رئیس دامپزشکی شهرستان انار رفتیم تا راه‌های پیشگیری از این بیماری را که بین انسان و حیوان مشترک است، جویا شویم.

 رییس دامپزشکی شهرستان در مصاحبه با انارپرس انار گفت : تاکنون هیچ موردی مبنی بر ابتلاء به بیماری تب کریمه کنگو در این شهرستان مشاهده نشده است.

دکتر سیداحسان منصوری نژاد با بیان اینکه تا کنون موردی از ابتلاء به بیماری خونریزی دهنده تب کریمه کنگو در شهرستان انار گزارش نشده است، این بیماری را از نوع بیماری های مشترک بین انسان و دام برشمرد و بر لزوم رعایت موازین بهداشتی جهت پیشگیری از ابتلاء به این بیماری تاکید کرد.

وی افزود:آلودگی با این ویروس در دامها بیماری بالینی ایجاد نمی کند اما ممکن است در انسان باعث مرگ بیمار شود.

دکتر منصوری نژاد خاطرنشان کرد: ایجاد خونریزی در بافتهای بدن یکی از نشانه های بیماری در انسان است که در مراحل آخر بیماری اتفاق می افتد و در این مرحله متاسفانه هیچ اقدام درمانی نمی توان برای بیمار انجام داد.

رییس دامپزشکی شهرستان انار با اشاره به تاریخچه و علل نامگذاری این بیماری اظهار کرد: تب کریمه کنگو برای نخستین بار در سال ۱۹۴۴ در منطقه ای به نام «کریمه» کنار دریای سیاه مشاهده شد و پس از گذشت چند سال متعاقبا این بیماری برای دومین بار در جهان در سال ۱۹۶۶ در منطقه ای به نام «کنگو» گزارش شد و بدین ترتیب نام این بیماری از تلفیق نام این دو منطقه گرفته شد.

چه کسانی در معرض این بیماری قرار دارند؟

دکتر منصوری نژاد دامداران، کارکنان کشتارگاه ها، تکنسین های دامپزشکی و دامپزشکان و زنان خانه دار را از جمله افرادی دانست که در معرض ابتلای به بیماری تب کریمه کنگو قرار دارند.

راههای انتقال بیماری

دکتر منصوری نژاد مهمترین راه انتقال این بیماری را از طریق گزش کنه های آلوده ، عنوان واضافه کرد: این بیماری معمولا از طریق گزش کنه و یا تماس با خون یا ترشحات یا لاشه دام و انسان آلوده به افراد دیگر منتقل می‌شود.

وی اضافه کرد: افرادی که به نوعی با دام سر و  کار دارند متاسفانه به علت عدم آگاهی این کنه ها را از بدن دام جدا کرده و له می کنند که در همین اثنا از طریق گزش توسط گنه و یا وجود زخم یا جراحتی در دست فرد، بیماری به سرعت انتقال می یابد.

رییس دامپزشکی شهرستان انار همچنین تماس با بافت گوشت آلوده را از دیگر راههای انتقال این بیماری عنوان و اضافه کرد:در صورتی که کارکنان کشتارگاهها، قصابان و خانمهای خانه دار با بافت گوشت َآلوده در تماس باشند این بیماری به راحتی به این افراد منتقل می شود.

راههای پیشگیری از ابتلاء بیماری

دکتر منصوری نژاد به شهروندان خصوصا زنان خانه دار توصیه کرد:پس از خریداری گوشت آن را به مدت ۲۴ ساعت در دمای صفر تا چهار درجه نگهداری کنند و پس از گذشت این مدت با استفاده از دستکش اقدام به خرد کردن آن کنند.وی خاطرنشان کرد: نگهداری گوشت در دمای یاد شده باعث اسیدی شدن گوشت و در نتیجه از بین رفتن ویروس بیماری خواهد شد.

وی همچنین از شهروندان خواست با تهیه گوشت مورد نیاز خود از فروشگاههای معتبر و همچنین توجه به وجود لیبل با درج تاریخ ذبح و انقضا از ابتلاء به این بیماری پیشگیری کنند. ضمن اینکه از ذبح دام در منازل خود جدا بپرهیزند.

دکتر منصوری نژاد همچنین به دامداران نیز توصیه کرد: با سمپاشی دامداری های خود از ازدیاد کنه ها که مهمترین عامل انتقال دهنده این بیماری هستند جلوگیری به عمل آورند.

این مقام مسوول توصیه ای هم برای کارگران و امپزشکان داشت.وی گفت: این افراد در حین کار در کشتارگاه باید به کلاه، دستکش، چکمه و عینک مجهز باشند.

نشانه های تب خونریزی دهنده کریمه-کنگو

رییس دامپزشکی شهرستان انار با اشاره به علایم این بیماری گفت: بیماری در دامها بدون علامت است ولی دوره کمون بیماری در انسان بستگی به نحوه انتقال ویروس دارد.

وی افزود: دوره این بیماری متعاقب گزش کنه ها معمولا دوره کمون ۳-۱ روز و حداکثر ۹ روز و متعاقب تماس با خون و یا بافت های آلوده۶-۵ روز و حداکثر ۱۳ روز است.

دکتر منصوری نژاد اظهار کرد:بیماری بطور ناگهانی و با علائمی مانند سردرد، تب بالا، درد ناحیه پشت، درد مفاصل، درد معده، استفراغ، قرمزی چشم ها و صورت و گلو و نقاط خونریزی در سقف دهان آغاز می شود و در موارد پیشرفته بیماری لکه های بزرگ کبود رنگ روی بدن، خونریزی شدید از بینی و خونریزی های غیرقابل کنترل را می توان دید که در این مرحله متاسفانه دیگر نمی توان هیچ اقدام درمانی برای بیمار انجام داد.و احتمال فوت فرد بیمار بسیار بالاست این در حالی است که در صورت اقدام سریع، این بیماری قابل درمان است.

مصاحبه از: مریم ایمانی

ثبت دیدگاه