• امروز : جمعه - ۳۱ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 19 April - 2024

نوید رونمایی از چهار کتاب در روز شیراز

  • 13 اردیبهشت 1400 - 10:50
نوید رونمایی از چهار کتاب در روز شیراز

یک عمارت تاریخی در شهر شیراز میزبان مراسم رونمایی از کتاب‌های «پرنده و دیوار» و «اکبر دایی محمد (داش آکل)» اثر مصطفی ندیم استاد دانشگاه و کتاب‌های «گذرگاه تنگ تنهایی» و «مستوران قباب غیرت» از محمدرضا خالصی در روز شیراز خواهد بود.

معاون فرهنگی مطبوعاتی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس اعلام کرد: چهارشنبه ۱۵ اردیبهشت به مناسبت روز شیراز و همچنین هفته معلم در منزل نوادگان فرصت الدوله شیرازی مستقر در عمارت ایران مهر از این چهار کتاب رونمایی می‌شود.
پایگاه اطلاع رسانی و روابط عمومی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس از قول مهدی امیدبخش ادامه داد: کتاب «اکبر دایی محمد (داش آکل)» با تالیف دکتر مصطفی ندیم، استاد تاریخ دانشگاه شیراز  به بررسی جدید تاریخی بر اساس روایات مستند تاریخی و اسناد تاریخی درباره داش آکل پرداخته است. داستان داش آکل هدایت اثری ماندگار و برجسته در داستان کوتاه است، اما این اثر داستانی درام بر اساس ذهنیات هدایت است که البته طرح داستان اقتباسی از یک نمایشنامه فرانسوی قرن نوزدهم است. 
وی افزود: کتاب دکتر ندیم با توجه به تاریخ اجتماعی در مقطعی مهم در دوره قاجار (دوره ناصری) در قالب زندگی اکبر دایی که به نظر مولف ، همان داش آکل است به رشته تحریر در آمده و در این اثر جایگاه لوطیان در وقایع اجتماعی شهری از جمله شهر شیراز و بیان دو جایگاه متفاوت و متضاد لوطیان در شهرها، لوطیان مردم آزار و لوطیان حامیان مردم مورد تحلیل قرار می گیرد.
معاون فرهنگی مطبوعاتی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس در باره کتاب «اکبر دایی محمد (داش آکل)» ادامه داد: همچنین، بررسی اختلاف بین خاندان های شیرازی و نقش و نفوذ آنها در امور سیاسی، اجتماعی شیراز، نقش مثبت و غالبا منفی والیان فارس، تنگناها و سختی هایی که بر مردم حاکم بوده است و بیش از همه برخاسته و متاثر از اختلافات و نزاع های بین خاندان ها و والی و این خاندان هاست، در این اثر ارائه شده و کتاب دیگر دکتر ندیم که رونمایی خواهد شد، با نام «پرنده و دیوار»، رمانی کوتاه اما تاثیر گذار به سبک درام و رئال است که امید آفرینی در آن اوج می زند. 
امیدبخش اظهار داشت: «گذر گاه تنگ تنهایی» و «مستوران قباب غیرت» نیز از محمد رضا خالصی در این آیین رونمایی می شود که اولین کتاب پیرامون «ابوحیان توحیدی شیرازی» است و خالصی در این گذرگاه تنگ تنهایی از نابغه مسلمان ایرانی می‌گوید که مشتمل بر دو مقاله پژوهشی پیرامون «ابوحیان توحیدی شیرازی» است و کتاب “مستوران قباب غیرت” بیست و دومین اثر مکتوب دکتر محمدرضا خالصی، استاد دانشگاه، نویسنده و پژوهشگر معاصر است که “مدخلی بر تاریخچه ملامتیه در شیراز طی قرون دوم تا چهارم هجری” است. خالصی در مقدمه این کتاب نوشته است: “بی شک، یکی از جذاب‌ترین و دلکش‌ترین و مهم‌ترین فصولِ تصوف، مربوط به ملامتیان است و یقیناً بی‌توجه به این فصل نمی‌توان به تجربه و تحلیل کاملی از تاریخِ تصوف رسید”.
معاون فرهنگی ارشاد اسلامی استان فارس بیان کرد: به مناسبت روز شیراز در بافت تاریخی شیراز عمارت «ایران مهر» که در واقع منزل نوادگان فرصت الدوله شیرازی(شاعر و ادیب دوره قاجار) در آنجا مستقر است و پشت بازار وکیل قرار دارد، بگونه محدود و فقط با حضور مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس و معاون فرهنگی و صاحبان کتاب های یاد شده، این آیین بر پا خواهد شد. 
۱۵ اردیبهشت به نام روز شیراز نامگذاری شده است.

ثبت دیدگاه