• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024

گذر از انار (۱)

  • 11 شهریور 1393 - 0:00
گذر از انار (۱)

 

فرض کنید سال ۲۰۲۰ میلادی است و کتابی از یک جهانگرد به دست شما رسیده است که در سال ۲۰۱۴ از انار گذر کرده است .

قسمتی از این کتاب را که مربوط به انار است میخوانیم.

بعد از مهریز به انار رسیدم . با دیدن جنگلهای وسیع اطراف انار در بهت و حیرت فرو رفتم . هرچه نقشه هایم را مرور کردم نشانی از جنگل در این منطقه نبود . اگر با چشم خود ندیده بودم هرگز باور نمیکردم در این سرزمین کویری چنین جنگلی وجود داشته باشد.با خود گفتم : اینهمه درخت آب نمیخواهد؟ اینجا که متوسط بارندگیش خیلی کم است پس چگونه اینهمه جنگل بوجود آمده است ؟ نزدیکتر رفتم . از تعجب نزدیک بود شاخ در بیاورم جنگلها طبیعی نبود! ساخته دست بشر بود و همه از یک نوع درخت ..زیر سایه درختی پیرمردی با لباسهایی مندرس و بیلی در دست نشسته بودو غذا میخورد حدس زدم باید کشاورزفقیری باشد که مجبور شده است در این سن و سال بیل دست بگیرد و کار کند . با خود گفتم : ( حتما فرزندانی در خانه دارد که گرسنه اند ). سلام کردم .گرم و با انرژی سلامم را جواب داد و گفت بفرما . حدسم درست بود . یه شیشه ماست و یک عدد پیاز و چند تکه نان با قمقمه ای آب ناهار پیرمرد را تشکیل داده بود . گفتم ممنون نوش جانتان . میتونم چندتا سوال از شما بپرسم ؟ با خوشرویی گفت بپرس ولی من بیسوادم اگر بلد باشم جواب میدم .

–          محصولات کشاورزی انار چیست؟

–          انار محصولات زیادی داره . پسته کله قوچی پسته فندقی پسته اکبری پسته احمد آقایی و….

–          فهمیدم این جنگلها همش درخت پسته است . آب از کجا میارین ؟

–          از زیر زمین .

–          یعنی همه این درختها با آب زیر زمینی آبیاری میشوند ؟

–          بله

–          من از کشورهایی زیلدی دیدن کردم اینجا اولین جایی است که این حجم استفاده از آبهای زیر زمینی را می بینم. شما نمی دانید ذخایر آب زیر زمینی محدود است و در مناطق کم بارانی مثل اینجا بسیار با ارزش است ؟ چه فکری کردید که اینطور از آبهای زیر زمینی استفاده می کنید . اگر تمام شد چه می کنید ؟ نسل آینده اتان درباره شما چه فکری می کنند ؟

–          اول اینکه ما کشاورزیم فکر کردن در مورد اینطور چیزها کار ما نیست همه چاههای ما مجوز دارند برید از اونایی که مجوز دادند بپرسید . دوم اینکه ما برای تمام شدن آبها هم برنامه ریزی کرده ایم و مقداری از در آمدمان را جاهایی که آب بهتری دارند سرمایه گذاری کرده ایم و تا هفت هشت سال دیگه که آب کشاورزی اینجا خشک بشه درختهای جاهای دیگه مون تازه به بار مینشینند . سوم اینکه ما اینقدر پس انداز کرده ایم که هفت نسل بعدمونم نیاز به فکر کردن نداشته باشند!!!

–          شما سرزمین آبا و اجدادیتان رو به همین راحتی نابود می کنید و می روید جای دیگه ؟

–          ببین من بیسوادم ولی توانار دکتر و مهندس و فرهنگی و دولتی و غیر دولتی و همه شون دنبال آب و زمینند و به قول شما نابودی سرزمین اجدادیشون . وقتی اونا که درس خونده اندو حالیشونه اینقدر حرص آب و زمین دارند از ما چه توقعی دارید؟

–          جدی ؟ اگه اینطوره که حق با شماست . تنها یید . شما فرزند هم دارید؟

–          بله . ۱۱تا . ۶تا پسر و ۵ تا دختر که خدا را شکر همه شون سرو سامون گرفتند .

–          ۱۱تافرزند ؟ چند تا زن؟

–          یکی

–          یعنی یک زن ۱۱ تا فرزند آورده و بزرگ کرده است؟

–          ۱۱تاشون زنده موندند . ۳ تا بعد از تولد مریض شدند و مردند ۴ تا هم سقط شدند .

–          یعنی خانم شما ۱۷ بار حامله شده .

–          بله .بچا مون ۱۷ بار باردار شدن.

–          بچاتون؟

–          اینجا به فرزند میگن بچه به زن هم میگن بچه

–          خیلی دلم میخواد خانمتونو ببینم و باهاش حرف بزنم

–          دلت بیخود کرده . شانس آوردی اناری نیستی . اگه اناری بودی با همین کفیل قلماتو تروس تروس میکردام تا دیگه دلت نخواد با بچا ما حرف بزنی .

–          ببخشید چرا عصبانی شدید ؟ من حرف بدی زدم ؟

 

 

ادامه دارد،،،

عضو تحریریه انارپرس

حسام

ثبت دیدگاه