• امروز : شنبه - ۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 20 April - 2024

سخنگوی قوه قضائیه: پرونده سعید طوسی به اتهام «تشویق به فساد» در حال بررسی است

  • 02 آبان 1395 - 15:45
سخنگوی قوه قضائیه: پرونده سعید طوسی به اتهام «تشویق به فساد» در حال بررسی است

حجت‌الاسلام والمسلمین غلامحسین محسنی اژه‌ای، سخنگوی قوه قضائیه با بیان اینکه پرونده سعید طوسی، قاری قرآن که اتهام «تجاوز به عنف» متوجه او شده بود در دستگاه قضا در حال بررسی است، گفت: برای او در مساله خلاف عفت عمومی قرار منع تعقیب صادر شده اما در اتهام تشویق به فساد پرونده‌اش در حال رسیدگی است.

محمد گندم‌نژاد طوسی مشهور به سعید طوسی از سوی برخی شاگردانش مورد شکایت قرار گرفته است.

 به گزارش خبرگزاری آنا، حجت‌الاسلام والمسلمین غلامحسین محسنی اژه‌ای در نشست خبری خود با اصحاب رسانه در توضیح پرونده‌ سعید طوسی قاری قرآن که اخیرا در فضای مجازی دست به دست می‌شود اظهار کرد: بعضی اتهامات است که اثبات آن کار مشکلی است شخصی که شکایت می‌کند، دلیل ندارد، شاهد هم ندارد و تنها اظهارات شاکی است که برای صدور رأی مدنظر قرار می‌گیرد. قاضی هم اگر امکانپذیر باشد و روی موضوع علم پیدا کند می‌تواند حکم دهد. ممکن است حق با شاکی باشد اما اثبات نمی‌شود از این دست پرونده‌ها در دهه‌های مختلف بسیار وجود داشته است.

وی به پرونده دیگری در این خصوص اشاره و اضافه کرد: اخیرا پرونده‌ای را درباره بازیگری مطالعه می‌کردم که شاکی تحت عنوان متجاوز به عنف از او شکایت کرده بود اما این موضوع ثابت نشد و تنها حکم ارتباط غیر شرعی برای بازیگر صادر شد که در نهایت ۹۹ ضربه شلاق را به همراه خواهد داشت؛ قاضی تمام تلاشش را کرده بود اما در نهایت به همین نتیجه رسیده بود.

معاون اول قوه قضائیه با بیان اینکه برخی از اتهامات قابل اثبات نیست، عنوان کرد: در پاره‌ای از موارد سوء اخلاقی و عفت عمومی، قانونا و شرعا امکان ریز شدن و بررسی جزئی وجود ندارد زیرا شرع و قانون (قانون مجازات اسلامی) از این موضوع جلوگیری کرده است.

وی با بیان اینکه در قانون اساسی اصل برگزاری دادگاه‌ها مبنی‌ بر علنی بودن است، عنوان کرد: در همین قانون اگر مساله رسیدگی خلاف عفت عمومی باشد دادگاه غیر علنی برگزار می‌شود. در بیشتر موارد بیش از آنکه بیان این مسائل به ضرر مجرم باشد به ضرر شاکی است و افشای این موضوع به خانواده شاکی لطمه وارد می‌کند. در برخی از موارد این موضوع اشاعه فحشا محسوب می‌شود چه حکم صادر شده باشد و یا اثبات مجاز به افشای آن نیستیم حتی بعد از صدور حکم قطعی هم اجازه افشا وجود ندارد زیرا اشاعه فحشا است.

اژه‌ای در پاسخ به سوال خبرنگار آنا مبنی‌ بر اینکه در فضای مجازی حکمی دست به دست می‌شود که نشان می‌دهد برای سعید طوسی قرار مجرمیت صادر شده و پس از آن مجددا برای او قرار منع تعقیب صادر شده است، در این خصوص توضیح دهید، گفت: همانطور که پیشتر توضیح دادم در خصوص مساله خلاف عفت برای آقای طوسی قرار منع تعقیب صادر شده اما در مورد تشویق به فساد، دادگاه قرار منع تعقیب را نپذیرفت و بنا به نگاه قضات، زمانی که دادگاه جلب به دادرسی می‌دهد برای متهم قرار مجرمیت صادر می‌شود و این پرونده هنوز در حال رسیدگی است.

ثبت دیدگاه