• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024

سخنان علی مطهری درباره انتخابات سال ۸۸ و ولایت فقیه

  • 10 آبان 1394 - 0:12
سخنان علی مطهری درباره انتخابات سال ۸۸  و ولایت فقیه

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی بر لزوم حل و فصل مسائل سال ٨٨ برای تحقق وحدت ملی تاکید کرد.

به گزارش خبرنگار پارلمانی ایسنا، علی مطهری در نشستی که با عنوان سیاست داخلی بر محور وفاق ملی از سوی انجمن اسلامی دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران برگزار شده بود اظهار کرد: ما امروز به شدت به وحدت نیاز داریم و یکی از علل اینکه بر حل و فصل مسائل سال ٨٨ تاکید داریم مساله وحدت ملی است؛ زیرا معتقدیم جامعه نباید دو شقه باشد و نباید تفرقه و تشتت وجود داشته باشد.

وی افزود: اینکه کسی به صرف انتقاد به زندان بیفتد نه در اسلام هست نه قانون اساسی. ما نباید یک استاد دانشگاه را به صرف اینکه انتقاد کرده یا در حمایت از یک گروه منتقد نامه‌ای را امضا کرده است اخراج کنیم.

مطهری ادامه داد: گاهی نوع برخورد ما از نوع برخورد رژیم گذشته هم بدتر بوده، شهید مطهری در آن زمان به زندان رفت اما بعد از دوره زندان از تدریس محروم نشد، البته بعدا در ارتقای ایشان به استادی برایش مشکل درست کردند که آن هم به شکلی حل شد.

نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: امروز اگر کسی انتقادی کند و نظرش درباره فتنه ۸۸ غیر از نظر رایج باشد یا نامه‌ای امضا کند معلوم نیست چه عاقبتی پیدا خواهد کرد.

این نماینده مجلس با بیان این‌که «نوع نگاه به مسأله ولایت فقیه نباید به گونه‌ای باشد که با آزادی و دموکراسی متضاد جلوه کند» افزود: مراقب باشیم کاسه‌های داغ تر از آش نشویم. رهبری در دیدار با دانشجویان گفتند از من انتقاد کنید. ایشان گفتند عده‌ای فکر کردند باید حرف‌های من را تکرار کنند. وقتی شعار دادند الله اکبر جانم فدای رهبر ایشان گفت بگویید جانم فدای اسلام. یا دعای سفر که در پروازها خوانده می‌شد و بخشی از آن آرزوی طول عمر برای رهبری بود گفتند ضرورتی ندارد.

وی ادامه داد: کسی ممکن است نظری خلاف رهبری داشته باشد و آن را اعلام کند اما این فرد را راحت نمی‌گذارند و اگر کسی نظر مخالف ایشان بدهد یا از ایشان انتقاد کند با او برخورد می‌کنند. البته مشکل ما ولایت فقیه نیست بلکه این برخی ولایت مداران هستند که نگاه درستی به مسأله ولایت فقیه ندارند که این نگاه باید اصلاح شود.

وی در پاسخ به سوال دیگری درباره حصر موسوی و کروبی نیز گفت: نگاه غلطی وجود دارد که فکر می‌کنند اگر این حصر شکسته شود نظام آسیب می‌بیند و می‌گویند این‌ها باید اول توبه کنند و بعد آزاد شوند؛ زیرا آزاد کردن این‌ها بدون توبه و اظهار پشیمانی باعث می‌شود این‌ها مانند یک پیروز بیرون بیایند و این به نظام آسیب می‌زند متاسفانه عده‌ای این نگاه را دارند که نگاه درستی نیست. مانعی ندارد نظام و حکومت منتقد و مخالف داشته باشد. این‌طور نیست که با آزادی آن‌ها اصل نظام یا ولایت فقیه آسیب ببیند. این‌ها کسانی نیستند که اگر بیرون بیایند آشوبی درست و بیانیه صادر کنند و آن فضا هم از بین رفته است و دولت قبلی هم سر کار نیست پس به نظر می‌رسد دلیلی برای ادامه حصر وجود ندارد و اساسا کار خلاف قانون اساسی نباید انجام شود. اعتراض ما همیشه این بوده که چرا بدون دفاع آن‌ها و صدور حکم قضایی آن‌ها را از حقوق اجتماعی‌شان محروم کردیم. این به معنی دفاع از اشخاص نیست. اگر احمدی‌نژاد را هم در حصر قرار می‌دادند اعتراض می‌کردم؛ زیرا این رویه غلط است. من حصر آیت الله منتظری که مرجع تقلید و اعلم مراجع بودند را هم قبول نداشتم. آن‌ها که سکوت می‌کنند فردا سرخودشان می‌آید. من در جایی گفتم اگر موسوی و کروبی زمان حصر آیت الله منتظری اعتراض می‌کردند این اتفاق سرخودشان نمی‌آمد. قبول دارم که این‌ها باید زودتر به قانون تمکین و داستان را جمع می‌کردند؛ اگر چه قانع نشده بودند، اما در نهایت باید قبول می‌کردند. رئیس جمهور در اینجا وظیفه سنگینی دارد چون مجری قانون اساسی است و حصر خانگی هم با اصول ۳۲ تا ۳۷ قانون اساسی مغایر است . بحث اضطرار هم مربوط به چند ماه اول است و از آن‌جا به بعد حصر غیرقانونی بوده است.

مطهری معتقد است: فتنه ۸۸ سه ریشه و پایه داشته؛ یکی اشتباهات کسانی که پشت سر یک کاندیدا واقع شدند و کار غلطی بود ، دوم شیطنت‌هایی که از سوی آقای احمدی‌نژاد صورت گرفت و سوم عدم تمکین قانونی که این‌ها داشتند. نمی‌شود فقط همین یک موضوع را برجسته و بقیه را رها کرد بلکه باید هر سه موضوع با هم بررسی شود و سهم هر کس معلوم شود و پرونده این موضوع را ببندیم.

وی در پاسخ به دانشجویی که پرسید آزادی سه فتنه‌گر قانون‌شکن برای شما چه سودی دارد؟ گفت: من سوال می کنم حصر این‌ها برای شما چه سودی دارد؟ چه لذتی می‌برید از این‌که عده‌ای در رنج باشند و عده‌ای را زندانی کنید؟ ما با این رویه مخالفیم تا فردا خود شما در حصر نیفتید. بحث این نیست که ما علاقه ویژه یا نسبت خانوادگی یا تعصبی روی این افراد داشته باشیم بلکه قانون اساسی باید اجرا شود و بدون محاکمه ما حق این کار را نداریم.

مطهری همچنین درباره اختلاف نظر برخی افراد با رهبری در برخی موارد پاسخ داد: اشکالی ندارد کسی نظری غیر از نظر ایشان داشته باشد.

وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر این‌که اگر دادگاه رای به اعدام موسوی و کروبی داد آیا به رای دادگاه تمکین می‌کنید؟ گفت: اگر دادگاه صالح باشد و روال قضایی را طی کرده باشد باید قبول کنیم و چاره‌ای نداریم. حرف ما این است که همه چیز از مجاری خودش انجام شود. کار به این سادگی نیست. آن‌ها حرف‌هایی دارند و این‌طور نیست که خیلی راحت بگوییم حکم‌شان اعدام است و باغی و محارب هستند. بلکه عواملی که فتنه را فراهم کردند هم باید بررسی شوند و علل مواضع این‌ها و دفاعیات‌شان باید شنیده شود تا خیلی از حقایق برای مردم روشن شود پس مسأله به این سادگی نیست.

مطهری درباره احتمال دخالت برخی دستگاه‌ها در انتخابات آینده مجلس تصریح کرد: در انتخابات گذشته ریاست جمهوری خیلی از کاستی‌ها اصلاح شد. ایراد اصلی در انتخابات سال ۸۸ این بود که عده‌ای گفتند نظر رهبری به فلانی است و این نقطه آغاز فتنه بود.

وی با تاکید بر این‌که «برداشت ما از ولایت فقیه باید اصلاح شود» افزود: رفتار شهید مطهری هم با امام (ره) طوری نبود که عقل خود را تعطیل کنند. ایشان بیشترین شناخت را از امام (ره) داشت و وقتی احساس کرد جایی اشتباهی صورت می‌گیرد پیغام داد که اگر این را قبول کردید من از این ساعت با شما نیستم. پس ولایت فقیه به معنی تعطیلی عقل نیست و هر کس باید نظر خود را بگوید عظمت ولایت فقیه هم همین جا معلوم می‌شود.

ثبت دیدگاه