• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024

آیا از پرونده دکل گم‌شده در دولت احمدی‌نژاد رمزگشایی می‌شود؟

  • 06 تیر 1394 - 19:54

وزیر نفت در حالی هفته گذشته موضوع گم شدن دکل نفتی ۷۸ میلیون دلاری را تایید کرد و از پیگیری ویژه این وزارتخانه خبر داد که ماه ها از انتشار خبر ورود مجلس شورای اسلامی، سازمان بازرسی و دیوان محاسبات به پرونده می گذرد اما همچنان خبری از نتیجه این پیگیری ها و چند و چون پیشرفت در این پرونده منتشر نشده است.

به گزارش خبرنگار ایسنا، مهر ماه سال گذشته بود که نادر قاضی پور، نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی از نامه ۱۴ تن از نمایندگان به هیات رییسه مجلس برای بررسی پرونده یک دکل گم شده ایرانی به نام «دین» خبرداد. دکلی به ارزش ۷۸ میلیون دلار که در سال ۱۳۹۰ و توسط دولت گذشته از کشور ترکیه خریداری شد ولی هرگز وارد ایران نشد.

این نماینده مردم ارومیه در این باره گفته بود: ” برخی شنیده‌ها حاکی از آن است که به دلیل عدم پرداخت اقساط دکل نفتی خریداری شده در سال ۱۳۹۰ که در حال حاضر مفقود شده از سوی دلالان این دکل نفتی به کشور دیگری اجاره داده‌ شده است که البته این موضوع مورد تایید نیست.”

همچنین علی مروی، رییس کمیسیون انرژی مجلس، در گفت و گویی که در آذر ۱۳۹۳ با ایسنا انجام داد گفته بود که خرید دکل های نفتی توسط شرکت تاسیسات دریایی در دولت گذشته شبیه به تخلف است: ” گزارشات مقدماتی این پرونده به کمیسیون ارائه شده است و ما منتظر گزارشات کامل‌تری هستیم و در اولین فرصت در کمیسیون انرژی مجلس این موضوع بررسی می‌شود و باید مسئولین ذیربط در این باره پاسخگو باشند و عملکرد خود را طی گزارشی به کمیسیون ارائه دهند. “

صحبت های مطرح شده از سوی مروی و همچنین خبر دستور رییس مجلس شورای اسلامی برای پیگیری این پرونده این قطعیت را به وجود آورد که پیگری‌های جدی انجام و نتیجه آن به سرعت مشخص خواهد شد. هرچند از آذر ماه سال گذشته که چنین اظهارنظرهایی مبنی بر پیگیری مفقود شدن دکل «دین» و همچنین ورود سازمان بازرسی و دیوان محاسبات به مسئله مطرح شد، این پرونده راکد ماند و خبری از نتیجه پیگیری ها منتشر نشد تا این‌که هفته گذشته وزیر نفت به طور رسمی گم شدن این دکل را تایید کرد و از پیگیری ویژه وزارتخانه متبوعش در این باره خبرداد: ” موضوع مفقود شدن دکل نفتی متعلق به ایران واقعیت دارد و با پیگیری و شکایت ما پرونده ای در این خصوص تشکیل شده است.”

این اظهارنظر بیژن نامدار زنگنه پرونده این تخلف را که مربوط به دوره دولت پیشین بوده، وارد مرحله تازه‌ای کرده است. حال باید دید که آیا پیگیری های وزارت نفت باب جدیدی برای رسیدگی به این پرونده و رمزگشایی از ماجرای دکلی که هرگز وارد ایران نشد خواهد بود یا بازهم مانند ماه‌های گذشته پس از چند روز، سکوت خبری بر این پرونده سایه می افکند.

ثبت دیدگاه