• امروز : پنج شنبه - ۶ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 25 April - 2024

مهندس انارکی محمدی: ۴۰ هزار هکتار از اراضی رفسنجان و انار فاقد سند است

  • 07 آذر 1395 - 17:13
مهندس انارکی محمدی: ۴۰ هزار هکتار از اراضی رفسنجان و انار فاقد سند است

مهندس احمد انارکی محمدی، نماینده مردم شهرستان‎های رفسنجان و انار در مجلس شورای اسلامی گفت: ۴۰ هزار هکتار از اراضی این دو شهرستان فاقد سند است و آب بدون هدف در این اراضی مصرف می‎شود.

 به گزارش خبرگزاری فارس، احمد انارکی‎محمدی صبح امروز در جلسه شورای اداری شهرستان رفسنجان اظهار داشت: رفسنجان از بحرانی‎ترین مناطق کشور از نظر آب است که جای نگرانی دارد.‎

وی با بیان اینکه تک‎محصولی بودن این بحران را تشدید می‎کند، بیان داشت: بخش عمده‎ای از آب‎ها هدر می‎رود و در کشاورزی به شیوه سنتی آبیاری صورت می‎گیرد.

انارکی‎محمدی تصریح کرد: بیش از ۹۰ درصد آب‎های کشور در بخش کشاورزی مصرف می‎شود که بهره‎وری پایینی دارد و در حداکثر اراضی حداقل محصول برداشت می‎شود.

وی افزود: ۴۰ هزار هکتار از اراضی شهرستان‎های رفسنجان و انار فاقد سند هستند و آبی که ارزش دارد، بدون هدف در این اراضی مصرف می‎شود، زیرا این مشکل سبب می‎شود، کشاورزان نتوانند از روش آبیاری نوین استفاده کنند.

انارکی‎محمدی با اشاره به اینکه از طریق کمیسیون کشاورزی مجلس مشکل اراضی را پیگیری می‎کنیم، عنوان کرد: ۱۳ درصد از اراضی شهرستان رفسنجان مجهز به آبیاری قطره‎ای است.

نماینده مردم شهرستان‎های رفسنجان و انار در مجلس شورای اسلامی گفت: پسته محصولی استراتژیک و ارزآور است که باید با حفظ و مدیریت منابع آب این محصول را نگه داریم.

وی ادامه داد: در کشور ما بین ۲۸ تا ۳۰ درصد پرت آب داریم در حالی که در دنیا این میزان بین ۹ تا ۱۲ درصد است.

انارکی‎محمدی خاطرنشان کرد: ۹۷ درصد آب‎های جهان غیرقابل استفاده، ۲٫۵ درصد یخ‎های قطب شمال و جنوب بوده و تنها ۰٫۵ درصد از آب‎ها قابل استفاده است که باید مدیریت شود، بنابراین ما باید هم‎پای جهان پرت آب را کاهش دهیم و منابع را مدیریت کنیم.

 

ثبت دیدگاه