• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024

ﺍﺯ ﺗﺎﺭﯾﮑﯽ ﺗﺎ ﻧﻮﺭ؛ به مناسبت سالروز شهادت طیب حاج رضایی

  • 10 آبان 1394 - 23:02
ﺍﺯ ﺗﺎﺭﯾﮑﯽ ﺗﺎ ﻧﻮﺭ؛ به مناسبت سالروز شهادت طیب حاج رضایی

مطلب زیر درباره زندگی شهید طیب حاج‌رضایی و از سوی حسین مهرابی ارسال شده است. حسین مهرابی این مطلب را به مناسبت ۱۱ آبان پنجاه و دومین سالروز شهادت طیب حاج رضایی ارسال کرده است.

 «ﻃﯿﺐ ﻣﺎﻧﻨﺪ ﺟﻮﺍﻧﺎﻥ ﺩﯾﮕﺮ ﺍﯾﻦ ﻣﺮﺯ ﻭ ﺑﻮﻡ، ﺩﺭ ﺩﻭﺭﺍﻥ ﺷﺎﻫﻨﺸﺎﻫﯽ ﻣﯽ ﺯﯾﺴﺖ، ﻭ ﺩﻭﺭﺍﻥ ﺷﺎﻫﻨﺸﺎﻫﯽ ﯾﻌﻨﯽ ﺗﺒﺎﻫﯽ ﻭ ﻇﻠﻤﺎﺕ ﻭ ﺳﯿﺎﻫﯽ ﻭ ﻃﺒﻌﺎ ﭼﺸﻤﺎﻥ ﺍﻧﺴﺎﻥ ﻫﺎ ﺩﺭ ﭼﻨﯿﻦ ﺷﺮﺍﯾﻄﯽ ﺣﻘﺎﯾﻖ ﻋﺎﻟﻢ ﺭﺍ ﺁﻧﮕﻮﻧﻪ ﮐﻪ ﻫﺴﺖ ﻧﻤﯽ ﺑﯿﻨﺪ، ﻭﯼ ﻧﯿﺰ ﭼﻨﯿﻦ ﺑﻮﺩ، ﺩﻋﻮﺍ ﻭ ﻧﺰﺍﻉ، ﺍﺧﻼ‌ﻕ ﻧﺎﻫﻤﮕﻮﻥ ﺑﺎ ﺗﻌﺎﻟﯿﻢ ﺍﺳﻼ‌ﻣﯽ، ﻣﺸﺨﺼﻪ ﺍﺻﻠﯽ ﺟﻮﺍﻧﺎﻥ ﻭ ﻣﺮﺩﻡ ﺁﻥ ﺯﻣﺎﻥ ﺑﻮﺩ. ﻭ ﻃﯿﺐ ﻧﯿﺰ ﺍﺳﺘﺜﻨﺎﯾﯽ ﺑﺮ ﮐﻞ ﻧﺒﻮﺩ. ﺍﻭ ﻧﯿﺰ ﺑﺎﺭﻫﺎ ﺳﺎﺑﻘﻪ ﻧﺰﺍﻉ ﻭ ﺩﺭﮔﯿﺮﯼ ﺩﺍﺭﺩ. ﻭ ﺑﺮﺍﯼ ﺁﻥ ﻧﯿﺰ ﺑﻪ ﺯﻧﺪﺍﻥ ﺭﻓﺘﻪ ﻭ ﯾﺎ ﺗﺒﻌﯿﺪ ﺷﺪﻩ ﺍﺳﺖ. ﺍﻭ ﺍﺯ ﮐﺴﺎﻧﯽ ﺍﺳﺖ ﮐﻪ ﺩﺭ ﺟﺮﯾﺎﻥ ۲۸ ﻣﺮﺩﺍﺩ ۱۳۳۲ ﺍﺯ ﻓﻌﺎﻟﺘﺮﯾﻦ ﺍﻓﺮﺍﺩ ﺑﺮﺍﯼ ﺍﺟﺮﺍﯼ ﮐﻮﺩﺗﺎﯾﯽ ﺑﻮﺩ ﮐﻪ ﺳﺎﺯﻣﺎﻥ ﺳﯿﺎ ﻃﺮﺍﺣﯽ ﮐﺮﺩﻩ ﺑﻮﺩ ﻭ ﺑﻪ ﻭﺳﯿﻠﻪ ﯼ ﺍﺭﺗﺶ ﻭ ﺍﻓﺮﺍﺩﯼ ﭼﻮﻥ ﺷﻌﺒﺎﻥ ﺑﯽ ﻣﺦ ﻭ ﻗﻠﺪﺭﺍﻥ ﺷﺎﻫﺪﻭﺳﺖ ﻭ ﺍﺷﺨﺎﺻﯽ ﺩﯾﮕﺮ ﻭ ﻣﺮﺣﻮﻡ ﻃﯿﺐ ﺍﺟﺮﺍ ﺷﺪ ﻭ ﺍﯾﻦ ﺍﻓﺮﺍﺩ ﺗﻮﺍﻧﺴﺘﻨﺪ ﺩﻭﻟﺖ ﻣﺼﺪﻕ ﺭﺍ ﺳﺮﻧﮕﻮﻥ ﻭ ﺗﺎﺝ ﻭ ﺗﺨﺖ ﺍﺯ ﺩﺳﺖ ﺭﻓﺘﻪ ﺷﺎﻫﯽ ﺭﺍ ﺑﻪ ﻭﯼ ﺍﻫﺪﺍ ﮐﻨﻨﺪ.
ﺷﻬﯿﺪ ﻃﯿﺐ ﺣﺎﺝ ﺭﺿﺎﯾﯽ ﺭﺍ ﺣﺮ ﺍﻧﻘﻼ‌ﺏ ﻟﻘﺐ ﺩﺍﺩﻧﺪ. ﺯﯾﺮﺍ ﺍﺯ ﻟﺸﮑﺮ ﯾﺰﯾﺪ ﺑﻪ ﺯﯾﺮ ﺑﯿﺮﻕ ﺍﻣﺎﻡ ﺣﺴﯿﻦ ﭘﻨﺎﻩ ﺑﺮﺩ. ﺍﻭ ﺍﺯ ﻻ‌ﺗﻬﺎ ﻭ ﺑﺰﻥ ﺑﻬﺎﺩﺭﻫﺎﯼ ﭘﻬﻠﻮﯼ ﺑﻮﺩ، ﺍﻣﺎ ﺩﺭ ﺩﻝ ﻋﺸﻖ ﺣﺴﯿﻦ ﺭﺍ ﺩﺍﺷﺖ.
ﺩﺭ ﺍﻭﺍﺧﺮ ﺳﺎﻝ ۱۳۴۱ ﻭ ﺍﻭﺍﯾﻞ ۴۲، ﻃﯿﺐ ﺩﭼﺎﺭ ﺗﺤﻮﻝ ﺩﺭﻭﻧﯽ ﺷﺪ ﻭ ﺑﺎﺭﻫﺎ ﺩﻭﺳﺘﺎﻥ ﻭ ﺁﺷﻨﺎﯾﺎﻥ ﺍﺯ ﺩﻫﺎﻧﺶ ﺷﻨﯿﺪﻩ ﺑﻮﺩﻧﺪ ﮐﻪ ﮔﻔﺘﻪ ﺑﻮﺩ: «ﺧﺪﺍﯾﺎ ﭘﺎﮐﻢ ﮐﻦ، ﺧﺎﮐﻢ ﮐﻦ» ﺍﻣﺎ ﻗﺒﻞ ﺍﺯ ﺍﯾﻦ ﺗﺤﻮﻝ ﺭﻭﺣﯽ، ﺑﺎﺭﻫﺎ ﺑﻪ ﺟﺮﻡ ﭼﺎﻗﻮﮐﺸﯽ ﺑﻪ ﺯﻧﺪﺍﻥ ﺍﻓﺘﺎﺩﻩ ﺑﻮﺩ ﻭ ﯾﮏ ﺑﺎﺭ ﻫﻢ ﺑﻪ ﺑﻨﺪﺭﻋﺒﺎﺱ ﺗﺒﻌﯿﺪ ﺷﺪﻩ ﺑﻮﺩ. ﺩﺭ ﻣﺮﺍﺳﻢ ﺟﺸﻦ ﺗﻮﻟﺪ ﭘﺴﺮ ﻣﺤﻤﺪﺭﺿﺎ ﭘﻬﻠﻮﯼ، «ﺗﻤﺎﻡ ﭼﻬﺎﺭ ﺭﺍﻩ ﻣﻮﻟﻮﯼ ﺗﺎ ﺷﻮﺵ ﺭﺍ ﻓﺮﺵ ﭘﻮﺵ ﮐﺮﺩ ﻭ ﻃﺎﻕ ﻧﺼﺮﺕ ﺑﺴﺖ». ﺑﻪ ﺩﻟﯿﻞ ﺍﻗﺪﺍﻣﺎﺗﯽ ﮐﻪ ﺩﺭ ۲۸ ﻣﺮﺩﺍﺩ ﺑﻪ ﻧﻔﻊ ﺗﺎﺝ ﻭ ﺗﺨﺖ ﺍﻧﺠﺎﻡ ﺩﺍﺩﻩ ﺑﻮﺩ، ﻫﻤﻮﺍﺭﻩ ﻣﻮﺭﺩ ﺗﻮﺟﻪ ﻣﺤﻤﺪﺭﺿﺎ ﭘﻬﻠﻮﯼ ﺑﻮﺩ ﻭ ﺣﺘﯽ ﯾﮏ ﻃﭙﺎﻧﭽﻪ ﺍﺯ ﺷﺎﻩ ﻫﺪﯾﻪ ﮔﺮﻓﺘﻪ ﺑﻮﺩ. ﺍﻣﺎ ﻭﯾﮋﮔﯽ ﻫﺎﯾﯽ ﺩﺍﺷﺖ ﮐﻪ ﺩﺭ ﻧﻬﺎﯾﺖ ﻣﻮﺟﺐ ﻋﺎﻗﺒﺖ ﺑﻪ ﺧﯿﺮﯼ ﺍﻭ ﺷﺪ. ﻣﻬﻢ ﺗﺮﯾﻦ ﻭﯾﮋﮔﯽ ﻣﺮﺣﻮﻡ ﻃﯿﺐ، ﻋﺸﻖ ﻭ ﻋﻼ‌ﻗﻪ ﯼ ﻭﯼ ﺑﻪ ﺳﺎﻻ‌ﺭ ﻭ ﺳﺮﻭﺭ ﺷﻬﯿﺪﺍﻥ ﺣﻀﺮﺕ ﺍﺑﺎ ﻋﺒﺪﺍﻟﻠﻪ ﺍﻟﺤﺴﯿﻦ ﺑﻮﺩ. ﺍﻭ ﺍﺯ ﮐﺴﺎﻧﯽ ﺑﻮﺩ ﮐﻪ ﻣﺤﺒﺖ ﺍﻣﺎﻡ ﺣﺴﯿﻦ (ﻋﻠﯿﻪ ﺍﻟﺴﻼ‌ﻡ) ﻣﻮﺟﺐ ﻧﺠﺎﺗﺶ ﺷﺪ ﻭ ﺭﻭﺣﺶ ﺭﺍ ﻃﯿﺐ ﻭ ﻃﺎﻫﺮ ﮔﺮﺩﺍﻧﯿﺪ. ﭼﺮﺍ ﺷﻌﺒﺎﻥ ﺟﻌﻔﺮﯼ ﺩﺭ ﺫﻟﺖ ﻭ ﻏﺮﺑﺖ ﺩﺭ ﺁﻣﺮﯾﮑﺎ ﺍﺯ ﺩﻧﯿﺎ ﻣﯽ ﺭﻭﺩ ﻭ ﻃﯿﺐ ﺣﺎﺝ ﺭﺿﺎﯾﯽ، ﺑﺎ ﺍﻓﺘﺨﺎﺭ ﺷﻬﺎﺩﺕ ﺭﺧﺖ ﺍﺯ ﺍﯾﻦ ﺩﻧﯿﺎ ﺑﺮ ﻣﯽ ﺑﻨﺪﺩ؟ ﺍﺧﺘﻼ‌ﻑ ﺍﯾﻦ ﺩﻭ ﺩﺭ ﺍﺩﺏ ﻭ ﻭﻓﺎﺩﺍﺭﯼ ﺑﻪ ﺍﻫﻞ ﺑﯿﺖ ﺑﻮﺩ. ﺍﮔﺮ ﻃﯿﺐ، ﺗﻬﻤﺖ ﺩﺭﯾﺎﻓﺖ ﭘﻮﻝ ﺍﺯ ﺍﻣﺎﻡ ﺧﻤﯿﻨﯽ ﺭﺍ ﻣﯽ ﭘﺬﯾﺮﻓﺖ، ﻧﻪ ﺗﻨﻬﺎ ﺳﺮ ﺧﻮﺩ ﺭﺍ ﺍﺯ ﺩﺳﺖ ﻧﻤﯽ ﺩﺍﺩ، ﺑﻠﮑﻪ ﻧﺰﺩ ﺷﺎﻩ ﺍﻋﺘﺒﺎﺭ ﻫﻢ ﮐﺴﺐ ﻣﯿﮑﺮﺩ. ﺍﻣﺎ ﺍﻭ ﻓﻘﻂ ﺑﻪ ﯾﮏ ﺩﻟﯿﻞ ﺍﯾﻦ ﺩﺭﻭﻍ ﺭﺍ ﻧﮕﻔﺖ: «ﻣﻦ ﺣﺎﺿﺮ ﻧﯿﺴﺘﻢ ﺑﻪ ﭘﺴﺮ ﺣﺴﯿﻦ (ﻋﻠﯿﻪ ﺍﻟﺴﻼ‌ﻡ) ﺗﻬﻤﺖ ﺑﺰﻧﻢ».
ﻭﯾﮋﮔﯽ ﺧﺎﺹ ﻣﺮﺣﻮﻡ ﻃﯿﺐ ﮐﻪ ﻫﻤﻪ ﯼ ﺩﻭﺳﺘﺎﻧﺶ ﺑﺮ ﺁﻥ ﻣﺘﻔﻖ ﺑﻮﺩﻧﺪ، ﺍﻧﺴﺎﻧﯿﺖ ﻭ ﻟﻮﻃﯽ ﮔﺮﯼ ﺍﻭ ﺑﻮﺩ. ﺯﻣﺎﻧﯽ ﮐﻪ ﺍﻭ ﺑﻪ ﺷﻬﺎﺩﺕ ﺭﺳﯿﺪ، ﺧﺎﻧﻮﺍﺩﻩ ﻫﺎﯼ ﺑﺴﯿﺎﺭﯼ ﮐﻪ ﺗﺤﺖ ﺳﺮﭘﺮﺳﺘﯽ ﺍﻭ ﺑﻮﺩﻧﺪ ﺩﭼﺎﺭ ﻣﺸﮑﻞ ﺷﺪﻧﺪ.
«ﺩﺳﺘﻪ ﯼ ﻃﯿﺐ ﺑﺰﺭﮔﺘﺮﯾﻦ ﺩﺳﺘﻪ ﯼ ﻋﺰﺍﺩﺍﺭﯼ ﺩﺭ ﺗﻬﺮﺍﻥ ﺑﻮﺩ». ﺍﻭ ﻋﻼ‌ﻭﻩ ﺑﺮ ﻋﺰﺍﺩﺍﺭﯼ ﺩﺭﻣﺎﻩ ﻣﺤﺮﻡ ﺩﺭ ﻫﯿﺄﺕ ﺧﻮﺩ ﺍﺯ ﯾﮏ ﻣﻌﻠﻢ ﺑﺮﺍﯼ ﺁﻣﻮﺯﺵ ﺍﺣﮑﺎﻡ ﻭ ﺯﺑﺎﻥ ﻋﺮﺑﯽ ﺍﺳﺘﻔﺎﺩﻩ ﻣﯽ ﮐﺮﺩ. ﺩﺳﺘﻪ ﯼ ﺳﯿﻨﻪ ﺯﻧﯽ ﻃﯿﺐ ﺩﺭ ﺷﻮﺵ ﻭ ﺧﺮﺍﺳﺎﻥ ﺣﺮﮐﺖ ﻣﯽ ﮐﺮﺩ. ﻭ «ﻣﺮﺣﻮﻡ ﻃﯿﺐ ﺧﻮﺩ ﺑﺎ ﮔﻞ ﻣﺎﻝ ﮐﺮﺩﻥ ﺳﺮ، ﻭ ﺑﺎ ﭘﻮﺷﯿﺪﻥ ﻟﺒﺎﺱ ﻣﺸﮑﯽ ﺩﺭ ﻣﯿﺎﻥ ﻣﺮﺩﻡ ﺑﻪ ﺭﺍﻩ ﻣﯽ ﺍﻓﺘﺎﺩ ﻭ ﺍﻃﻌﺎﻡ ﻣﯽ ﻧﻤﻮﺩ».
ﻃﯿﺐ ﺩﺭ ﺍﯾﻦ ﺩﻭﺭﺍﻥ ﺍﮔﺮﭼﻪ ﺑﺎ ﺭﻭﺣﺎﻧﯿﺖ ﺍﺭﺗﺒﺎﻁ ﭼﻨﺪﺍﻧﯽ ﻧﺪﺍﺷﺖ ﺍﻣﺎ ﺑﻪ ﺭﻭﺣﺎﻧﯿﺖ ﺍﺣﺘﺮﺍﻡ ﻣﯽ ﮔﺬﺍﺷﺖ. ﺑﻪ ﻋﻨﻮﺍﻥ ﻣﺜﺎﻝ ﺳﺎﻭﺍﮎ ﺩﺭ ﺳﺎﻝ ۱۳۳۶ ﮐﻪ ﺁﯾﺖ ﺍﻟﻠﻪ ﮐﺎﺷﺎﻧﯽ ﺩﺭ ﺍﻧﺰﻭﺍ ﺑﻪ ﺳﺮ ﻣﯽ ﺑﺮﺩ ﺍﺯ ﺭﻓﺖ ﻭ ﺁﻣﺪ ﻃﯿﺐ ﺑﺎ ﺍﯾﺸﺎﻥ ﮔﺰﺍﺭﺷﯽ ﻣﯽ ﺩﻫﺪ: «ﻃﯿﺐ ﺣﺎﺝ ﺭﺿﺎﯾﯽ ﭼﻬﺎﺭ ﺻﻨﺪﻭﻕ ﻣﯿﻮﻩ ﺑﻪ ﻣﻨﺰﻝ ﺁﯾﺖ ﺍﻟﻠﻪ ﮐﺎﺷﺎﻧﯽ ﺑﺮﺩ». (ﮔﺰﺍﺭﺵ ﺳﺎﻭﺍﮎ ﺩﺭ ۷/۱/۱۳۳۷) ﻭ ﯾﺎ «ﭼﻨﺪﯼ ﺍﺳﺖ ﮐﻪ ﻃﯿﺐ ﺣﺎﺝ ﺭﺿﺎﯾﯽ ﺗﻐﯿﯿﺮ ﻟﺤﻦ ﺩﺍﺩﻩ ﻭ ﺑﺎ ﻃﺮﻓﺪﺍﺭﺍﻥ ﺁﯾﺖ ﺍﻟﻠﻪ ﮐﺎﺷﺎﻧﯽ ﻃﺮﺡ ﺩﻭﺳﺘﯽ ﺭﯾﺨﺘﻪ…» (ﮔﺰﺍﺭﺵ ﺳﺎﻭﺍﮎ ﺩﺭ ۸/۶/۱۳۳۷)
ﺑﻨﺎﺑﺮﺍﯾﻦ ﺭﻓﺘﺎﺭ ﻭ ﺷﺨﺼﯿﺖ ﻣﺮﺣﻮﻡ ﻃﯿﺐ ﺑﻪ ﮐﻠﯽ ﺑﺎ ﺍﻓﺮﺍﺩ ﻻ‌ﺗﯽ ﻣﺎﻧﻨﺪ ﺷﻌﺒﺎﻥ ﺟﻌﻔﺮﯼ ﮐﻪ ﺑﺮﺍﯼ ﺟﻠﺐ ﻧﻈﺮ ﺷﺎﻩ ﻫﺮ ﮐﺎﺭﯼ ﻣﯽ ﮐﺮﺩﻧﺪ ﺗﻔﺎﻭﺕ ﺩﺍﺷﺖ. ﺍﻭ ﺑﻪ ﺍﺳﻼ‌ﻡ ﻋﻼ‌ﻗﻪ ﺩﺍﺷﺖ ﻭ ﺟﻮﺍﻧﻤﺮﺩﯼ ﻭ ﺷﺠﺎﻋﺖ ﺭﺍ ﺍﺯ ﺳﺮﺩﺍﺭ ﮐﺮﺑﻼ‌ ﺁﻣﻮﺧﺘﻪ ﺑﻮﺩ. ﺍﻣﺎ ﺩﺭ ﺿﻤﻦ ﻋﺮﻕ ﺍﯾﺮﺍﻧﯽ ﻧﯿﺰ ﺩﺍﺷﺖ ﻭ ﺑﻪ ﺍﺷﺘﺒﺎﻩ ﺍﯾﺮﺍﻥ ﺩﻭﺳﺘﯽ ﺭﺍ ﺑﺎ ﺷﺎﻫﺪﻭﺳﺘﯽ ﻫﻤﺮﺍﻩ ﻣﯽ ﺩﯾﺪ. ﺍﻗﺪﺍﻣﺎﺗﯽ ﮐﻪ ﻃﯿﺐ ﺩﺭ ﺟﻬﺖ ﺗﻘﻮﯾﺖ ﺳﻠﻄﻨﺖ ﻣﯽ ﻧﻤﻮﺩ ﺑﺮ ﻣﺒﻨﺎﯼ ﻫﻤﯿﻦ ﺗﺼﻮﺭ ﺑﻮﺩﻩ ﺍﺳﺖ.
ﺗﺤﻮﻝ ﺭﻭﺣﯽ ﻃﯿﺐ
ﺷﻬﯿﺪ ﻋﺮﺍﻗﯽ ﺧﺎﻃﺮﻩ ﯼ ﺟﺎﻟﺒﯽ ﺩﺭ ﻣﻮﺭﺩ ﻋﻠﺖ ﺩﮔﺮﮔﻮﻧﯽ ﻃﯿﺐ ﺩﺍﺭﺩ. ﺍﯾﻦ ﺧﺎﻃﺮﻩ ﻧﺸﺎﻥ ﻣﯽ ﺩﻫﺪ ﮐﻪ ﻃﯿﺐ ﺑﻪ ﺩﻟﯿﻞ ﺍﺭﺍﺩﺕ ﺑﻪ ﺍﻣﺎﻡ ﺧﻤﯿﻨﯽ ﻭ ﺭﻭﺣﺎﻧﯿﻮﻥ ﺍﻗﺪﺍﻡ ﺑﻪ ﻧﺼﺐ ﻋﮑﺲ ﺍﻣﺎﻡ ﺑﺮ ﺭﻭﯼ ﻋﻠﻢ ﺧﻮﺩ ﻧﻤﻮﺩ. ﭘﯿﺎﻡ ﺍﻣﺎﻡ ﺧﻤﯿﻨﯽ ﮐﻪ ﺍﺯ ﻃﺮﯾﻖ ﺣﺎﺝ ﻣﻬﺪﯼ ﻋﺮﺍﻗﯽ ﺑﻪ ﮔﻮﺵ ﻃﯿﺐ ﺭﺳﯿﺪ، ﻃﯿﺐ ﺭﺍ ﺩﭼﺎﺭ ﭼﻨﺎﻥ ﺗﺤﻮﻝ ﺭﻭﺣﯽ ﻧﻤﻮﺩ ﮐﻪ ﺩﺳﺖ ﺍﺯ ﺟﺎﻥ ﺷﺴﺘﻪ، ﺑﺮﺍﯼ ﺩﻓﺎﻉ ﺍﺯ ﺍﻣﺎﻡ ﻭ ﺍﺳﻼ‌ﻡ ﺑﻪ ﻣﯿﺪﺍﻥ ﺁﻣﺪ. ﺷﻬﯿﺪ ﻋﺮﺍﻗﯽ ﻣﯽ ﮔﻮﯾﺪ: «ﺑﺮﺍﯼ ﺩﯾﺪﻥ ﻣﺮﺣﻮﻡ ﻃﯿﺐ، ﺭﻓﺘﯿﻢ ﻭ ﮔﻔﺘﯿﻢ ﮐﻪ ﻣﺎ ﻣﻨﺰﻝ ﺁﻗﺎ (ﺍﻣﺎﻡ ﺧﻤﯿﻨﯽ ﺭﻩ) ﺑﻮﺩﯾﻢ. ﺁﻧﺠﺎ ﺑﻪ ﻣﻨﺎﺳﺒﺘﯽ ﺻﺤﺒﺖ ﺷﺪ ﻭ ﺍﺳﻢ ﻃﯿﺐ ﻭﺳﻂ ﺁﻣﺪ. ﺑﭽﻪ ﻫﺎ ﮔﻔﺘﻨﺪ ﮐﻪ ﺍﯾﻦ ﺩﺳﺘﻪ ﺍﯼ ﮐﻪ ﺭﻭﺯ ﻋﺎﺷﻮﺭﺍ ﻣﺎ ﻣﯽ ﺧﻮﺍﻫﯿﻢ ﺭﺍﻩ ﺑﯿﻨﺪﺍﺯﯾﻢ ﻣﻤﮑﻦ ﺍﺳﺖ ﺍﯾﻦ ﻫﺎ ﺑﯿﺎﯾﻨﺪ ﻭ ﻧﮕﺬﺍﺭﻧﺪ ﻭ ﺑﻪ ﻫﻢ ﺑﺰﻧﻨﺪ. ﺁﻗﺎ (ﺍﻣﺎﻡ ﺧﻤﯿﻨﯽ) ﮔﻔﺖ: «ﻧﻪ، ﺍﯾﻨﻬﺎ ﻋﻼ‌ﻗﻪ ﻣﻨﺪ ﺑﻪ ﺍﺳﻼ‌ﻡ ﻫﺴﺘﻨﺪ ﻭ ﺍﯾﻦ ﻫﺎ ﻫﻢ ﺍﮔﺮ ﯾﮏ ﺭﻭﺯﯼ ﯾﮏ ﮐﺎﺭﻫﺎﯾﯽ ﮐﺮﺩﻩ ﺍﻧﺪ، ﺁﻥ ﻋﺮﻕ ﺩﯾﻨﯿﺶ ﺑﻮﺩﻩ، ﺭﻭﯼ ﺑﻪ ﺣﺴﺎﺏ ﺗﻮﺩﻩ ﺍﯼ ﻫﺎ ﻭ ﮐﻤﻮﻧﯿﺴﺖ ﻫﺎ ﻭ ﺍﯾﻦ ﻫﺎ ﺁﻣﺪﻩ ﺍﻧﺪ ﯾﮏ ﮐﺎﺭﻫﺎﯾﯽ ﮐﺮﺩﻩ ﺍﻧﺪ [ﺍﺷﺎﺭﻩ ﯼ ﺍﻣﺎﻡ ﺧﻤﯿﻨﯽ ﺑﻪ ﺩﺧﺎﻟﺖ ﻣﺮﺣﻮﻡ ﻃﯿﺐ ﺩﺭ ﮐﻮﺩﺗﺎﯼ ۲۸ ﻣﺮﺩﺍﺩ ﺍﺳﺖ. ﺩﺭ ﺣﮑﻮﻣﺖ ﺩﮐﺘﺮ ﻣﺼﺪﻕ ﺗﻮﺩﻩ ﺍﯼ ﻫﺎ ﺑﻪ ﻗﺪﺭﺕ ﺳﯿﺎﺳﯽ ﺑﺴﯿﺎﺭ ﻧﺰﺩﯾﮏ ﺷﺪﻧﺪ ﻭ ﺑﯿﻢ ﺁﻥ ﻣﯽ ﺭﻓﺖ ﮐﻪ ﺣﮑﻮﻣﺖ ﮐﻤﻮﻧﯿﺴﺘﯽ ﺩﺭ ﺍﯾﺮﺍﻥ ﺗﺸﮑﯿﻞ ﺷﻮﺩ. ﺍﯾﻦ ﻣﻮﺿﻮﻉ ﻋﻠﻤﺎ ﻭ ﻣﺮﺩﻡ ﺭﺍ ﺑﻪ ﺩﮐﺘﺮ ﻣﺼﺪﻕ ﺑﺪﺑﯿﻦ ﺳﺎﺧﺘﻪ ﺑﻮﺩ] ﺍﯾﻦ ﻫﺎ ﮐﺴﺎﻧﯽ ﻫﺴﺘﻨﺪ ﮐﻪ ﻧﻮﮐﺮ ﺍﻣﺎﻡ ﺣﺴﯿﻦ ﻋﻠﯿﻪ ﺍﻟﺴﻼ‌ﻡ ﻫﺴﺘﻨﺪ، ﺩﺭ ﻋﺮﺽ ﺳﺎﻝ ﻫﻤﻪ ﻓﮑﺮﺷﺎﻥ ﺍﯾﻦ ﺍﺳﺖ ﮐﻪ ﻣﺤﺮﻣﯽ ﺑﺸﻮﺩ، ﻋﺎﺷﻮﺭﺍﯾﯽ ﺑﺸﻮﺩ ﺑﻪ ﻋﺸﻖ ﺍﻣﺎﻡ ﺣﺴﯿﻦ ﺳﯿﻨﻪ ﺑﺰﻧﻨﺪ، ﺧﺮﺝ ﺑﮑﻨﻨﺪ، ﭼﻪ ﺑﮑﻨﻨﺪ ﻭ ﺍﺯ ﺍﯾﻦ ﺣﺮﻑ ﻫﺎ، ﺧﺎﻃﺮ ﺟﻤﻊ ﺑﺎﺷﯿﺪ.»
ﻣﺮﺣﻮﻡ ﻃﯿﺐ ﺟﻮﺍﺏ ﺩﺍﺩ ﺍﯾﻨﻬﺎ ﻋﯿﺪ ﻫﻢ ﺍﺯ ﻣﺎ ﻣﯽ ﺧﻮﺍﺳﺘﻨﺪ ﺍﺳﺘﻔﺎﺩﻩ ﺑﮑﻨﻨﺪ (ﺟﺮﯾﺎﻥ ﻣﺪﺭﺳﻪ ﯼ ﻓﯿﻀﯿﻪ). ﺷﻤﺎ ﺧﺎﻃﺮﻩ ﺟﻤﻊ ﺑﺎﺷﯿﺪ ﮐﻪ ﺍﯾﻨﻬﺎ ﺗﺎ ﺣﺎﻻ‌ ﭼﻨﺪﯾﻦ ﺑﺎﺭ ﺳﺮﺍﻍ ﻣﺎ ﺁﻣﺪﻩ ﺍﻧﺪ ﻭ ﻣﺎ ﺟﻮﺍﺏ ﺭﺩ ﺑﻪ ﺁﻧﻬﺎ ﺩﺍﺩﻩ ﺍﯾﻢ، ﺣﺎﻻ‌ ﻫﻢ ﻫﻤﯿﻨﺠﻮﺭﻩ. ﻫﻤﺎﻥ ﺟﺎ ﺩﺳﺖ ﮐﺮﺩ ﯾﮏ ﺻﺪ ﺗﻮﻣﺎﻧﯽ ﺩﺍﺩ ﺑﻪ ﺍﺻﻐﺮ ـ ﭘﺴﺮﺵ ـ ﮔﻔﺖ ﻣﯽ ﺭﻭﯼ ﻋﮑﺲ ﺣﺎﺝ ﺁﻗﺎ ﺭﺍ ﻣﯽ ﺧﺮﯼ ﻣﯽ ﺑﺮﯼ ﺗﻮ ﺗﮑﯿﻪ ﺑﻪ ﻋﻼ‌ﻣﺖ ﻫﺎ ﻣﯽ ﺯﻧﯽ».
ﻃﯿﺐ ﺩﺭ ﺷﺐ ﻋﺎﺷﻮﺭﺍ
ﺧﺮﺩﺍﺩ ﺳﺎﻝ ۱۳۴۲ ﺷﻤﺴﯽ ﺑﺎ ﻣﺤﺮﻡ ۱۳۸۳ ﻗﻤﺮﯼ ﻣﻄﺎﺑﻖ ﺷﺪﻩ ﺑﻮﺩ. ﺍﻣﺎﻡ ﺧﻤﯿﻨﯽ ﺑﻪ ﺩﻟﯿﻞ ﺍﻋﺘﺮﺍﺽ ﺑﻪ ﮐﺎﭘﯿﺘﻮﻻ‌ﺳﯿﻮﻥ ﺩﺭﺯﻧﺪﺍﻥ ﺑﻮﺩﻧﺪ. ﺩﺭ ﻧﻮﺭﻭﺯ ﻫﻤﺎﻥ ﺳﺎﻝ ﻓﺎﺟﻌﻪ ﻓﯿﻀﯿﻪ ﻭ ﮐﺸﺘﺎﺭ ﻃﻼ‌ﺏ ﺍﺗﻔﺎﻕ ﺍﻓﺘﺎﺩﻩ ﺑﻮﺩ ﻭ ﻓﻀﺎﯼ ﺟﺎﻣﻌﻪ ﺁﻣﺎﺩﻩ ﺍﻧﻔﺠﺎﺭ ﺑﻮﺩ. ﻃﯿﺐ ﻧﯿﺰ ﻣﺎﻧﻨﺪ ﻫﺮ ﺳﺎﻝ ﺩﺳﺘﻪ ﯼ ﻋﺰﺍﺩﺍﺭﯼ ﺧﻮﺩ ﺭﺍ ﺩﺭ ﺧﯿﺎﺑﺎﻥ ﺣﺮﮐﺖ ﺩﺍﺩ ﻭ ﺧﻮﺩ ﭘﯿﺸﺎﭘﯿﺶ ﺁﻥ ﺑﻪ ﺳﺮ ﻭ ﺳﯿﻨﻪ ﯼ ﺧﻮﺩ ﻣﯽ ﺯﺩ. ﺍﻣﺎ ﻇﺎﻫﺮ ﻋﻠﻢ ﺩﺳﺘﻪ ﺑﺎ ﻫﺮ ﺳﺎﻝ ﺗﻔﺎﻭﺕ ﺩﺍﺷﺖ. ﺑﺮ ﺭﻭﯼ ﻋﻠﻢ ﻋﮑﺲ ﻫﺎﯼ ﺍﻣﺎﻡ ﺧﻤﯿﻨﯽ ﻧﺼﺐ ﺷﺪﻩ ﺑﻮﺩ. ﺩﺭ ﺯﻣﺎﻧﯽ ﮐﻪ ﺑﺮﺩﻥ ﻧﺎﻡ ﺍﻣﺎﻡ، ﻣﺠﺎﺯﺍﺕ ﺳﺨﺘﯽ ﺩﺭ ﭘﯽ ﺩﺍﺷﺖ، ﻣﺸﺨﺺ ﺍﺳﺖ ﮐﻪ ﺑﺎﻻ‌ ﺑﺮﺩﻥ ﺗﻤﺜﺎﻝ ﺍﯾﺸﺎﻥ ﺩﺭ ﺑﯿﻦ ﺟﻤﻌﯿﺖ، ﭼﻪ ﻋﻮﺍﻗﺒﯽ ﺩﺭ ﭘﯽ ﺩﺍﺭﺩ. ﺍﻣﺎ ﻃﯿﺐ ﺑﻪ ﺍﯾﻦ ﻣﻮﺿﻮﻉ ﺗﻮﺟﻪ ﻧﺪﺍﺷﺖ ﻭ ﺧﻮﺩ ﺭﺍ ﺁﻣﺎﺩﻩ ﯼ ﻓﺪﺍﮐﺎﺭﯼ ﮐﺮﺩﻩ ﺑﻮﺩ. ﻣﺮﺣﻮﻡ ﺣﺎﺝ ﺭﺿﺎ ﺣﺪﺍﺩ ﻋﺎﺩﻝ ﺩﺭ ﺍﯾﻦ ﺭﺍﺑﻄﻪ ﻣﯽ ﮔﻮﯾﺪ: «ﺩﺳﺘﻪ ﯼ ﻃﯿﺐ، ﺷﺐ ﻋﺎﺷﻮﺭﺍ ـ ﺩﻭﺍﺯﺩﻩ ﺧﺮﺩﺍﺩ ـ ﻃﺒﻖ ﻣﻌﻤﻮﻝ ﻫﻤﻪ ﺳﺎﻟﻪ ﺍﺯ ﺗﮑﯿﻪ ﺑﯿﺮﻭﻥ ﺁﻣﺪ. ﻃﯿﺐ ﺩﺭ ﺟﻠﻮﯼ ﻋﻼ‌ﻣﺖ ﺗﮑﯿﻪ ﺩﺭ ﺣﺮﮐﺖ ﺑﻮﺩ ﻭ ﺳﯿﻨﻪ ﺯﻥ ﻫﺎ ﭘﺸﺖ ﺳﺮﺵ ﺁﺭﺍﻡ ﺁﺭﺍﻡ ﺣﺮﮐﺖ ﻣﯽ ﮐﺮﺩﻧﺪ. ﺁﻥ ﺷﺐ ﺑﺮ ﺧﻼ‌ﻑ ﺳﺎﻝ ﻫﺎﯼ ﻗﺒﻞ، ﻋﮑﺲ ﻫﺎﯼ ﺣﻀﺮﺕ ﺍﻣﺎﻡ ﺑﻪ ﺳﯿﻨﻪ ﯼ ﻋﻼ‌ﻣﺖ ﻧﺼﺐ ﺑﻮﺩ. ﺍﺗﻮﻣﺒﯿﻞ ﺩﺭﺑﺎﺭ ﮐﻨﺎﺭ ﺧﯿﺎﺑﺎﻥ ﺍﯾﺴﺘﺎﺩ. ﺭﺳﻮﻝ ﭘﺮﻭﯾﺰﯼ ﻣﻌﺎﻭﻥ ﻋﻠﻢ ﭘﯿﺎﺩﻩ ﺷﺪ ﻭ ﺳﺮﯾﻌﺎ ﺟﻠﻮﯼ ﻃﯿﺐ ﺁﻣﺪ ﻭ ﭘﺲ ﺍﺯ ﺳﻼ‌ﻡ ﮔﻔﺖ ﻃﯿﺐ ﺧﺎﻥ ﺍﯾﻦ ﮐﺎﺭﯼ ﮐﻪ ﮐﺮﺩﻩ ﺍﯼ ﮐﺎﺭ ﺩﺭﺳﺘﯽ ﻧﯿﺴﺖ. ﺁﻥ ﻋﮑﺲ ﻫﺎ ﺭﺍ ﺑﺮﺩﺍﺭ.
ﻃﯿﺐ ﮔﻔﺖ ﻣﻦ ﻋﮑﺲ ﻫﺎ ﺭﺍ ﺑﺮ ﻧﻤﯽ ﺩﺍﺭﻡ.
ﭘﺮﻭﯾﺰﯼ ﮔﻔﺖ ﻃﯿﺐ ﺧﺎﻥ ﺑﺪﺟﻮﺭﯼ ﻣﯽ ﺷﻮﺩ.
ﻃﯿﺐ ﺑﺎ ﻣﺘﺎﻧﺖ ﻭ ﻭﻗﺎﺭﯼ ﮐﻪ ﻣﺨﺼﻮﺹ ﺧﻮﺩﺵ ﺑﻮﺩ ﺧﯿﻠﯽ ﺻﺮﯾﺢ ﮔﻔﺖ ﺑﺸﻮﺩ.
ﭘﺮﻭﯾﺰﯼ ﺑﻪ ﺍﺗﻮﻣﺒﯿﻞ، ﮐﻪ ﻋﻠﻢ ﺩﺍﺧﻞ ﺁﻥ ﺑﻮﺩ ﺑﺮﮔﺸﺖ. ﻋﻠﻢ ﻣﺠﺪﺩﺍ ﭘﯿﻐﺎﻡ ﺩﯾﮕﺮﯼ ﺑﻪ ﭘﺮﻭﯾﺰﯼ ﺩﺍﺩ. ﺍﻭ ﺩﻭﺑﺎﺭﻩ ﭘﯿﺎﺩﻩ ﺷﺪ ﻭ ﺑﺎ ﻃﯿﺐ ﺻﺤﺒﺖ ﮐﺮﺩ ﻭ ﮔﻔﺖ ﻋﮑﺲ ﻫﺎﯼ ﺍﻣﺎﻡ ﺭﺍ ﺑﺮﺩﺍﺭﺩ.
ﻫﻤﻪ ﯼ ﺍﯾﻨﻬﺎ ﺩﺭ ﺣﺎﻟﯽ ﺍﺗﻔﺎﻕ ﺍﻓﺘﺎﺩ ﮐﻪ ﺳﯿﻨﻪ ﺯﻥ ﻫﺎ ﭘﺸﺖ ﺳﺮ ﻋﻼ‌ﻣﺖ ﺟﻠﻮ ﻣﯽ ﺁﻣﺪﻧﺪ ﻭ ﺟﻤﻊ ﻣﯽ ﺷﺪﻧﺪ. ﻃﯿﺐ ﻣﻘﺎﻭﻣﺖ ﻣﯽ ﮐﺮﺩ.
ﭘﺮﻭﯾﺰﯼ ﮔﻔﺖ: ﻃﯿﺐ ﺧﺎﻥ ﺩﺍﺭﻡ ﺑﻪ ﺗﻮ ﻣﯽ ﮔﻮﯾﻢ ﺑﺪ ﻣﯽ ﺷﻮﺩﻫﺎ.
ﻃﯿﺐ ﮔﻔﺖ ﻣﯽ ﺧﻮﺍﻫﻢ ﺑﺪ ﺷﻮﺩ، ﻋﮑﺲ ﻫﺎ ﺭﺍ ﺑﺮ ﻧﻤﯽ ﺩﺍﺭﻡ.
ﭘﺮﻭﯾﺰﯼ ﺑﺎ ﻋﺼﺒﺎﻧﯿﺖ ﺭﻓﺖ ﻭ ﺳﻮﺍﺭ ﺍﺗﻮﻣﺒﯿﻞ ﺷﺪ. ﺍﺗﻮﻣﺒﯿﻞ ﺑﺎ ﯾﮏ ﭼﺮﺧﺶ ﺳﺮﯾﻊ ﺍﺯ ﺭﺍﻫﯽ ﮐﻪ ﺁﻣﺪﻩ ﺑﻮﺩ ﺑﺮﮔﺸﺖ. ﺩﺳﺘﻪ ﺑﺎ ﻋﻼ‌ﻣﺘﯽ ﮐﻪ ﻋﮑﺲ ﻫﺎﯼ ﺣﻀﺮﺕ ﺍﻣﺎﻡ ﺑﻪ ﺁﻥ ﻧﺼﺐ ﺑﻮﺩ ﺣﺮﮐﺖ ﮐﺮﺩ».
ﺭﮊﯾﻢ ﺍﺯ ﻃﯿﺐ ﺑﻪ ﻋﻠﻞ ﺩﯾﮕﺮﯼ ﻫﻢ ﮐﯿﻨﻪ ﺑﻪ ﺩﻝ ﺩﺍﺷﺖ. ﯾﮑﯽ ﺍﺯ ﺍﯾﻦ ﻣﻮﺍﺭﺩ ﻣﺮﺑﻮﻁ ﺑﻪ ﺩﻭ ﻣﺎﻩ ﻭ ﻧﯿﻢ ﻗﺒﻞ ﺑﻮﺩ. ﻃﯿﺐ ﺑﺮﺍﯼ ﻫﻤﮑﺎﺭﯼ ﺩﺭ ﺿﺮﺏ ﻭ ﺷﺘﻢ ﻃﻼ‌ﺏ ﻣﺪﺭﺳﻪ ﯼ ﻓﯿﻀﯿﻪ ﻓﺮﺍﺧﻮﺍﻧﺪﻩ ﺷﺪﻩ ﺑﻮﺩ، ﺍﻣﺎ ﻗﺒﻮﻝ ﻧﮑﺮﺩ. ﺑﻪ ﮔﻔﺘﻪ ﯼ ﯾﮏ ﻓﺮﺩ ﻣﻄﻠﻊ، ﺩﺳﺘﮕﺎﻩ، «ﺍﯾﺠﺎﺩ ﺁﺷﻮﺏ ﻭ ﺣﻤﻠﻪ ﺑﻪ ﻃﻼ‌ﺏ ﺩﺭ ﻓﯿﻀﯿﻪ ﺭﺍ، ﻧﺨﺴﺖ ﺍﺯ ﻃﯿﺐ ﺧﻮﺍﺳﺘﻪ ﺑﻮﺩ ﻭ ﭼﻮﻥ ﻃﯿﺐ ﺯﯾﺮ ﺑﺎﺭ ﺍﯾﻦ ﻧﻨﮓ ﻧﺮﻓﺖ ﺍﻧﺠﺎﻡ ﺍﯾﻦ ﺟﻨﺎﯾﺖ ﺑﻪ ﺩﺍﺭ ﻭ ﺩﺳﺘﻪ ﯼ ﺷﻌﺒﺎﻥ ﺑﯽ ﻣﺦ ﻭﺍﮔﺬﺍﺭ ﺷﺪ. ﻓﺮﺩ ﻣﺰﺑﻮﺭ ﻣﺪﻋﯽ ﺑﻮﺩ ﮐﻪ ﺁﻥ ﺭﻭﺯ ﺩﺭ ﻣﺪﺭﺳﻪ ﯼ ﻓﯿﻀﯿﻪ، ﻧﻮﭼﻪ ﻫﺎﯼ ﺷﻌﺒﺎﻥ ﻻ‌ﺑﻪ ﻻ‌ﯼ ﻣﺄﻣﻮﺭﺍﻥ ﺭﮊﯾﻢ ﺷﻨﺎﺧﺘﻪ ﺷﺪﻩ ﺑﻮﺩﻧﺪ.»
ﻃﯿﺐ ﻋﻠﯿﺮﻏﻢ ﮐﺎﺭﻫﺎﯼ ﺧﻼ‌ﻓﯽ ﮐﻪ ﻣﯽ ﮐﺮﺩ، ﺩﺭ ﻋﻤﻖ ﻭﺟﻮﺩﺵ ﺑﻪ ﺭﻭﺣﺎﻧﯿﺖ ﺍﺣﺘﺮﺍﻡ ﻣﯽ ﮔﺬﺍﺷﺖ. ﺍﻭ ﺑﻪ ﺧﻮﺩ ﺍﺟﺎﺯﻩ ﻧﻤﯽ ﺩﺍﺩ ﺭﻭﺣﺎﻧﯿﻮﻥ ﻭ ﻃﻼ‌ﺏ ﺭﺍ ﻣﻮﺭﺩ ﺑﯽ ﺍﺣﺘﺮﺍﻣﯽ ﻭ ﺁﺯﺍﺭ ﻗﺮﺍﺭ ﺩﻫﺪ.
ﻣﺮﺣﻮﻡ ﻃﯿﺐ ﺩﺭ ۱۵ﺧﺮﺩﺍﺩ
ﺩﺭ ﺭﻭﺯ ۱۵ ﺧﺮﺩﺍﺩ ﻃﯿﺐ ﺑﺎ ﺗﻌﻄﯿﻞ ﮐﺮﺩﻥ ﻣﯿﺪﺍﻥ ﺑﺎﺭﻓﺮﻭﺵ ﻫﺎ، ﻣﻮﺟﺐ ﺷﺪ ﮐﻪ ﺗﻈﺎﻫﺮﺍﺕ ﺑﺎ ﺷﻮﺭ ﺑﯿﺸﺘﺮﯼ ﺻﻮﺭﺕ ﮔﯿﺮﺩ ﻭ ﺗﺄﺛﯿﺮ ﺑﯿﺸﺘﺮﯼ ﺩﺍﺷﺘﻪ ﺑﺎﺷﺪ. ﺑﻪ ﮔﻔﺘﻪ ﯼ ﺷﻬﯿﺪ ﻋﺮﺍﻗﯽ، ﺭﮊﯾﻢ «ﺍﺯ ﻃﯿﺐ ﺗﻮﻗﻊ ﺩﺍﺷﺖ ﮐﻪ ﺣﺪﺍﻗﻞ ﻣﺜﻼ‌ ﺟﻠﻮﯼ ﺍﯾﻦ ﺗﻈﺎﻫﺮﺍﺕ ﺭﺍ ﺩﺭ ﺩﺍﺧﻞ ﻣﯿﺪﺍﻥ ﺑﮕﯿﺮﺩ. ﻭﻟﯽ ﺧﻮﺏ ﻃﯿﺐ ﺍﯾﻦ ﮐﺎﺭ ﺭﺍ ﻧﻤﯽ ﮐﻨﺪ. ﻭﻗﺘﯽ ﺍﻭ ﺭﺍ ﻣﯽ ﮔﯿﺮﻧﺪ ﻭ ﻣﯽ ﺑﺮﻧﺪ. ﺍﺯ ﺍﻭ ﻣﯽ ﺧﻮﺍﻫﻨﺪ ﯾﮏ ﻓﺮﻡ ﺭﺍ ﺍﻣﻀﺎ ﮐﻨﺪ ﻭ ﺁﺯﺍﺩ ﺷﻮﺩ. ﺗﻘﺮﯾﺒﺎ ﻣﺴﺌﻠﻪ ﺍﯾﻦ ﺑﻮﺩﻩ ﮐﻪ ﯾﮏ ﭘﻮﻟﯽ ﺁﻗﺎﯼ ﺧﻤﯿﻨﯽ ﺑﻪ ﻣﻦ ﺩﺍﺩﻩ ﮐﻪ ﺑﯿﺎﯾﻢ ﻫﻤﭽﻨﯿﻦ ﺣﺎﺩﺛﻪ ﺍﯼ ﺭﺍ ﺧﻠﻖ ﺑﮑﻨﻢ ﻭ ﻣﻦ ﻫﻢ ﺁﻣﺪﻩ ﺍﻡ ﻣﺜﻼ‌ ﯾﮏ ۲۵ ﺯﺍﺭ (ﺭﯾﺎﻝ) ﺩﺍﺩﻩ ﺍﻡ ﻭ ﻣﺮﺩﻡ ﺍﯾﻦ ﮐﺎﺭﻫﺎ ﺭﺍ ﮐﺮﺩﻩ ﺍﻧﺪ. ﻭﻗﺘﯽ ﻣﯽ ﮔﺬﺍﺭﻧﺪ ﻭ ﻣﯽ ﮔﻮﯾﻨﺪ ﺍﯾﻦ ﺣﺮﻑ ﺭﺍ ﺑﺰﻥ، ﻗﺒﻮﻝ ﻧﻤﯽ ﮐﻨﺪ. ﻧﺼﯿﺮﯼ ﺗﻬﺪﯾﺪﺵ ﻣﯽ ﮐﻨﺪ ﻭ ﺍﯾﻦ ﻫﻢ ﺑﻪ ﻧﺼﯿﺮﯼ ﻓﺤﺶ ﻣﯽ ﺩﻫﺪ!». ﺳﯿﺪ ﺗﻘﯽ ﺩﺭﭼﻪ ﺍﯼ ﻣﯽ ﮔﻮﯾﺪ: «ﺍﻭ ﺭﺍ ﺷﮑﻨﺠﻪ ﮐﺮﺩﻧﺪ ﻭ ﮔﻔﺘﻨﺪ ﺑﮕﻮ ﺍﺯ ﺧﻤﯿﻨﯽ ﭘﻮﻝ ﮔﺮﻓﺘﻪ ﺍﻡ ﻭ ﺍﯾﻦ ﻏﺎﯾﻠﻪ ﺭﺍ ﺭﺍﻩ ﺍﻧﺪﺍﺧﺘﻪ ﺍﻡ. ﮔﻔﺘﻪ ﺑﻮﺩ ﻣﻦ ﻋﻤﺮ ﺧﻮﺩﻡ ﺭﺍ ﮐﺮﺩﻩ ﺍﻡ. ﺑﻨﺎﺑﺮﺍﯾﻦ ﺣﺎﺿﺮ ﻧﯿﺴﺘﻢ ﺩﺭ ﭘﺎﯾﺎﻥ ﻋﻤﺮ ﺧﻮﺩ ﺑﻪ ﮐﺴﯽ ﮐﻪ ﺟﺎﻧﺸﯿﻦ ﻭﻟﯽ ﻋﺼﺮ (ﻋﺞ) ﺍﺳﺖ ﻭ ﻣﺮﺟﻊ ﺗﻘﻠﯿﺪ ﻫﻢ ﻫﺴﺖ ﺗﻬﻤﺖ ﺑﺰﻧﻢ. ﻣﻦ ﺑﻪ ﺍﻣﺎﻡ ﺣﺴﯿﻦ ﻋﻠﯿﻪ ﺍﻟﺴﻼ‌ﻡ ﻭ ﺩﺳﺘﮕﺎﻩ ﺍﻭ ﺧﯿﺎﻧﺖ ﻧﻤﯽ ﮐﻨﻢ ﯾﮑﯽ ﺍﺯ ﺩﻭﺳﺘﺎﻥ ﺑﻪ ﻧﺎﻡ ﺁﻗﺎﯼ ﻣﻠﮑﯽ ﮐﻪ ﺍﺯ ﺍﻫﺎﻟﯽ ﺷﻬﺮ ﺭﯼ ﻭ ﭘﺪﺭ ﺩﻭ ﺷﻬﯿﺪ ﺍﺳﺖ ﻫﻤﺰﻣﺎﻥ ﺑﺎ ﻣﺮﺣﻮﻡ ﻃﯿﺐ ﺯﻧﺪﺍﻧﯽ ﺑﻮﺩ ﻭ ﻣﯽ ﮔﻔﺖ ﺯﻧﺪﺍﻧﯽ ﻫﺎ ﺭﺍ ﺑﻪ ﺻﻒ ﮐﺮﺩﻩ ﺑﻮﺩﻧﺪ ﻭ ﺑﻪ ﻣﺮﺣﻮﻡ ﻃﯿﺐ ﺩﺳﺖ ﺑﻨﺪ ﻗﭙﻮﻧﯽ ﺯﺩﻩ ﺑﻮﺩﻧﺪ. ﺑﻪ ﺍﯾﻦ ﺗﺮﺗﯿﺐ ﮐﻪ ﯾﮏ ﺩﺳﺖ ﺍﺯ ﻋﻘﺐ ﻭ ﯾﮏ ﺩﺳﺖ ﻫﻢ ﺍﺯ ﺭﻭﯼ ﺷﺎﻧﻪ ﻣﯽ ﺍﯾﺪ ﻭ ﺩﻭ ﺗﺎ ﻣﭻ ﺭﺍ ﺍﺯ ﭘﺸﺖ ﺳﺮ ﺑﺎ ﭼﯿﺰﯼ ﺑﻪ ﻫﻢ ﻣﯽ ﺑﻨﺪﻧﺪ ﻭ ﻣﺜﻞ ﺳﺎﻋﺖ ﮐﻮﮎ ﻣﯽ ﮐﻨﻨﺪ ﻭ ﺩﻭ ﺩﺳﺖ ﺗﺤﺖ ﻓﺸﺎﺭ ﻗﺮﺍﺭ ﻣﯽ ﮔﯿﺮﺩ ﻭ ﺍﺳﺘﺨﻮﺍﻥ ﺳﯿﻨﻪ ﺑﯿﺮﻭﻥ ﻣﯽ ﺯﻧﺪ. ﺍﻭ ﻣﯽ ﮔﻔﺖ ﻋﺮﻕ ﺍﺯ ﺑﺪﻥ ﻣﺮﺣﻮﻡ ﻃﯿﺐ ﻣﯽ ﺭﯾﺨﺖ ﻭ ﺍﻭ ﺭﺍ ﺍﺯ ﺟﻠﻮﯼ ﻣﺎ ﻋﺒﻮﺭ ﻣﯽ ﺩﺍﺩﻧﺪ ﺗﺎ ﻣﺎ ﻋﺒﺮﺕ ﺑﮕﯿﺮﯾﻢ. ﻣﺮﺣﻮﻡ ﻃﯿﺐ ﺗﻤﺎﻡ ﺍﯾﻦ ﺳﺨﺘﯽ ﻫﺎ ﺭﺍ ﺑﻪ ﺟﺎﻥ ﺧﺮﯾﺪ ﻭﻟﯽ ﺣﺎﺿﺮ ﻧﺸﺪ ﺑﮕﻮﯾﺪ ﺍﺯ ﺍﻣﺎﻡ ﺧﻤﯿﻨﯽ ﭘﻮﻝ ﮔﺮﻓﺘﻪ.»
ﺷﻬﺎﺩﺕ ﻃﯿﺐ
ﻃﯿﺐ ﺑﻪ ﺩﻟﯿﻞ ﻃﺮﻓﺪﺍﺭﯼ ﺍﺯ ﺍﻣﺎﻡ ﺧﻤﯿﻨﯽ ﺑﻪ ﺯﻧﺪﺍﻥ ﺍﻓﺘﺎﺩﻩ ﺑﻮﺩ. ﺑﻪ ﻫﻤﯿﻦ ﺩﻟﯿﻞ ﻣﻮﺭﺩ ﺗﻮﺟﻪ ﻣﺤﺎﻓﻞ ﻣﺬﻫﺒﯽ ﻭ ﺭﻭﺣﺎﻧﯿﻮﻥ ﻗﺮﺍﺭ ﮔﺮﻓﺘﻪ ﺑﻮﺩ. ﺣﺘﯽ ﺍﻣﺎﻡ ﺧﻤﯿﻨﯽ ﻧﯿﺰ ﺑﻪ ﻣﺮﺣﻮﻡ ﻃﯿﺐ ﺗﻮﺟﻪ ﺩﺍﺷﺖ ﺍﺳﺖ. ﺷﻬﯿﺪ ﻋﺮﺍﻗﯽ ﺩﺭ ﺧﺎﻃﺮﺍﺕ ﺧﻮﺩ ﻣﯽ ﮔﻮﯾﺪ: «ﺭﻭﺯ ﻗﺒﻞ ﺍﺯ ﺍﯾﻨﮑﻪ ﻣﯽ ﺧﻮﺍﺳﺘﻨﺪ ﺣﮑﻢ ﺍﻋﺪﺍﻡ ﺭﺍ ﺩﺭﺑﺎﺭﻩ ﻃﯿﺐ ﺻﺎﺩﺭ ﺑﮑﻨﻨﺪ، ﺁﻗﺎﯼ ﺧﻤﯿﻨﯽ ﺍﺯ ﺯﻧﺪﺍﻥ ﻋﺸﺮﺕ ﺁﺑﺎﺩ ﺑﻪ ﺧﺎﻧﻪ ﯼ ﺭﻭﻏﻨﯽ ﻣﻨﺘﻘﻞ ﻭ ﺩﺭ ﺁﻧﺠﺎ ﺗﺤﺖ ﻧﻈﺮ ﺑﻮﺩ. ﺩﻭﺭ ﻭ ﺑﺮﺵ ﺳﺎﻭﺍﮐﯽ ﻭ ﺍﺯ ﺍﯾﻦ ﭼﯿﺰﻫﺎ ﺑﻮﺩﻧﺪ ﺧﺎﻧﻮﺍﺩﻩ ﯼ ﻃﯿﺐ ﺣﺎﺝ ﺭﺿﺎﯾﯽ ﻭ ﺣﺎﺝ ﺍﺳﻤﺎﻋﯿﻞ ﺭﺿﺎﯾﯽ ﺑﺎ ﺗﺮﻓﻨﺪﯼ ﺧﻮﺩ ﺭﺍ ﺑﻪ ﻣﻨﺰﻝ ﺍﻣﺎﻡ ﻣﯽ ﺭﺳﺎﻧﻨﺪ. ﯾﮏ ﺑﭽﻪ ﮐﻮﭼﮏ، ﺣﺎﺝ ﺍﺳﻤﺎﻋﯿﻞ ﺩﺍﺷﺖ ﻭ ﯾﮏ ﺑﭽﻪ ﮐﻮﭼﮏ ﻃﯿﺐ. ﺁﻗﺎ ﺍﯾﻦ ﺩﻭ ﺑﭽﻪ ﺭﺍ ﺑﻠﻨﺪ ﻣﯽ ﮐﻨﺪ ﺭﻭﯼ ﺩﻭ ﺗﺎ ﭘﺎﯾﺶ ﻣﯽ ﻧﺸﺎﻧﺪ ﻭ ﯾﮏ ﺩﺳﺘﯽ ﺭﻭﯼ ﺳﺮ ﻭ ﺭﻭﯼ ﺍﯾﻦ ﻫﺎ ﻣﯽ ﮐﺸﺪ ﻭ ﺩﻋﺎﺷﺎﻥ ﻣﯽ ﮐﻨﺪ. ﺑﻌﺪ ﻣﯽ ﮔﻮﯾﺪ ﮐﻪ ﻣﻦ ﺗﺎ ﺣﺎﻻ‌ ﺍﺯ ﺍﯾﻦ ﻫﺎ ﭼﯿﺰﯼ ﻧﺨﻮﺍﺳﺘﻪ ﺍﻡ ﺍﻣﺎ ﺑﺮﺍﯼ ﺩﻓﺎﻉ ﺍﺯ ﺟﺎﻥ ﺍﯾﻦ ﺩﻭ ﻧﻔﺮ ﻣﯽ ﻓﺮﺳﺘﻢ ﻋﻘﺒﺸﺎﻥ ﺑﯿﺎﯾﻨﺪ. ﻣﯽ ﺧﻮﺍﻫﻢ ﺍﺯ ﺁﻧﻬﺎ ﮐﻪ ﺍﯾﻦ ﻫﺎ ﺭﺍ ﻧﮑﺸﻨﺪ. ﺧﻮﺏ ﺍﯾﻨﻬﺎ ﺧﻮﺷﺤﺎﻝ ﻣﯽ ﺷﻮﻧﺪ ﻭ ﺍﺯ ﺧﺎﻧﻪ ﺁﻣﺪﻧﺪ ﺑﯿﺮﻭﻥ. ﺍﯾﻨﻬﺎ ﺍﺯ ﺍﯾﻦ ﻭﺭ ﻣﯽ ﺁﯾﻨﺪ ﺑﯿﺮﻭﻥ. ﺑﻪ ﻓﺎﺻﻠﻪ ﯾﮏ ﺭﺑﻊ ﻭ ﺑﯿﺴﺖ ﺩﻗﯿﻘﻪ ﺍﯼ، ﺁﻗﺎ ﻣﯽ ﮔﻮﯾﺪ ﺑﻪ ﭘﺎﮐﺮﻭﺍﻥ ﺑﮕﻮﯾﯿﺪ ﺑﯿﺎﯾﺪ، ﻣﻦ ﮐﺎﺭﺵ ﺩﺍﺭﻡ. (ﭘﺎﮐﺮﻭﺍﻥ ﺭﺋﯿﺲ ﺳﺎﻭﺍﮎ ﻭﻗﺖ ﺑﻮﺩ.)
ﭘﺎﮐﺮﻭﺍﻥ (ﮐﻪ ﻋﻠﺖ ﺍﺣﻀﺎﺭ ﺧﻮﺩ ﺭﺍ ﻣﯿﺪﺍﻧﺴﺖ)، ﺁﻥ ﺭﻭﺯ ﺧﻮﺩﺵ ﺭﺍ ﻧﺸﺎﻥ ﻧﻤﯽ ﺩﻫﺪ ﻫﺮ ﭼﯽ ﺁﻗﺎ ﺩﺍﺩ ﻭ ﺑﯽ ﺩﺍﺩ ﻣﯽ ﮐﻨﺪ ﻭ ﺍﯾﻦ ﺣﺮﻑ ﻫﺎ ﻣﯽ ﮔﻮﯾﻨﺪ ﻣﺎ ﻓﺮﺳﺘﺎﺩﯾﻢ، ﻧﺒﻮﺩﻩ. ﺧﻮﺏ ﻓﺮﺩﺍ ﺻﺒﺢ ﻫﻢ ﻃﯿﺐ ﺭﺍ ﺍﻋﺪﺍﻡ ﮐﺮﺩﻧﺪ. ﺻﺒﺢ ﺍﻭﻝ ﻭﻗﺖ ﮐﻪ ﻃﯿﺐ ﺗﯿﺮﺑﺎﺭﺍﻥ ﻣﯽ ﺷﻮﺩ، ﺑﺮﺍﯼ ﺳﺎﻋﺖ ۵/۷ ﺍﻟﯽ ۸ ﻫﻢ ﭘﺎﮐﺮﻭﺍﻥ ﻣﯽ ﺁﯾﺪ ﭘﻬﻠﻮﯼ ﺁﻗﺎ. ﺁﻗﺎ (ﺑﺎﻋﺼﺒﺎﻧﯿﺖ) ﻣﯽ ﮔﻮﯾﺪ ﭘﺎﺷﻮ ﺑﺮﻭ.»
ﺗﺄﺛﯿﺮ ﺍﻋﺪﺍﻡ ﻃﯿﺐ ﺑﺮ ﺟﺎﻣﻌﻪ
ﺯﻣﺎﻧﯽ ﮐﻪ ﻃﯿﺐ ﻭ ﺣﺎﺝ ﺍﺳﻤﺎﻋﯿﻞ ﺭﺿﺎﯾﯽ ﺍﻋﺪﺍﻡ ﻣﯽ ﺷﻮﻧﺪ، ﺧﺒﺮ ﺁﻥ ﺑﺴﯿﺎﺭ ﭘﺮ ﻭ ﺳﺮ ﻭ ﺻﺪﺍ ﺩﺭ ﺭﻭﺯﻧﺎﻣﻪ ﻫﺎ ﺑﻪ ﭼﺎﭖ ﻣﯽ ﺭﺳﺪ. ﺭﮊﯾﻢ ﺑﻪ ﺍﯾﻦ ﻭﺳﯿﻠﻪ ﻣﯽ ﺧﻮﺍﺳﺖ ﺍﺯ ﻣﺨﺎﻟﻔﯿﻦ ﺧﻮﺩ ﺯﻫﺮ ﭼﺸﻢ ﺑﮕﯿﺮﺩ. ﺍﻣﺎ ﻫﻤﯿﻦ ﻣﺴﺄﻟﻪ ﺩﺭﺳﺖ ﺑﺮ ﺿﺪ ﺭﮊﯾﻢ ﺗﻤﺎﻡ ﺷﺪ. ﺩﺭ ﮔﺰﺍﺭﺵ ﻫﺎﯼ ﺳﺎﻭﺍﮎ ﺍﺯ ﺗﺸﮑﯿﻞ ﻣﺮﺍﺳﻢ ﺧﺘﻢ ﻭ ﯾﺎﺩﺑﻮﺩ ﻣﺘﻌﺪﺩ ﺑﺮﺍﯼ ﺍﯾﻦ ﺩﻭ ﺷﻬﯿﺪ ﻭ ﺗﺄﺛﯿﺮ ﻣﻨﻔﯽ ﺍﻋﺪﺍﻡ ﺁﻧﻬﺎ ﺩﺭ ﺍﺫﻫﺎﻥ ﻋﻤﻮﻣﯽ، ﯾﺎﺩﺩﺍﺷﺖ ﻫﺎﯾﯽ ﻭﺟﻮﺩ ﺩﺍﺭﺩ. ﭘﺲ ﺍﺯ ﺷﻬﺎﺩﺕ، ﺑﻪ ﻗﺪﺭﯼ ﻣﺤﺒﻮﺑﯿﺖ ﺁﻧﻬﺎ ﺑﺎﻻ‌ ﺭﻓﺖ ﮐﻪ ﺳﺎﻭﺍﮎ ﻣﺠﺒﻮﺭ ﺷﺪ ﺑﺎ ﭘﺨﺶ ﺷﺒﻨﺎﻣﻪ ﻫﺎﯾﯽ ﺑﻪ ﻣﺨﺪﻭﺵ ﮐﺮﺩﻥ ﭼﻬﺮﻩ ﯼ ﺁﻧﻬﺎ ﺑﭙﺮﺩﺍﺯﺩ. ﺍﻣﺎ ﺍﯾﻦ ﻣﺴﺄﻟﻪ ﺗﺄﺛﯿﺮﯼ ﺑﺮ ﺍﺭﺍﺩﺕ ﻣﺮﺩﻡ ﺑﻪ ﺣﺮ ﺍﻧﻘﻼ‌ﺏ ﻧﺪﺍﺷﺖ. ﺑﻪ ﺭﻭﺍﯾﺖ ﺳﯿﺪ ﺗﻘﯽ ﺩﺭﭼﻪ ﺍﯼ، «ﺩﺭ ﺗﻤﺎﻡ ﮐﺘﺎﺑﺨﺎﻧﻪ ﻫﺎﯼ ﻋﻤﻮﻣﯽ ﻗﻢ ﻣﺜﻞ ﻣﺴﺠﺪ ﺍﻋﻈﻢ، ﮐﺘﺎﺑﺨﺎﻧﻪ ﻓﯿﻀﯿﻪ، ﮐﺘﺎﺑﺨﺎﻧﻪ ﯼ ﺣﻀﺮﺕ ﻣﻌﺼﻮﻣﻪ ﻭ ﮐﺘﺎﺑﺨﺎﻧﻪ ﻫﺎﯼ ﺩﯾﮕﺮﯼ ﮐﻪ ﺩﺍﯾﺮ ﺑﻮﺩ ﻭ ﻃﻠﺒﻪ ﻫﺎﯾﯽ ﮐﻪ ﺩﺭ ﺣﺠﺮﻩ ﺑﻮﺩﻧﺪ، ﻫﻤﮕﯽ ﺁﻥ ﺷﺐ ﭘﺎﻧﺰﺩﻩ ﻫﺰﺍﺭ ﻧﻔﺮ ﺍﺯ ﺳﺮﺑﺎﺯﺍﻥ ﺍﻣﺎﻡ ﺯﻣﺎﻥ (ﻋﺠﻞ ﺍﻟﻠﻪ ﺗﻌﺎﻟﯽ ﻓﺮﺟﻪ ﺍﻟﺸﺮﯾﻒ) ﻭ ﺍﻣﺎﻡ ﺻﺎﺩﻕ (ﻋﻠﯿﻪ ﺍﻟﺴﻼ‌ﻡ) ﺑﺮﺍﯼ ﻣﺮﺣﻮﻡ ﻃﯿﺐ ﻭ ﺣﺎﺝ ﺍﺳﻤﺎﻋﯿﻞ ﺭﺿﺎﯾﯽ ﻧﻤﺎﺯ ﻭﺣﺸﺖ ﺧﻮﺍﻧﺪﻧﺪ. ﻣﻦ ﻓﮑﺮ ﻧﻤﯽ ﮐﻨﻢ ﺑﺮﺍﯼ ﻫﯿﭻ ﺁﯾﺖ ﺍﻟﻠﻬﯽ ﺷﺐ ﺍﻭﻝ ﻗﺒﺮ ﭘﺎﻧﺰﺩﻩ ﻫﺰﺍﺭ ﻧﻤﺎﺯ ﻭﺣﺸﺖ ﺧﻮﺍﻧﺪﻩ ﺷﻮﺩ.»
ﺷﻬﯿﺪ ﻃﯿﺐ ﺣﺎﺝ ﺭﺿﺎﯾﯽ ﺩﺭ ﻭﺻﯿﺖ ﻧﺎﻣﻪ ﺧﻮﺩ، ﺩﺭ ﺧﻮﺍﺳﺖ ﮐﺮﺩﻩ ﮐﻪ ﺩﺭ ﺣﺮﻡ ﺣﻀﺮﺕ ﻋﺒﺪﺍﻟﻌﻈﯿﻢ ﺩﻓﻦ ﺷﻮﺩ ﻭ ﻋﻠﺖ ﺭﺍ ﻧﺰﺩﯾﮑﯽ ﺷﺮﺍﻓﺖ ﺍﯾﻦ ﻣﮑﺎﻥ ﺑﺎ ﮐﺮﺑﻼ‌ ﺑﯿﺎﻥ ﻣﯽ ﮐﻨﺪ: «ﻣﻦ ﺯﺍﺭ ﻋﺒﺪﺍﻟﻌﻈﯿﻢ ﺑﺮﯼ ﮐﻤﻦ ﺯﺍﺭ ﺣﺴﯿﻦ ﺑﮑﺮﺑﻼ‌».
ﺍﻭ ﻫﻤﭽﻨﯿﻦ ﻣﯽ ﺧﻮﺍﻫﺪ ﮐﻪ ﺑﺮﺍﯼ ﺍﻭ ﺩﻋﺎﯼ ﮐﻤﯿﻞ ﺯﯾﺎﺩ ﺑﺨﻮﺍﻧﻨﺪ ﻭ ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ ﺍﯾﻦ ﺩﻋﺎ ﺍﻇﻬﺎﺭ ﻋﻼ‌ﻗﻪ ﻣﯽ ﻧﻤﺎﯾﺪ. ﻭ ﺩﺭ ﺁﺧﺮ ﻣﯽ ﮔﻮﯾﺪ «ﺭﺿﯿﺖ ﺑﺎﻟﻠﻪ ﺭﺑﺎ…» (ﺭﺍﺿﯿﻢ ﺑﻪ ﺍﯾﻨﮑﻪ ﺍﻟﻠﻪ ﺧﺪﺍﯼ ﻣﻦ ﺍﺳﺖ…) ﻭ ﺍﯾﻦ ﻭﺻﻒ ﺷﻬﯿﺪﺍﻥ ﺭﺍﻩ ﺧﺪﺍ ﺍﺳﺖ ﮐﻪ ﺩﺭ ﻗﺮﺍﻥ ﺁﻣﺪﻩ ﺍﺳﺖ: ﺭﺿﯽ ﺍﻟﻠﻪ ﻋﻨﻬﻢ ﻭ ﺭﺿﻮ ﻋﻨﻪ (ﺁﻧﻬﺎ ﺍﺯ ﭘﺮﻭﺭﺩﮔﺎﺭﺷﺎﻥ ﺭﺿﺎﯾﺖ ﺩﺍﺭﻧﺪ ﻭ ﺧﺪﺍ ﻧﯿﺰ ﺍﺯ ﺁﻧﻬﺎ ﺭﺍﺿﯽ ﺍﺳﺖ)
ﺍﻣﺎﻡ ﺣﺴﯿﻦ ﻋﻠﯿﻪ ﺍﻟﺴﻼ‌ﻡ ﺩﺭ ﺭﻭﺯ ﻋﺎﺷﻮﺭﺍ ﺑﻪ ﺣﺮ ﻓﺮﻣﻮﺩﻧﺪ: ﺗﻮ ﺁﺯﺍﺩﻩ ﺍﯼ (ﺣﺮ) ﻫﻤﺎﻧﮕﻮﻧﻪ ﮐﻪ ﻣﺎﺩﺭﺕ ﺗﻮ ﺭﺍ ﺣﺮ ﻧﺎﻣﯿﺪ.
ﺑﺎﯾﺪ ﮔﻔﺖ ﻃﯿﺐ ﻧﯿﺰ ﭘﺎﮐﯿﺰﻩ ﻭ ﻃﯿﺐ ﺯ ﺍﯾﻦ ﺟ
ﻬﺎﻥ ﺭﺧﺖ ﺑﺮ ﺑﺴﺖ. همانﮕﻮﻧﻪ ﮐﻪ ﻣﺎﺩﺭﺵ ﺍﻭ ﺭﺍ ﻃﯿﺐ ﻧﺎﻣﯿﺪ.

والسلام

ثبت دیدگاه