• امروز : شنبه - ۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 20 April - 2024

توضیحاتی درباره سرمایه‌گذاری ۲۸ میلیارد تومانی در شهرک صنعتی انار

  • 24 آبان 1394 - 17:42
توضیحاتی درباره سرمایه‌گذاری ۲۸ میلیارد تومانی در شهرک صنعتی انار

هفته گذشته، رپرتاژ آگهی راه‌اندازی یک واحد صنعتی در شهرستان انار منتشر شد که برخی افراد سوالاتی را مطرح کردند.

اکنون سرمایه‌گذار این پروژه، توضیحاتی ارسال کرده است:

سلام خدمت همه دوستان که خبر را خوانده و نظر داده و نداده‌اند.
مطالبی به عنوان نظر توسط فردی که خود را مطلع و دارای اطلاع معرفی کرده، منتشر شده که لازم شد برای تنویر افکار عمومی مردم شریف شهرستان انار مطالب و توضیحاتی تقدیم شود.

برای هر فعالیت اقتصادی به ویژه طرح‌هایی با سرمایه گذاری بالا که هیچ اشتباهی در آن پذیرفته نیست؛ لازم است طرح توجیهی فنی و اقتصادی بر اساس اطلاعات دقیق و مستند توسط افراد متخصص در صنعت و پس از تحلیل فنی و بررسی بازار آن، توسط شرکت‌های معتبر و دارای مجوز تهیه شود تا به این مهم برسد که طرح قابلیت اجرا دارد یعنی توجیه اقتصادی داشته باشد.

همچنین برای اجرا و تعیین محل اجرا نیز مطالعاتی نیاز دارد که مسایل مختلف مورد توجه و بررسی قرار می‌گیرد که در ذیل این سرفصل مسایل مهمی همچون:
– میزان هزینه‌ای که در پروژه در آن مکان خاص تحمیل یا کسر می‌شود.
– وجود نیروی کافی و مناسب در منطقه مورد نظر.
– وجود شرایط مساعد برای توسعه پروژه در آینده.
دسترسی آسان به راههای مواسلاتی.
– وجود زیرساخت‌های مورد نیاز پروژه.
– کاهش هزینه سرمایه گذاری ثابت.
– تسهیل در تامین مواد اولیه.
-توجه به حمل و نقل.
-و….

 مجموع بررسی این مسایل که توسط متخصصین متعدد با توجه به شرایط و… و جمع بندی نهایی آن موجب تعیین محل اجرای پروژه می‌شود، البته توجه دارید که پروژه‌های خصوصی تابع قاعده خاص خود (توجیه اقتصادی) است نه براساس خوشایند افراد….

از طرفی در اجرای پروژه‌های اقتصادی بخصوص طرحهای خصوصی آنچه بسیار مهم و مورد توجه است میزان ریسک آن فعالیت اقتصادی است که این مهم، با تهیه طرح توجیهی با توجه ویژه به واقعیات مشخص می‌شود و برای اطمینان خاطر بیشتر در دو قسمت هزینه‌های تولید و بازار فروش موضوع کاملا «بدبینانه مورد بررسی قرار می‌گیرد تا در صورت هر گونه اتفاق غیرمنتظره طرح را با مشکل مواجه نکند. لذا بر اساس این دیدگاه در این پروژه محل اجرای طرح (شهرک صنعتی انار) با مطالعه و بررسی تعیین شده و در تهیه طرح توجیهی هزینه تولید حدود یک و نیم برابر وضع موجود و فروش محصول بر اساس قیمت سال ۱۳۸۷ یعنی ۴۸۰۰ تومان تعیین شده است.

محصول شرکت، نیز تولید الیاف است که با هدف افزایش ارزش افزوده آن، پس از تبدیل به پارچه نبافته به شرکت‌های مصرف کننده عرضه می‌شود. که نرخ فعلی آن در حال حاضر بین ۷۱۰۰ تا ۸۵۰۰ تومان است و ضایعات نیز به عنوان الیاف کوتاه با قیمت ۵۹۰۰ تومان در بازار به فروش می‌رسد و این در حالی است که در طرح توجیهی ابن پروژه قیمت فروش ۴۸۰۰ تومان تعیین شده و این بیانگر دامنه سود و به حداقل رساندن ریسک در این پروژه است.

مطلب دیگر موضوع تاثیر مبلغ زمین در کل سرمایه گذاری است. وقتی زمین در مرکز استانی ۱۱۰ هزار تومان است و با نیاز ۴۰۰۰۰ متری برای این پزوژه باید مبلغ ۴ میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان در نظر گرفت در حالی که این مبلغ در شهرک صنعتی انار مجموعا ۹۵۰ میلیون تومان است البته تخفیفات مربوطه در سراسر کشور یکسان و لازمه بهرمندی از آن، رعایت یک سری ضوابط است که همه آن در هیچ پروژه‌ای احصا نمی‌شود، لذا مبلغ مذکور در کل سرمایه گذاری قابل توجه و تاثیرگذار است.

از طرفی تاخیر در اجرای طرح تابع اصول اقتصادی و سرمایه گذاری است لذا طولانی شدن مدت اجرای پروژه اقتصادی موجب اتلاف سرمایه و حتی به شکست طرح می‌تواند بینجامد و کل سرمایه را به هدر بدهد، لذا تعجیل در اجرای پروژه قبل از حل مسایل و مشکلات احتمالی آن خارج از اصول سرمایه گذاری است و تاخیر در اجرا برای مهیا نمودن شرایط برای اجرای بدون وقفه طرح به مراتب بهتر از تاخیر حین اجرای طرح است؛ کارخانجات و سوله‌های نیمه تمام در شهرک‌های صنعتی می‌تواند نمونه‌ای از این پروژه‌های ناموفق باشد.

بر همین اساس اصولی ترین شیوه آن است که پس از مهیا شدن همه شرایط، اجرای طرح شروع و بدون وقفه به مرحله تولید رسانده شود و با این شیوه می‌توان با برنامه زمانبدی طرح موفقی را با پشتوانه فکری، مالی و نیروی انسانی مجرب لازم به پایان رساند و محصول را به بازار عرضه کرد.

و موضوع بعدی، با توجه به آمار منتشره از گمرک و بررسی میزان واردات، صادرات و میزان مصرف سالانه این محصول در کشور، اطلاعات دقیق تری حاصل خواهد شد و صحت مطالب مطرح شده مورد تایید قرار خواهد گرفت. در بحث فروش سهام نیز بر اساس مطالعه انجام شده، پیشنهاد برخی دوستان و استراتژی تعیین شده؛ هیات مدیره تصمیم گرفت ۱۰ درصد از کل سهام شرکت را با شرایطی بین مردم شریف انار به فروش برساند و این مطلب و موضوع وام و وثیغه آن مثل سایر فرمایشات آن دوستی که خود را مطلع معرفی کرده کاملا مغایر است لذا اخذ تسهیلات برای طرح‌های اقتصادی تابع ضوابط خاص بانک است که یکی از آن شرایط، تامین وثایق مورد نیاز بانک بجز محل اجرای طرح می‌باشد.

اشتباه دیگر این دوست مطلع آنکه در خبر مربوط به مرند قرارداد ساخت نخستین کارخانه تولید الیاف شیشه را با سرمایه گذاری ۴۶۰ میلیون یوان و ۱۰۳ میلیارد تومان که جمعا می‌شود حدود ۳۶۰ میلیارد تومان برای تولید ۳۰۰۰۰ تن در سال و بدون آلایندگی محیط زیست بسته شده، پس لازم است این دوست مطلع برای توجیه مردم حداقل صداقت و امانتداری را در انتقال خبر می‌داشت البته با آدرسی که وی داده خود نیز باید به این مهم می‌رسید که این محصول تا کنون در کشور تولید نمی‌شود و همه مصرف کشور از خارج تامین می‌شود.

در پایان ضمن تشکر از شما مردم خوب و شریف شهرستان انار به اطلاع می‌رساند این پروژه در زمینی با متراژ ۴۰۰۰۰ متر مربع و در فاز اول با ۵۰۰۰ متر مربع زیربنا با ظرفیت تولید ۱۳۵۰۰ تن تولید سالانه (نه ۱۰ تن اعلامی توسط دوست مطلع) با حجم سرمایه گذاری ۲۸ میلیارد و ۵۰۰ میلیون بدون نیاز به خارج از کشور در روند تولید ایجاد خواهد شد که زمینه اشتغال ۳۰۰ نفر بطور مستقیم و ۱۰۰۰ نفر بطور غیر مستقیم را ایجاد خواهد کرد.

از اینکه این نوشتار را مورد توجه قرار داده و مطالعه فرمودید کمال تشکر دارد.

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.