• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024

معاون وزیر امور خارجه ایران: آمریکا متعهد شد پسته ایران را خریداری کند

  • 06 مرداد 1394 - 22:18
معاون وزیر امور خارجه ایران: آمریکا متعهد شد پسته ایران را خریداری کند

معاون وزیر امور خارجه گفت: با اجراشدن توافق‌، تحریم‌های تجاری، اقتصادی، مالی و بانکی لغو می‌شود و آمریکا متعهد شده که در زمینه فروش و اجاره هواپیما با ایران همکاری و امکان فروش پسته و فرش ایران را به این کشور فراهم کند.

«مجید تخت‌روانچی» عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته‌ای و معاون وزیر امور خارجه کشور گفت: بعد از انتخابات ریاست جمهوری، حل و فصل برنامه هسته‌ای به‌عنوان یکی از اولویت‌های دولت جدید مطرح شد. از ابتدای مذاکرات هسته‌ای چارچوبی تعیین شد تا بتوان براساس آن جلو برویم؛ برای مثال تصمیم گرفتیم به هیچ عنوان برنامه جاری کشور در بحث هسته‌ای متوقف نشود و یا هیچ یک از سایت‌های فعال تعطیل نگردند که خوشبختانه توانستیم براساس همین چارچوب‌ها با کشورهای عضو ۱+۵ به توافق برسیم.

وی با اشاره به زمان آغاز مذاکرات دولت یازدهم با کشورهای ۱+۵ عنوان کرد: در آن زمان، جو بسیار ناخوشایندی بین کشورها نسبت به ایران وجود داشت و دولت یازدهم مجبور بود در چنین شرایطی زمینه را برای رسیدن به توافقی خوب ایجاد کند. خوشبختانه امروز به جایی رسیدیم که کشورها فعالیت‌های هسته‌ای ایران را به رسمیت می‌شناسند؛ در این رابطه مواضع ایران هیچ تغییر نکرد اما شورای امنیت را مجبور به تغییر رویکرد خود ساخت که این دستاوردی مهم به شمار می‌آید.

معاون وزیر امور خارجه کشورمان در رابطه با بندهای مورد توافق توضیح داد: براساس تفاهمات صورت گرفته بعد از گذشت ۸ سال ایران می‌تواند پس از ساخت سانتریفیوژ اقدام به تجاری سازی آن کند، همان‌طور که همگی می‌دانیم صنعت هسته‌ای در مدت زمان کوتاه به نتیجه نمی‌رسد بلکه نیازمند مدت زمان طولانی و انجام اقدامات زیرساختی متعددی است.

براساس اظهارات تخت‌روانچی آخرین قطعنامه مصوب در واقع نقشه راهی است که بعد از ده سال پرونده آن در شورای امنیت بسته می‌شود. در این قطعنامه کلیه قطعنامه‌های فصل هفتمی لازم‌الاجرا باطل می‌گردد که این برای نخستین بار در دنیا اتفاق می‌افتد.

وی تأکید کرد: از زمانی که توافق‌نامه اجرایی شود تحریم‌های تجاری، اقتصادی، مالی و بانکی لغو می‌گردد. همچنین آمریکا متعهد شده است که در زمینه فروش و اجاره هواپیما با ایران همکاری کند و امکان فروش پسته و فرش ایران در این کشور فراهم شود.

معاون وزیر امور خارجه همچنین اعلام کرد: براساس توافقات صورت گرفته و مقررات موجود تا اجرایی شدن تفاهم‌نامه نهایی ۴ تا ۶ ماه زمان لازم است.

ثبت دیدگاه