• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024

لاریجانی: متاسفم که برخی از خوشحالی مردم در بحث هسته‌ای ناراحتند / چرا وقتی اطلاع ندارید، توافق را وارونه جلوه می‌دهید؟

  • 27 مهر 1394 - 23:52
لاریجانی: متاسفم که برخی از خوشحالی مردم در بحث هسته‌ای ناراحتند / چرا وقتی اطلاع ندارید، توافق را وارونه جلوه می‌دهید؟

 رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان این که برخی می گویند طرح هسته ای و برداشته شدن تحریم ها روی کاغذ است، گفت: اصل این موضوع را وارونه جلوه می دهند و می خواهند در جامعه اضطراب ایجاد کنند.

به گزارش «انتخاب»، علی لاریجانی روز دوشنبه در همایش اقتصاد مقاومتی که در اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی برگزار شد، افزود: مساله هسته ای یک نگاه قبیله ای نیست بلکه نگاهی ملی بوده که در آن منافع ملی وجود دارد.

وی ادامه داد: برخی از خوشحالی مردم ناراحتند؛ حالا اگر دولت های دیگر مطابق برجام قبول کردند که تحریم ها را لغو کنند و آن را اجرا کردند، نمی دانم چرا برخی می گویند این طرحی روی زمین و کاغذ است و مسایل را جور دیگری جلوه می دهند؟

رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه با اشاره به سرانجام رسیدن مذاکرات هسته‌ای و آغاز اجرای برجام گفت: مصاف ۱۲ ساله‌ای در حوزه‌ی هسته‌ای داشتیم که نفس گیر بود و مشکلاتی هم داشت. در ۳ سال اخیر مذاکرات تنگاتنگ برای حل و فصل موضوع پیگیری شد . حال این سوال است که آیا این اتفاق و پیگیری برای حل و فصل موضوع مذاکرات کار عقلانی و درست و منطبق با منافع ملت بود یا خیر؟در این رابطه اختلاف نظر وجود دارد. برخی فکر می‌کنند که این تصمیم لحظه‌ای بود و می‌گویند چرا سریع تصمیم گرفته شد، باید در پاسخ گفت که ما سه سال است مذاکره می‌کنیم و اصلا تصمیم لحظه‌ای نبوده است.

وی افزود: شاید بیشترین وقت مسئولان کشور صرف همین موضوعات شد، به طوری که شورای هسته‌ای به عنوان تصمیم گیر در مسائل بیش از ۲۰ جلسه در این قضیه داشت و تمامی ابعاد را بررسی کرد وهمچنین مذاکره را هدایت می‌کرد. در این شرایط برخی می‌گویند جلسات کم فایده غیر راهبردی بود باید به آنها گفت که چرا وقتی اطلاع ندارید اظهار نظر می‌کنید؟

لاریجانی توضیح داد برخی اوقات در این جلسات مسیری تعیین می‌شد اما بعد مجبور بودیم که مسیر را به دلیل حفظ نشدن منافع کشور عوض کنیم و در این راه حتی دو ماه طول می‌کشید که مسیر عوض شود.

لاریجانی تاکید کرد : مسیر مذاکرات با فراز و فرودهایی هدایت شد البته می‌شد مسیر کم هزینه تری را طی کرد اما به هر حال همه اینها جزیی از واقعیات کشور است. حال باید به این سوال پاسخ داد که ما در این مذاکرات چه هدفی داشتیم. هدف اصلی این بود که ما تکنولوژی هسته‌ای صلح آمیز داشته باشیم و تحریم‌ها برداشته شود. چرا که تحریم‌ها هزینه‌ی کشور را بالا می‌برد.

وی در عین حال گفت: قبول دارم که تمامی مشکلات اقتصادی به تحریم‌ها بر نمی‌گردد و سوء مدیریت و ساختار اقتصادی نیز در این رابطه دخیل است اما به هر حال تحریم‌ها مشکلات را تشدید کرد و پس باید برداشته می‌شد.

وی با بیان اینکه ما نمی‌گوییم در برجام ضعف‌هایی وجود ندارد گفت:‌ برداشت ما این است که طبق برجام دانش هسته ای را حتی با محدودیت‌هایی که داریم می‌توان از نظر تحقیق و توسعه نیز به پیشرفت‌هایی رساند،. همچنین قسمت قابل قبولی از تحریم‌ها لغو و قسمتی تعلیق می‌شود که اجمالا کار نیز آغاز شده است.

رئیس قوه مقننه ادامه داد: در این بین برخی معتقدند که کارهای انجام شده از سوی طرف مقابل سوری است، در پاسخ باید گفت که ما در این رابطه قانون داریم و اگر آنها به تعهداتشان عمل نکردند ما به کار خودمان ادامه می دهیم ما نمی‌گوییم که به دیگران باید اعتماد کنیم بلکه حرف ما این است که با عقل به صحنه نگاه می‌کنیم و بر این اساس آنها باید تحریم‌ها را بردارند که کارهای مقدماتی‌اش نیز شروع شده است که در غیر این صورت ما کار خودمان را ادامه می‌دهیم.

رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در همین رابطه نیز چند نظر وجود دارد؛ برخی معتقدند که به دلیل وجود نگرانی از اجرای تعهدات طرف مقابل ما نباید وارد این میدان شده و انجام تعهدات را رد می‌کردیم؛ در پاسخ باید گفت که آیا طرف مقابل نمی‌گفت که تحریم‌های جدید را به ما تحمیل می‌کند؟ آنها برای این کارشان نیز توجیه می‌آوردند. اما نهایت کار اعمال تحریم‌های جدید برای ما بود که چه فایده‌ای برای کشور دارد؟ نظر دیگر آن بود که می‌توان روابطی گذاشت که مذاکرات در جهت خود سیر کند که اگر در این شرایط آنها به تعهداتشان عمل نکردند ما مدعی می‌شدیم. اینها همه نشان می‌دهد که اختلاف بینش‌هایی در قضیه وجود دارد.

وی افزود : نگرانی دیگر این بود که این اقدامات جلوی فناوری هسته‌ای را می‌گیرد و تعطیل می‌شود؛ در این رابطه طبیعتا باید این موضوع را از مسئول مربوطه یعنی رئیس سازمان انرژی اتمی به عنوان متخصص و مسئول اجرایی جویا شد. ایشان در جلسات هسته‌ای و سهم مجلس گفتند که برجام محدودیتی برای کار ما از لحاظ دانش به وجود نمی‌آورد طبیعتا بین افرادی که نظر می‌دهند ما باید به نظر فردی که مرجع است تکیه کنیم.

لاریجانی خاطر نشان کرد: برخی دیگر معتقدندکه پذیرش برجام باعث تسلط بیگانگان در کشور می‌شود و این که نظارت آژانس در همه جا زیاد می‌شود؛ در پاسخ باید گفت که کشور ما چند دهه است که عضو آژانس است و نظارت ان‌پی‌تی را پذیرفته‌اند و نظارت مشکل تسلط به وجود نمی‌آورد.

رئیس قوه مقننه همچنین توضیح داد: قانون مصوب مجلس ناظر بر این است که در مواردی که ممکن است آنها بخواهند اسرار ما را لو بدهند همکاری‌مان را کاهش دهیم. یا اگر بازرسی بخواهد رفتار نادرستی داشته باشد دولت مربوطه حق دارد آن بازرس را راه ندهد و بخواهد بازرس دیگری بفرستد. پس موضوع قابل علاج است و احتیاج ندارد که ما تلقی غلطی از موضوع به جامعه بدهیم.

لاریجانی تاکید کرد: کشور با چشم باز مسیر مذاکرات را انتخاب کرد و اصلا چیز لحظه‌ای نبود. بخش‌های بسیار دقیق، فنی و حرفه‌ای انجام شد و در نهایت کشور پذیرفت که در ازای محدودیت در برخی کارها که این محدودیت‌ها در برخی امورات نیز لطمه‌ای به ما نمی‌زند تحریم‌ها برداشته شود موضوعی که باعث ایجاد گشایش در اقتصاد کشور می‌شود و مقداری شرایط تغییر می‌کند.

رئیس مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه نباید در این مسیر با خوش خیالی قدم برداریم گفت: موانع اجرا پیچیدگی‌های بسیاری دارد؛ بنابراین باید ساز و کار دقیق‌تری برای اجرای برجام در نظر گرفت.

وی در عین حال گفت: تاسف می‌خورم که برخی انگار از خوشحالی مردم ناراحت هستند؛ حال این که اتحادیه اروپا قبول کرده که لغو تحریم‌های این اتحادیه انجام شود و دولت آمریکا نیز چنین موضوعی را بیان کرده است؛ حال چرا طور دیگری به مردم اطلاع رسانی می‌کنند و می‌گویند که آنها روی کاغذ قدم برداشته و ما روی زمین کار می‌کنیم. چرا موضوع را طور دیگر جلوه می‌دهیم؟

رئیس قوه مقننه توضیح داد: داستان از این قرار است که ابتدا نظریه‌ای بود مبنی بر اینکه آنها یک گام برای برداشتن تحریم‌ها بردارند و ما نیز یک گام برای محدودیت‌ها برداریم، سپس در پروسه یک ساله و بحث های متعدد نتیجه آن شد که باید تحریم‌ها برداشته شود تا ما گام برداریم. این پیشنهاد را ما دادیم که باید یک باره تحریم‌ها لغو شود. بر این اساس آنها باید تحریم‌ها را یک باره لغو کنند و ما قدمهایی برداریم. بعد از آن ما گفتیم که باید ببینیم طرف مقابل تصمیم برای لغو یک باره تحریم‌ها گرفته تا ما گام بعدی را برداریم. این بدان معناست که قطعنامه در شورای امنیت صادر شود و سپس اتحادیه اروپا و آمریکا برای لغو تحریم‌ها تصمیم بگیرند که این اتفاق افتاده است؛ حال نوبت ماست که ما اقداماتمان را انجام دهیم چون اقدامات ما مقداری زمان‌بر است؛ ما باید کارهایمان را انجام دهیم و طرف مقابل نیز دستورالعمل‌هایشان را بنویسند.

وی در ادامه گفت: براساس این روند ابتدا آنها گام اول را برداشته‌اند؛ پس این صحبت‌ها که ما روی زمین کار می‌کنیم و آنها روی کاغذ چه معنایی دارد؟ پس باید روشن شود که گام اول از نظر تصمیم گیری برای لغو تحریم طرف مقابل برداشته است و ما باید در عمل اقداماتمان را انجام دهیم؛ بیان این صحبت‌ها و ایجاد اضطراب در جامعه کار درستی نیست. اگر کار درستی انجام شد باید آن را به درستی منعکس کرد.

ثبت دیدگاه