• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024

اعتبارات نمایشگاه کتاب چه شد؟

  • 01 آذر 1399 - 11:08
اعتبارات نمایشگاه کتاب چه شد؟

هفته کتاب امسال در سایه شیوع کرونا، شکل و طرح دیگری داشت؛ اگرچه اقدامات جزیره‌ای و پراکنده دستگاه‌هایی که هر یک به نوعی خود را متولی فرهنگ جامعه می‌دانند، بلایی است که در حوزه کتاب هم نمود و بروز داشته است.

هرسال، مهمترین رویداد هفته کتاب، در کنار آنچه تحت عنوان عملکردهای اجرایی دستگاه‌ها در حوزه زیرساختی، گاه و بیگاه شاهد بودیم، برگزاری جلسات متعدد در زمینه اطلاع‌رسانی، آگاهی بخشی، نقد و … منجر به ایجاد جمع‌های تاثیرگذاری می‌شد، رویدادهایی که در صدر آنها، نمایشگاه کتاب قرار داشت.

امسال اما، به واسطه شیوع بیماری کرونا، تنها برنامه‌های کلنگ‌زنی و افتتاح مشمول پروتکل‌ها نشد و با حضور جمع‌های نه چندان کم تعداد و بدون عنایت زیاد به لزوم فاصله گذاری اجتماعی، برگزار شد و آنچه از این قافله مغفول ماند، نمایشگاه کتاب بود؛ موضوعی که بیشترین عواید را برای تولیدکنندگان آثار مکتوب و علاقه‌مندان این آثار و کتابخوان‌ها داشته است.

خروجی ۲۷ دوره هفته کتاب چه بوده است؟

مدیر انتشارات نوید شیراز و ناشر برتر کشوری در گفت و گو با ایسنا، لزوم مطالبه‌گری رسانه‌ها در حوزه کتاب و کتابخوانی را متذکر شد و با یادآوری اینکه امسال بیست و هشتمین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران را براساس مصوبه هیئت دولت، برگزار کردیم، کل دستگاه‌های دولتی و غیردولتی را موظف به انجام فعالیت‌هایی مرتبط با هفته کتاب دانست و تاکید کرد: باید بپرسیم که در آن بیست و هفت دوره برای فارس و شیراز چه کردیم؟ تا بگوییم امسال هم مانند سال‌های قبل بود، با این تفاوت که کرونا هم هست و کاری انجام نشد.

علی نویدگویی افزود: امسال به بهانه اینکه بودجه نیست باز هم کم‌کاری کردند، حالا مگر سال های قبل که بودجه بود چه کردند؟ مگر دستگاه های دولتی نمی‌توانستد از ناشران یا کتاب فروشی های محلی کتاب بخرند و به همکاران خود هدیه بدهند؟

تعطیلی نمایشگاه کتاب

وی با اشاره به اینکه نمایشگاه به دلیل شرایط کرونا، برگزار نشد، گفت: امسال و سال‌های گذشته این امکان وجود داشت که در حوزه کتاب و کتابخوانی اقدامات بزرگ و مداومی را برنامه ریزی و اجرا کرد که منجر به ارتقاء فرهنگ مطالعه شود.

نویدگویی ادامه داد: بحث ما برسر هفته کتاب و کتاب خوانی نیست بحث ما در مورد قدمت کشور و استان و شهرمان در حوزه کتاب، کتابخانه سازی و کتاب خوانی و کتابفروشی است، اینکه نخستین کتابخانه ملی ایران در شیراز ساخته شد و اولین ناشر ایرانی، از اهالی شیراز بود.

این ناشر برتر ملی با ابراز تاسف از این موضوع که  متولیان فرهنگی ما کم کاری کرده اند و باید همه مسئولین احساس مسئولیت نسبت  به حوزه کتاب و کتابخوانی داشته باشند، گفت: مسئولین ما در حوزه کتاب هم سو و هم فکر نیستند هرکسی به تنهایی کار خود را انجام می دهد.

او ادامه داد: همه ناشران و دستگاه های دولتی و متولیان فرهنگی دست به دست هم دادند تا شیراز پایتخت کتاب ایران شود، اما بهتر نبود از تجربیات شهرهای دیگر در این حوزه استفاده کنیم، چه کردند که پایتخت کتاب شدند و بعد از آن چه امتیازهایی گرفتند؟

مدیر انتشارات نوید شیراز و ناشر برتر کشوری با اشاره به هزینه های سنگین هرساله برپایی نمایشگاه کتاب گفت: سال گذشته به دلیل اتفاقات آبان و امسال هم به دلیل کرونا نمایشگاه کتاب در شیراز برگزار نشد، اما باید از برگزار کنندگان پرسید که بودجه آن نمایشگاه‌ها صرف چه اموری شده است؟

نویدگویی با تاکید براینکه باید هزینه های نمایشگاه کتاب صرف حوزه کتاب شود، افزود: در حال حاضر بخاطر شرایط کرونا دولت از مردم میخواهد که در خانه بمانند که بسیار فرصتی خوبی برای افزایش سرانه مطالعه بوده، بهتر است که در این شرایط مسئولین ما کتاب را به سبد خانوار اضافه کنند.

وی گفت: دولت باید با هزینه های نمایشگاه، کتاب بخرد و آنها را  بین خانواده ها توزیع کند، یا اینکه کتابخانه های محله ایی احداث کند که این‌ امربه  ترویج امانتداری در شهر و همچنین افرایش سرانه مطالعه کمک شایانی می‌کند. اما متاسفانه هیچ کاری انجام نشد

نوید گویی گفت: متاسفانه تاکنون هیچ شورایی تشکیل نشده که با همفکری جایگزنی برای این بودجه در نظر گرفته شود.

رویکردهای متفاوت و تاثیرگذار هفته کتاب

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس نیز در گفت و گو با ایسنا، پیرامون اقدامات و فعالیت‌های اجرا شده به مناسبت هفته کتاب امسال و با یادآوری اینکه تفاوت مهم امسال، انتخاب شیراز به عنوان پایتخت کتاب ایران بود، به تغییر رویکردها و همکاری بخش‌های مختلف در اجرای برنامه‌ها به نیکی یاد کرد.

صابر سهرابی افزود: هفته کتاب و کتابخوانی با کلنگ زنی بزرگترین کتابخانه ادبی و تاریخی در جنوب شهر شیراز (فرهنگسرا استاد بهمن بیگی) آغاز شد.

او ادامه داد: راه اندازی اتوبوس کتاب با هزار جلد کتاب برای مطالعه در مناطق کم‌برخوردار، کلنگ زنی بزرگترین کتابخانه مرکزی شهرصدرا با مساحت ۴هزار متر زیربنا وتصویب ۳۵ میلیارد تومان بودجه، رونمایی از ۱۱ جلد  کتاب گردشگر، کتاب گردی،مجهز شدن فرهگسراها سزح استان به کتابخانه و قرائت خانه، آغاز عملیات اجرایی ساخت بوستان بزرگی به نام کتاب و کتابخوانی، مرمت از عمیات بازسازی کتابخانه شهید دستغیب، آغار بهره برداری از ۳ کتابخانه در سطح استان، برخی از این برنامه‌ها بوده است.

سهرابی همچنین از اهدا ۵هزار جلد کتاب به دستگاه‌های دولتی و غیر دولتی خبر داد، گفت: اهدای کتاب به مدارس کم‌برخوردار شهر شیراز و اهدای کتاب به مناطق روستایی و عشایری، تقدیر از نویسندگان شهر شیراز که در ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی نقش داشتند و اجرای طرح سینما کتاب را نیز باید در فهرست این برنامه‌ها قرار داد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس با بیان اینکه رونمایی از اپلیکیشن قاصدک با هدف دسترسی مجازی به کتابفروشی‌ها، کتابخانه‌ها و کافه کتاب‌ها یکی دیگر از برنامه‌های هفته کتاب است، گفت: برگزاری نمایشگاه مجازی کتاب شیراز با استفاده از این اپلیکیشن، تقدیر از ناشران و چاپخانه‌داران برتر استانی و اجرای نمایشنامه مجازی با موضوع کتاب نیز از برنامه‌های هفته کتاب شهر شیراز است.

به گفته سهرابی، همچنین قرار است در بلوار چمران میدانی با نام کتاب در شیراز نامگذاری شود و طرح تاکسی‌های دوستدار کتاب به صورت نمادین فعالیت خود را آغاز کنند.

وی راه‌اندازی چهار کتابخانه در چهار فرهنگسرای بهمن‌بیگی، علوی، شهروند و کارآفرین شهر شیراز را دیگر برنامه این هفته معرفی کرد و افزود: نصب اِلمان کتاب در شیراز، طرح ورزشکاران کودک دوستدار کتاب، طرح آتش‌نشانان دوستدار کتاب، رونمایی از دانشنامه زنان نامدار شیراز و اجرای طرح سفیر کتاب در مناطق شهری و روستایی نیز در برنامه‌های این هفته است.

سهرابی با اشاره به برگزاری مسابقه مجازی کتابخوانی و طرح ۶۰ ثانیه اخبار کتاب در صدا و سیما به صورت روزانه گفت: رونمایی و نقد مجازی کتاب‌های نویسندگان شیراز، تقدیر از خادمان کتاب و کتابداران کتابخانه‌های شیراز با همکاری نهاد کتابخانه‌های عمومی، رونمایی از ۵ کتاب‌ صوتی ویژه نابینایان، راه‌اندازی تور مجازی بازدید از کتابخانه‌های فعال و اجرای سرود همگانی مجازی با موضوع کتاب نیز در این فهرست قرار دارند که همزمان با هفته کتاب اجرا می‌شوند.

سهرابی از عضویت ۴۵ باب کتاب فروشی در طرح پاییزه کتاب خبر داد و گفت: در این طرح   ۱۹ هزارو ۳۱۷ جلد کتاب به مبلغ ۶۹۵ میلیون و ۳۴۷ هزارو ۷۹۵ تومان به فروش رسیده است.

وی ادامه داد: درصد مبلغ فروش کتاب در فارس نسبت به کل کشور ۶ درصد، فروش کتاب در استان از نظر تعداد جلد در کل کشور ۸ درصد، درصد کتاب فروشان شرکت کننده در فارس نسبت به کل کشور ۵ درصد بوده است.

سهرابی خاطرنشان کرد: در دوره دوم دولت تدبیر و امید با انتخاب شهرهای مختلف به عنوان پایتخت کتاب باعث ایجاد  موفقیت های خوبی در حوزه ترویج فرهنگ کتاب و کتاب خوانی اتفاق افتاد.

وی ادامه داد: حتی در دورترین نقاط کشور و استان ها این اقبال را نشان داد که مردم عادی، بخش خصوصی، ثمن ها و انجمن ها، برای گسترش فرهنگ کتابخوانی و مطالعه  تلاش کنند تا صاحب جایگاه شوند.

سهرابی با اشاره به اینکه فرهنگ سازی زمان بر است، بیان کرد: ما در هیچ کاری انتظار صعود یک دفعه ایی را نداریم، اما حوزه کتاب تاکنون اتفاق های خوبی در افرایش و تقویت سرانه مطالعه و ترویج فرهنگ کتابخوانی افتاده است.

بودجه نمایشگاه کتاب چه شد؟

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس در خصوص بودجه نمایشگاه کتاب که در دوسال گذشته برگزار نشده است، گفت: سال گذشته به دلیل اتفاقاتی که در کشور رخ داد هیچ بودجه ایی برای نمایشگاه کتاب درنظر گرفته نشد،بودجه امسال هم طبق پیش بینی وزارت فرهنگ و ارشاد در سراسر کشور برای طرح های بهاره تا زمستانه برای تخفیف های کتاب، کتاب فروشی ها و…تزریق شد.

مدیرکل کتابخانه های استان فارس نیز از اجرای بیش از ۲ هزار برنامه در ۲۴۰ کتابخانه استان فارس خبر داد و گفت: در مجموعه کتابخانه های عمومی استان بر اساس شرایط کرونا تمام برنامه‌ها بر بستر مجازی است.

روح الله منوچهری با بیان اینکه برنامه‌های هفته کتاب در فارس از ۲۲ آبان ماه با ادای احترام به شهدای مدافع سلامت آغاز شد از برگزاری مشاعره با حضور استاد همایون یزدان پور خبر داد.

منوچهری خاطر نشان کرد: ۵ کتابخانه در حوزه زیرساختی در استان فارس کلنگ زنی شد که ۲ باب آن در مناطق فاقد کتابخانه در مبارک آباد و صدرا و همچنین احداث یک کتابخانه در وراوی شهرستان مهر، سپیدان ، بهره برداری از یک کتابخانه در شهرستان فسا بنام کتابخانه شهروند  از جمله برنامه های هفته کتاب اعلام کرد.

به گفته مدیرکل کتابخانه های عمومی استان فارس، در بخش سالن‌های مطالعه اولین سالن با نام دکتر معین در شهرک گلستان به بهره برداری شد.

منوچهری همچنین اعلام کرد: پس از کلنگ زنی کتابخانه در شهر صدرا تعهد کردیم که پس از پایان ساخت آنرا تجهیز و نیروی مورد نیاز را تأمین کنیم.

وی در ادامه با بیان اینکه در راستای تداوم طرح سفیر کتاب برای زندانیان آغاز خواهد شد، افزود: در این طرح زندانیان این امکان را می‌یابند که از تمام منابع کتابخانه های عمومی استفاده کنند.

منوچهری از برگزاری نشست کتاب و ایجاد فرصت‌ها با همکاری انجمن علمی کتابداران خبر داد و اعلام کرد: در هفته کتاب مراسم قدردانی از کتابداران بر بستر مجازی برگزار شد این درحالیست که جشنواره کتابخوانی رضوی با ۷۸ هزار شرکت کننده به صورت مجازی یک رکورد خوب در فارس بجا گذاشت.

وی اعلام کرد: نشست بزرگ انجمن کتابخانه های عمومی استان با حضور ۱۰۱ عضو با حضور دبیرکل کتابخانه های عمومی کشور در هفته کتاب برگزار شد.

منوچهری اعتقاد دارد که برنامه‌های هفته کتاب، تاثیر خود را بر افزایش سرانه مطالعه و تقویت فرهنگ کتابخوانی دارد.

مدیرکل کتابخانه های استان فارس تاکید کرد: در دوران قرنطینه که مردم مجبور به خانه نشینی شده اند بهترین تفریح برای آنها کتاب است، این امکان وجود دارد که مردم از طریق فضای مجازی، کتاب‌های مورد نظر خود را یافته و آنها را تهیه و مطالعه کنند.

ثبت دیدگاه