• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024

طرح واکسیناسیون تزریقی فلج اطفال در انار و رفسنجان اجرا می شود

  • 24 شهریور 1394 - 12:41
طرح واکسیناسیون تزریقی فلج اطفال در انار و رفسنجان اجرا می شود

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان گفت: واکسیناسیون تزریقی فلج از ۲۵ شهریور ماه در مراکز بهداشتی و خانه های بهداشت شهرستان های رفسنجان و انار اجرا می شود.

احمد جمالی زاده در گفتگو با خبرگزاری مهر اظهار داشت: این واکسن در اجرای طرح تحول سلامت در حوزه بهداشت به برنامه واکسیناسیون فلج اطفال اضافه شد.

وی  افزود: واکسن تزریقی فلج اطفال در چهار ماهگی همزمان با واکسن خوراکی، به کودکان تزریق می شود که سبب افزایش ایمنی کودکان علیه ویروس فلج اطفال می شود .

رئیس مرکز بهداشت شهرستان رفسنجان گفت: از اوایل سال آینده واکسن خوراکی فلج اطفال از سه ظرفیتی به دو ظرفیتی تغییر خواهد کرد و همزمان با واکسن تزریقی به افراد ارائه خواهد شد.

وی از پیش بینی سازمان بهداشت جهانی در ریشه کنی این بیماری در دنیا تا سال ۲۰۱۹ میلادی خبر داد و افزود: متاسفانه در حال حاضر به دلیل عدم توانایی برخی از کشور ها در کنترل این بیماری تاکنون این بیماری ریشه کن نشده است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان با اشاره به اینکه دو نوع واکسن برای پیشگیری از بیماری فلج اطفال وجود دارد، ابراز داشت: واکسن خوراکی فلج اطفال (قطره فلج اطفال) از بدو تولد برای نوزادان تجویز می شود که باید برای ایجاد ایمنی کافی و دائمی چند نوبت دیگر و به موقع تکرار شود.

وی یادآورشد: بر این اساس در چهار ماهگی یک نوبت واکسن تزریقی فلج اطفال همراه قطره خوراکی به کودکان تزریق می شود. این واکسن در واقع تضمین کننده حفاظت بیشتر کودکان در مقابل بیماری فلج اطفال و تقویت بیشتر ایمنی آنهاست.

رئیس مرکز بهداشت رفسنجان با بیان اینکه واکسن تزریقی فلج اطفال هیچ عارضه مهم و نگران کننده ای ندارد، ادامه داد: فقط در تعدادی کمی از کودکان ممکن است موجب قرمزی، تورم و درد در محل تزریق شود.

وی اظهار داشت: به طور کامل دریافت همزمان چند واکسن کاملا بی خطر بوده و واکسن تزریقی فلج اطفال را می توان همزمان با سایر واکسن ها تزریق کرد.

جمالی زاده با بیان اینکه بیماری فلج اطفال یکی از خطرناک ترین بیماری های عصر حاضر به شمار می رود، افزود: این بیماری ویروسی بوده که معمولا کودکان خردسال نیز به آن مبتلا می شوند.

وی بیان داشت: این بیماری موجب فلج دائمی اندام ها به ویژه پاها می شود که خوشبختانه با واکسن قابل پیشگیری است و ایران مدت ۱۵ سال عاری از این نوع بیماری است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان تصریح کرد: موضوع مهمی که وجود دارد این است که باید با ادامه واکسیناسیون به موقع علیه فلج اطفال کشور را عاری از این نوع بیماری نگه داریم و حق سلامت کودکان را انجام دهیم.

وی گفت: متاسفانه این بیماری هنوز در کشورهای افغانستان و پاکستان شایع بوده و خطر بازگشت مجدد بیماری به کشور و ابتلای کودکان وجود دارد و به همین خاطر وظیفه داریم با واکسیناسیون به موقع سطح ایمنی کودکان را در بالاترین حد ممکن حفظ کنیم.

ثبت دیدگاه