• امروز : سه شنبه - ۲۸ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Tuesday - 16 April - 2024

حکم بازداشت نماینده تهران لغو شد

  • 08 آذر 1395 - 16:44
حکم بازداشت نماینده تهران لغو شد

حکم بازداشت محمود صادقی نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی منتفی شد.

محمود صادقی با انتشار مطلبی در صفحه شخصی خود در توییتر از منتفی شدن حکم جلب خود با پیگیری مسوولین ذی‌ربط خبر داد و گفت که قرار است موضوع مطابق قانون با اعلام به مجلس، طبق نظر هیات نظارت بر رفتار نمایندگان دنبال شود.

قانون در این خصوص چه می‌گوید؟

قانون در این خصوص به صراحت اعلام کرده که «نمایندگان مجلس در مقام ایفای وظایف نمایندگی در اظهارنظر و رأی خود کاملاً آزادند و نمی‌توان آنها را به سبب نظراتی که در مجلس اظهار کرده اند یا آرائی که در مقام ایفای وظایف نمایندگی خود داده اند تعقیب یا توقیف کرد.»

تشخیص اینکه اظهارات نمایندگان در چارچوب وظایف نمایندگی بوده یا خیر بر عهده مجلس است. یعنی در واقع اگر هیات نظارت بر رفتار نمایندگان، اعلام کند که این اظهارات در چارچوب وظایف نمایندگی است، قوه قضائیه نمی‌تواند نماینده را مورد تعقیب قضایی قرار دهد.

قانون تاکید کرده که تخلف از مفاد این ماده از سوی مراجع قضایی، مجازات در پی دارد.

پس از اعلام خبر تلاش ماموران برای بازداشت این نماینده مجلس در شامگاه یکشنبه هفتم آذر؛ جمعی از هواداران وی و نمایندگان مجلس شورای اسلامی با حضور در مقابل منزل او خواستار عدم بازداشت وی شدند که پس از اعلام خبر انصراف مأموران از بازداشت این عضو هیأت رئیسه فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی، این تجمع پایان یافت.

چندی پیش این نماینده مردم تهران در تذکرات متعددی به رییس قوه قضاییه خواهان روشن شدن موضوع حساب‌های مالی این قوه شده بود.

ثبت دیدگاه