• امروز : سه شنبه - ۴ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Tuesday - 23 April - 2024

بیش از هزار راس گاو و گوساله در دامداری‌های انار واکسیناسیون می‌شوند

  • 24 بهمن 1394 - 15:08
بیش از هزار راس گاو و گوساله در دامداری‌های انار واکسیناسیون می‌شوند

دکتر سید احسان منصوری‌نژاد مسئول شبکه دامپزشکی شهرستان انار گفت: فاز سوم واکسیناسیون تب برفکی گاوی در شهرستان انار از ۲۵ بهمن ماه سالجاری آغاز می‌شود.

دکتر منصوری‌نژاد گفت: پیش بینی می‌گردد در این فاز بیش از ۱۰۰۰ رأس گاو و گوساله در دامداری‌های صنعتی و سنتی علیه بیماری تب برفکی واکسینه شوند. این واکسیناسیون کاملا رایگان و توسط بخش دولتی صورت خواهد گرفت.

وی تصریح کرد: تب برفکی بیماری ویروسی بسیار واگیردار است و باعث خسارات قابل توجهی به دامداران خواهد شد. از مهم‌ترین نشانه‌های بیماری تب برفکی در دام بیمار وجود تاول در دهان و یا بالای سم و یا روی پستان دام می‌باشد. از دیگر علائم این بیماری می‌توان به تورم و زخم دهان که باعث ریزش بزاق و بی‌اشتهایی در دام می‌شود اشاره کرد. تورم و زخم سم باعث لنگش در دام می‌گردد. که این بیماری باعث تلفات بالای دام، کاهش تولید شیر و گوشت، کاهش رشد و کاهش وزن در دام‌ها می‌گردد و با توجه به احتمال شیوع بیماری تب برفکی سویه جدید که منجر به تلفات می‌گردد از دامداران محترم خواهشمند است در این خصوص همکاری لازم را با اکیپ‌های عملیاتی واکسیناسیون شبکه دامپزشکی شهرستان انار داشته باشند.

دکتر منصوری‌نژاد در پایان افزود: تنها راه مناسب و موثر برای پیشگیری از این بیماری انجام به موقع عملیات واکسیناسیون و ایمن سازی جمعیت گاو و گوساله و جلوگیری از ورود دام‌های قاچاق و بدون مجوز حمل بهداشتی دامپزشکی و آلوده به جمعیت دامی می‌باشد.

ثبت دیدگاه