• امروز : چهارشنبه - ۵ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Wednesday - 24 April - 2024

کاهش مدت زمان معاینه فنی خودروها به دو سال

  • 01 آبان 1395 - 14:49
کاهش مدت زمان معاینه فنی خودروها به دو سال

کاهش مدت زمان معاینه فنی از پنج سال به دو سال، افزایش پنج درصدی سهم ناوگان عمومی در کلانشهرها، اختصاص درآمد ناشی از اجرای لایحه هوای پاک برای برطرف کردن آلودگی هوا، تعیین تکلیف دقیق دستگاه‌های مختلف در موضوع گرد و غبار، استاندارد کردن سوخت خودروها و ابهام زدایی از قوانین مربوط به مقابله با آلودگی هوا در نیمه دوم سال از جمله مواد لایحه هوای پاک است که هفته گذشته کلیات آن در صحن علنی مجلس به تصویب رسید.

محمد مجابی معاون توسعه مدیریت، حقوقی و امور مجلس سازمان حفاظت محیط زیست در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به اینکه بحث محیط زیست از مسائل با اهمیتی است که جنبه حاکمیتی دارد، اظهار کرد: اهمیت محیط زیست از جایی روشن می‌شود که در حقوق اساسی یک اصل به این موضوع پرداخته است. مسئله مهم آن است که چرا با وجود این اصل با این میزان مشکلات محیط زیستی مواجه‌ هستیم؟ در حقیقت مشکلات مختلف محیط زیستی در شرایطی است که قوانین متعددی در حوزه محیط زیست داریم و در برنامه‌های پنج ساله به ویژه برنامه‌های سوم و چهارم توجه جدی به محیط زیست صورت گرفته است ولی با این وجود امروزه با بحران‌های متعدد در زمینه آب، هوا، خاک و تنوع زیستی مواجه‌ هستیم.

این مقام مسئول در سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به اینکه در لایحه هوای پاک در برخی موارد به جزئیات هم پرداخته شده است، گفت: برای مثال در تعیین تکلیف زمان معاینه فنی خودروها ورود شده است و به منظور افزایش اثرگذاری آنها خودروها به دو دسته عمومی و دولتی و اختصاصی یا شخصی تقسیم شده است. در شرایط حاضر مدت زمان معاینه فنی پنج سال است که این برای خودروهای عمومی و دولتی به یک سال و برای سایر خودروها به دو سال تغییر یافته است.

ثبت دیدگاه