چند روز پیش بود که اعلام یک خبر از زبان «عبدالرسول عمادی»، رئیس مرکز سنجش وزارت آموزش و پرورش، خیلیها را به فکر واداشت: میانگین نمرات دانشآموزان در سال آخر دبیرستان ۱۲ است. هرچند عمادی در حرفهایش اشارهای به دلایل این موضوع و دیگر جزئیات آن نکرد، ولی کمتر کسی بود که در روزهای گذشته با شنیدن این خبر، تعجب نکند.
به گزارش ایسنا، حالا رئیس مرکز سنجش وزارت آموزش و پرورش در گفتوگو با روزنامه «شهروند» از جزئیات این موضوع میگوید؛ از اینکه در همه رشتههای نظری وضع نمرات دختران از پسران بهتر است و مناطق محروم همچنان وضع بدتری در میانگین نمرات دارند.
وی درباره پایین بودن نمرات گفت: اصلیترین دلیل این موضوع، بیکیفیت بودن نظام ارزشیابی در آموزش و پرورش است و باید نظام ارزشیابی را ارتقا دهیم. مثلا همیشه در تحلیل اطلاعات در اینباره میبینیم که در مناطقی که به ارزشیابی و امتحان طول سال توجه شده است، در نهایت همبستگی معناداری بین نمرات امتحانهای مستمر و نهایی وجود دارد، میانگین نمرات بالاتر است. اما از طرف دیگر ما مناطقی در کشور داریم که میانگین نمرات دانشآموزان در امتحانات نهایی ۷ شده اما در طول سال ۱۸ شده و این نشان میدهد که در طول سال ارزشیابی درستی اتفاق نیفتاده است. بنابراین هرجا به امتحانات و ارزشیابی طول سال توجه شده ما نتایج بهتری در امتحانات نهایی داشتهایم ولی در مناطقی که ارزشیابی بیضابطه بوده مثلا معلم در طول سال مرتب نمره دانشآموز را ۲۰ داده، دیدهایم که در امتحانات نهایی او شده ۷ و این نشان میدهد که ارزشیابی بیضابطه بوده است.
عمادی افزود: در حال حاضر میانگین نمرات دانشآموزان در خرداد ٩۴ رشته ریاضی در کل کشور ۱۳٫۲۳ و در تجربی ۱۲٫۸۷ است و در انسانی ۱۰٫۲۶ است. این نشان میدهد که در کل در رشته ریاضی بیشترین نمره را داریم، بعد تجربی و بعد انسانی.
رئیس مرکز سنجش وزارت آموزش و پرورش گفت: در کل کشور دانشآموزان دختر در بیشتر دروس، رشتهها و شاخهها بهتر از پسران هستند. البته این حرف کلی است و وقتی تحلیل دقیقتر میکنیم با وجوه تمایزی مواجه میشویم. در شاخه نظری به این دلیل که دانشآموز دختر و پسر در چهار رشته داریم، قابل مقایسهاند اما در فنیحرفهای با هم فرق میکنند؛ در نظریها، دخترها میانگین نمرهشان بهتر است. مثلا در رشته ریاضی میانگین نمره دختران در خرداد ۹۴، ۱۴٫۳۶ و میانگین همین رشته در پسران ۱۲٫۶۱ است. در رشته تجربی میانگین نمرات دانشآموزان دختر ۱۳٫۷۱ و پسر ۱۱٫۴۸ است. در رشته انسانی هم میانگین نمرات دختران ۱۱٫۴ و برای پسران ۸٫۵۲ است.
وی افزود: در کل، درصد قبولی دانشآموزان دختر و پسر رشته ریاضی و درکل کشور ۸۷٫۲۸، تجربی ۸۵٫۶۲ درصد و انسانی ۷۲٫۶۴ درصد است. از طرف دیگر درصد قبولی دانشآموزان ما در خرداد ۹۳ و ۹۴ نیز ۸۰ درصد است. یعنی دانشآموزان در دروسشان قبول شدهاند ولی نمره پایان سال آنها حدود ۱۲ است، پس یعنی ۶۰ درصد دانشآموزان توانستهاند به محتوای آموزشی پاسخ دهند و ۴۰ درصد از آنها محتوا را یاد نگرفتهاند یا در امتحان پس ندادهاند.