• امروز : جمعه - ۳۱ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 19 April - 2024

مردم انار ۵۵ سال قبل در انتخابات مجلس شورای ملی به چه کسی رای دادند؟

  • 15 دی 1394 - 9:43
مردم انار ۵۵ سال قبل در انتخابات مجلس شورای ملی به چه کسی رای دادند؟

محمدرضا نسب عبداللهی: این روزها فضای سیاسی بیشتر رنگ و بوی انتخابات گرفته است.

هفتم اسفند سال جاری دو انتخابات مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان در کشور برگزار می‌شود.

به همین دلیل، نگاهی می‌اندازیم به یکی از انتخابات‌های مجلس شورای ملی در انار که ۱۶ مرداد ۱۳۳۹ برگزار شد.

۱۶ مرداد ۱۳۳۹ بیستمین دوره انتخابات مجلس شورای ملی در کشو برگزار شد.

در این انتخابات و در حوزه شهرستان رفسنجان سه نفر یعنی محمود بهمنیار، سیدمحسن هجری و محمدحسن دیانتی کاندیدای انتخابات شده بودند.

در این دوره از انتخابات، داوود خواجه‌شریفی در تاریخ ششم مرداد ۱۳۳۹ از سوی سیدجلال‌الدین هجری، رئیس انجمن نظارت مرکزی انتخابات دوره بیستم در رفسنجان به عنوان نماینده این انجمن در حوزه انار منصوب شد و میزان دستمزد‌ش نیز برای این سمت انتخاباتی، روزانه ۶۰ ریال تعیین گردید.

علاوه بر داوود خواجه‌شریفی که نماینده انجمن رفسنجان در انار بود، «سیدعلی اکبر مهدوی، علی‌اصغر یزدیان، عزیزالله رحمانی، سیدآقا مهدوی، سیدعلیرضا فائزی، سیدمحمدباقر رضوی، ابراهیم خان سلطانی، آقا میرزامحمدرضا محی‌الدینی و سیدمحمدرضا باقری» به عنوان ۹ عضو انجمن انتخابات در انار تعیین گردید.

رای‌گیری در این انتخابات ساعت ۸ صبح در مسجد محله علیا انار آغاز شد و تا ساعت ۱۲ ادامه داشت و دوباره از ساعت ۱۵ آغاز شد و در ساعت ۱۷:۳۰ پایان پذیرفت.

در این انتخابات هزار نفر از مردان اناری رای دادند. در آن مقطع چون زنان حق رای نداشتند، تنها مردان توانسته بودند که رای بدهند.

بعد از شمارش آرا مشخص شد که محمود بهمنیار ۸۸۱ رای، سیدمحسن هجری ۹۱ رای و محمدحسن دیانتی نیز ۲۶ رای کسب کرده‌اند. دو رای نیز باطله بوده است.

محمود بهمنیار فرزند “محمد آخوند” که توانسته بود اکثریت آرا را در انار و رفسنجان به دست آورد، به مجلس شورای ملی راه یافت.

ثبت دیدگاه