• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024

کارگاه نویسندگی خلاق در انار برگزار می‌شود

  • 16 تیر 1394 - 7:49
کارگاه نویسندگی خلاق در انار برگزار می‌شود

کارگاه نویسندگی خلاق از سوی هیات علمدار و بسیج هنرمندان در انار برگزار می‌شود.

مهلت ثبت‌نام ۲۰ تیر اعلام شده است. کلاس‌ها نیز از ۲۱ تیر به مدت ۳ روز برگزار می‌شود.

علاقمندان برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانند با شماره ۰۹۱۳۱۹۲۳۸۶۶ تماس بگیرند.

 

IMG-20150707-WA0000

«چند نکته درباره کارگاه   نویسندگی خلاق» و یا «قضیه چیه؟»
نویسندگی خلاق رشته‌ای نوپا در ایران است. با اینکه در دانشگاه‌های معتبری در امریکا و انگلیس کرسی و رشته‌ای با این عنوان وجود دارد ولی در ایران قدمتی کمتر از ده سال دارد.
درباره استاد: ایشان سید احمد بطحایی هستند. ده سال است نویسنده هستند و ده ها داستان و فیلمنامه و یادداشت و مقاله در نشریات معتبر کشور نوشته اند. هشت سال است که نویسندگی، داستان‌نویسی و نگارش خلاق تدریس می‌کنند. حدودا سی دوره نگارش خلاق تدریس کرده‌اند. ایشان برگزیده چندین دوره جوایز ادبی در سطح کشور شده و داور چندین جشنواره ملی داستان نیز بوده اند.
شاید اولین و مهم‌ترین سؤال این باشد که شکل برگزاری کارگاه چگونه است. جواب این سؤالات نیاز به بیان خیلی چیزها دارد ولی به اختصار می‌توان این‌چنین گفت که:
این دوره به صورت کارگاهی برگزار می‌شود. یعنی کار را با تئوری پردازی و عناصر داستان و درام شروع نمی‌کنیم. کار سراسر به تمرین، نقد تمرینات و نوشته‌ها می‌گذرد که در این بین نکاتی به هر هنرجو به تناسب نوشته‌ها، افکار و دیدگاهش بیان می‌شود. بنابراین در عین اینکه یک کارگاه گروهی است، ولی استاد با هر هنرجو به تناسب پیشرفتی که در طول دوره می‌کند، تمرین می‌دهد و او را راهنمایی می‌کند. البته سعی می‌شود تئوری‌ها و قواعد در طول تمرین به هنرجو بیان شود.
نوشته – یا نویسندگی-  شما مانند تکه سنگی است که در کارگاه قرار است به یک مجسمه و تندیس صیقل‌خورده تبدیل شود. (نه در این حد!)
دوره دارای چهار بخش: دیدن، خواندن، نوشتن و شنیدن است. سه بخش اول را من برایتان می‌گویم که در طول دوره و به تناسب هر تمرین چه ببینید. چه بخوانید و چه بنویسید. و بخش آخر نیز نکاتی را در باب این سه، خصوصا نوشته‌تان گفته می‌شود و به اصطلاح اثر شما مانند آن تخته سنگ تراشیده می‌شود.
نیاز به توضیح نیست ولی برای روشن‌گری بیشتر باید گفته شود کارگاه نویسندگی خلاق به طور اصولی در جهت پرورش خلاقیت هنری در داستان، فیلم‌نامه و نمایشنامه‌ است. بعد از چندین دوره تدریس ثابت شده که برای همه هنرها مفید است و حتی در زندگی و بینش اجتماعی خیلی ثمربخش است. بنابراین اگر کسی می‌خواهد نگارش خود را در کتابت مقاله علمی یا نظایر آن تقویت کند، بهتر است به کلاس روش تحقیق برود. نیاز به توضیح نیست که در این امور خلاقیت گاهی نه حتی ارزش، که مثلا در علم تاریخ ضد ارزش است. لذا اساس کار بر روی خلاقیت داستانی است.
به دلیل کمبود وقت و شرایط ماه رمضان این کارگاه به صورت ۶ جلسه در سه روز برگزار می‌شود.
شرط حضور در کارگاه: نظم و انضباط در ارسال به موقع تمرینات. در کلاس حضوری نیز نظم بسیار مهم و تعیین کننده است ولی در این کارگاه به دلیل کمبود وقت و فشرده بودن، حضور و ارسال تمرینات و تأثیر جدی‌تر نظم در هویت این دوره، نظم بسیار مهم‌تر و تأثیرگذارتر است.
انتظار شما: همین اول باید گفت این کارگاه کسانی که می‌خواهند در درجه اول داستان نویس و نویسنده ادبی خوبی بشوند و در مرحله دوم برای کسانی که می‌خواهند فیلم‌نامه نویس شوند و خلاقیت خود را بالا ببرند توصیه می‌شود.

علی یوسف‌زاده، مسئول هیات علمدار

و من الله توفیق

ثبت دیدگاه