• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024

صادرات پسته به خارج از کشور به ۱۹ هزار تن رسید

  • 26 آبان 1394 - 11:28
صادرات پسته به خارج از کشور به ۱۹ هزار تن رسید

وضعیت صادرات و واردات طی هفت ماهه اخیر نشان می‌دهد که در مهرماه صادرات پسته با رسیدن به مرز ۱۹ هزار تن نخستین محصول صادراتی غیرنفتی ایران شد.

به گزارش خبرنگار ایسنا، طی هفتمین ماه سال جاری اگرچه میزان صادرات پسته با پوست تغییر چندانی نسبت به میزان صادرات این محصول در ماه مشابه سال قبل نکرده، اما صادرات حدود ۱۵۲ میلیون دلاری این محصول باعث شد که به جای پروپان مایع در این ماه به نخستین کالای صادراتی غیرنفتی ایران تبدیل شود.

گزارش گمرک از محصولات صادرات غیرنفتی ایران نشان می‌دهد که درجدول صادرات هفت‌ماهه نخست امسال، فروش پسته با پوست تازه یا خشک به دیگر کشورها به عنوان دهمین محصول عمده صادراتی ایران نسبت مدت زمان مشابه سال گذشته دو برابر شده است.

به این ترتیب ایران طی هفت ماهه امسال ۴۴ هزار و ۱۰۰ تن پسته با پوست به ارزش بیش از ۳۶۰ میلیون دلار به ۵۵ کشور دنیا فروخته است و این درحالی است که قیمت پسته ایران در بازار جهانی تقریبا نسبت به سال گذشته تغییر چندانی نداشته و هر کیلوگرم از این محصول به قیمت ۸٫۲ دلار فروخته شده است.

اما آمارها نشان می‌دهد که طی نخستین ماه نیمه دوم امسال برای نخستین بار در سال جاری یک محصول کشاورزی توانسته عمده‌ترین محصول صادراتی غیرنفتی ایران شود.

به این ترتیب ایران تنها طی مهرماه نزدیک به ۱۹۰۰۰ تن پسته با پوست خشک یا تازه را به ارزش ۱۵۲٫۵ میلیون دلار و با قیمت هر کیلوگرم ۸٫۱ دلار صادر کرده که البته این میزان صادرات نسبت به همین ماه در سال گذشته افزایش چشم‌گیری نداشته است. اما همین میزان صادرات باعث شده که پروپان مایع از ردیف نخست صادرات غیرنفتی خارج شود.

نام ۵۵ کشور از جمله بلاروس، یوگوسلاوی، پاکستان، چین، ژاپن، آذربایجان، آفریقای جنوبی، آلبانی، آلمان، اردن، ازبکستان، اسپانیا، استرالیا، اسلواکی، افغانستان، الجزایر، امارات متحده عربی، اوکراین، ایتالیا، بحرین، برزیل، بوسنی وهرزگوین، تاجیکستان، تایوان، ترکیه، ترکمنستان، تونس، جماهیرعربی لیبی، جمهوری عربی سوریه، جمهوری مولداوی، سنگاپور، سوئد، سوئیس، شیلی، صربستان، عراق، عربستان سعودی، فدراسیون روسیه، قرقیزستان، قزاقستان، قطر، کانادا، کویت، لبنان، لهستان، لیتوانی، مالزی، مصر، مکزیک، هلند، هنگ کنگ، هند، ویتنام، یمن و یونان در لیست کشورهایی قرار دارد که از ایران پسته می‌خرند.

ثبت دیدگاه