• امروز : جمعه - ۳۱ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 19 April - 2024

گشایش کتابخانه استاد بهمن‌بیگی سرآغاز برنامه‌های هفته کتاب شیراز

  • 24 آبان 1399 - 16:25
گشایش کتابخانه استاد بهمن‌بیگی سرآغاز برنامه‌های هفته کتاب شیراز

هفته کتاب در شیراز، پایتخت کتاب ایران در تعاملی بین دستگاهی با آیین تجهیز کتابخانه فرهنگسرای استاد بهمن‌بیگی با ۶هزار جلد کتاب تاریخی و ادبی در شهرک میانرود و رونمایی از اتوبوس کتاب با عنوان مسیر دانایی آغاز شد.  

به گزارش ایرنا، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس شنبه ۲۴ آبانماه در آیین گشایش کتابخانه فرهنگسرای استاد بهمن‌بیگی، ابراز داشت: با همیاری تمام دستگاه‌های اجرایی پایتختی کتاب ایران در سال ۱۳۹۹ به نام شیراز گره خورد که برنامه‌های متنوعی در پی آن با هدف ترویج کتاب و کتابخوانی برگزار خواهد شد.

صابر سهرابی اظهار کرد: راه‌اندازی اتوبوس کتاب نیز که در محلات کمتربرخوردار شیراز تردد خواهد کرد، سرانه کتابخوانی مردم شیراز را افزایش می‌دهد و به توزیع عادلانه خدمات می‌انجامد.

البته میزان سرانه کتابخوانی در شیراز در این آیین، عنوان نشد.  

ارشاد فارس ۳هزار جلد کتاب به شهرداری شیراز اهدای می‌کند

وی اعلام کرد که با بهره‌برداری از اتوبوس کتاب ۲هزار جلد کتاب به این مجموعه و هزار جلد کتاب نیز به کتابخانه فرهنگسرای استاد بهمن‌بیگی تا پایان سال اهدا خواهد شد.  

شهردار شیراز نیز در این آیین با اشاره به اینکه بخشی از کتاب‌های اهدایی این کتابخانه از سوی خیر نیکوکار تامین شده است، اظهار کرد: اینکه کار خیر درگذشتگانمان دانایی و اندیشه باشد، اقدامی مبارک است و امیدواریم این اقدام آغاز راهی باشد برای جهت‌دهی به هزینه‌هایی که برای مجالس ختم و بزرگداشت از دست رفتگان خویش برگزار می‌کنیم.

حیدر اسکندرپور کتاب را منبعی مستند و مکتوب دانست که روشنایی و آگاهی را در جامعه توسعه می‌بخشد و بیان کرد: در این مسیر، راهی جز توسعه فرهنگ کتابخوانی نداریم.

وی همچنین اعلام کرد که در ماه‌های آینده با همکاری همه‌دست‌اندرکاران عرصه فرهنگ و هنر شیراز کتابخانه‌های دیگری نیز در پایتخت کتاب ایران راه‌اندازی خواهد شد.

میانرود دیگر کم‌برخوردار نیست 

شهردار شیراز با اشاره به توسعه فعالیت‌های عمرانی در شهرک میانرود بیان داشت: با توجه به اینکه تاکنون صدها میلیارد تومان برای راه‌اندازی مترو در این منطقه هزینه شده است و تا پایان امسال خط میانرود تا میدان امام حسین (ع) افتتاح خواهد شد؛ همچنین با در نظر گرفتن احداث پارک ۱۰ هکتاری در کنار رودخانه چنار راهدار و نیز برخورداری مردم منطقه از فرهنگسرای بهمن‌بیگی، دیگر نمی‌توان این منطقه را ناحیه کم‌برخوردار نام نهاد.

معاون شهردار و رئیس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری شیراز نیز در این آیین با بیان اینکه بیش از ۲۸ برنامه متنوع تا پایان دوره پایتختی کتاب شیراز در شهریور ۱۴۰۰ از سوی این سازمان در حوزه ترویج کتابخوانی برگزار می‌شود، گفت: در هفته کتاب سال جاری ۱۱ کتاب با خط بریل برای نابینایان به کتابخانه آنان اهدا خواهد شد؛ همچنین ۱۴ کتاب در حوزه کودک به زبان انگلیسی و عربی ترجمه شده که در سامانه بوک‌کراسینگ بارگذاری خواهد شد و گردش این کتاب‌ها در سطح جهان آغاز می‌شود.

مرتضی جعفری افزود: پویش تاکسیرانان دوستدار کتاب نیز با تجهیز ۳۰ تاکسی شیراز به کتاب‌های تعاملی ادامه خواهد یافت.

سالن مطالعه استاندارد شیراز گشایش یافت 

او تجهیز کتابخانه فرهنگسرای استاد بهمن‌بیگی را ظرفیتی مطلوب برای یکی از مناطق کمتربرخوردار شیراز دانست و ابراز کرد: همچنین قرائت‌خانه این مجموعه با ظرفیت ۸۰ نفر که به‌صورت کاملا استاندارد طراحی شده، امروز در اختیار شهروندان فرهنگ‌دوست قرار می‌گیرد.  

معاون شهردار شیراز گردش کتابخانه سیار مسیر دانایی را نیز از دستاوردهای این مجموعه برشمرد و گفت: این کتابخانه که از فضایی ۲۰‌نفره برای پخش فیلم برخوردار است، در چهار منطقه محروم شیراز در گردش خواهد بود و در روزهای تعطیل در مسیر پیاده‌روی شهروندان قرار می‌گیرد.

محمد بهمن‌بیگی بنیانگذار تعلیم و تربیت عشایری، کسی است که سال‌ها برای ایجاد عدالت در میان عشایر تلاش کرد و در این میان، با هموار کردن مسیر آموزش عشایر، بیش از هرکس زنان را در کنار مردان را از بی‌سوادی رهانید و جایگاه بانوان را در ایل و زندگی اجتماعی بهبود بخشید.
محمد بهمن‌بیگی  پایه گذار نخستین مدرسه، راهنمایی و دبیرستان، دانشسرا، مرکز آموزش فنی و حرفه‌ای و مهارتی، ورزشگاه، مرکز تربیت روستاپزشک، دامپزشک، ماما و راهنمایان عشایری بود و در   ۲۳ بهمن ۹۸ فرهنگسرایی به نام وی در شیراز افتتاح شد. 

۲۴ آبانماه با عنوان روز کتاب و کتابخوانی نامگذاری شده است که سرآغاز بیست‌وهشتمین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران به‌شمار می‌رود.

شیراز برای سال ۹۹ به عنوان پایتخت کتاب ایران معرفی  و این عنوان تا شهریور ۱۴۰۰ تمدید شد.

ثبت دیدگاه