• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024

چهار راهکار افزایش سود آوری باغات پسته

  • 09 شهریور 1393 - 0:01
چهار راهکار افزایش سود آوری باغات پسته

چهار راهکار افزایش سود آوری باغات پسته

در مقاله گذشته نحوه محاسبه سود در باغات پسته و ویژگی های یک باغ پسته سود آور مشخص شد. با استفاده از فرمول محاسبه سود که در آن مقاله بیان شد، می توان گفت که افزایش سود در باغات پسته از ۴ طریق زیر امکان پذیر است:

۱-  تولید پسته بیشتر از مصرف مقدار مساوی نهاده های آب، زمین، کود، سم، کارگر و … یا به زبان دیگر بهبود تکنولوژی در باغات پسته

۲-  مصرف بیشتر نهاده های آب، زمین، کود، سم، کارگر و ….

۳-  فروش پسته به قیمت بالاتر

۴-  خرید ارزان تر نهاده های آب، زمین، کود، سم، کارگر و …

     از بین چهار گزینه فوق، گزینه های ۳ و ۴ از دست کشاورز خارج می باشد. قیمت نهاده ها و قیمت پسته در بازار تعیین شده و کشاورز بایستی این قیمت را بپذیرد و توانایی تغییر آن را ندارد. البته با تغییر سیاست های دولت می توان قیمت ها را تغییر داد اما در این مقاله در پی یافتن راهکاری می باشیم که کشاورزان خود بتوانند با استفاده از آن، سود باغات پسته خود را تغییر دهند.

     برای این که بتوان از گزینه ۲ استفاده کرد، بایستی مصرف تمام نهاده ها را به یک نسبت مساوی افزایش داد. برای مثال اگر باغ پسته ای دچار کم آبی باشد، نمی توان با مصرف کود بیشتر تولید پسته و در نتیجه سود را افزایش داد. از آنجایی که محدود ترین و کمیاب ترین نهاده مورد استفاده باغات پسته آب می باشد و امکان افزایش مصرف آب در باغات پسته وجود ندارد، بنابراین می توان نتیجه گرفت که با استفاده از گزینه ۲ نیز نمی توان سود آوری باغات پسته را زیاد کرد. البته ۵۰ سال قبل گزینه ۲ بهترین و ساده ترین روش برای افزایش سودآوری بود و لی امروزه امکان استفاده از این روش دیگر وجود ندارد.

     بدین ترتیب تنها یک گزینه برای افزایش سود آوری باغات پسته در شرایط کنونی وجود دارد و آن گزینه ۱ یعنی استفاده بهتر از نهاده ها می باشد. برای استفاده بهتر از نهاده ها بایستی از تکنولوژی­ های پیشرفته استفاده نمود. برای مثال می توان با استفاده از سیستم های آبیاری پیشرفته به جای تولید ۱۲۰ گرم پسته در ازای مصرف یک متر مکعب (شرایط فعلی باغات پسته)، از یک متر مکعب آب تا ۱۰۰۰ گرم پسته تولید کرد. یا اینکه با استفاده از سم پاش های پیشرفته، به جای مصرف ۴ لیتر سم در هر هکتار، این میزان مصرف را به نصف کاهش داد. یا این که با کاربرد روش های مورد استفاده در کشاورزی دقیق، با مصرف بسیار پایین کود های شیمیایی در باغات پسته، میزان پسته بیشتری تولید نموده و بدین ترتیب سود آوری باغات را افزایش داد.    

سوره حجر، آیه ۲۱

“و هیچ چیز نیست، مگر آنکه خزاین آن نزد ماست; ولى ما جز به اندازه معیّنى آن رانازل نمى کنیم.”

دکتر محمد عبدالهی عزت‌آبادی

ثبت دیدگاه