• امروز : پنج شنبه - ۶ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 25 April - 2024

هنرمندان، یاد حافظ را گرامی می‌دارند

  • 13 مهر 1400 - 15:02
هنرمندان، یاد حافظ را گرامی می‌دارند

معاون اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس اعلام کرد: بیست و پنجمین یادروز حافظ با برنامه‌های متنوع و متعدد با حضور حافظ پژوهان و فرهنگوران و هنرمندان از جمعه ۱۶ مهرماه آغاز خواهد شد و تا ۲۲ مهرماه ادامه دارد.

معاون فرهنگی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس دوشنبه در مراسم رونمایی پوستر و اعلام ویژه برنامه‌های یاد روز حافظ اظهار کرد: امسال درصدد هستیم که برنامه‌های بزرگداشت حافظ با رویکرد شهروند محور برگزار شود و چندین روز است که تبلیغات شهری و میدانی برای بزرگداشت حافظ آغاز شده است.

مهدی امیدبخش با اشاره به بیت «قلندران حقیقت به نیم‌جو نخرند  قبای اطلس آن کس که از هنر عاریست، گفت: امسال بحث حافظ و هنر را سرلوحه برنامه‌های خود قرار داده ایم.

وی اضافه کرد: نمایشگاه تخصصی غیرحضوری و مجازی کتاب توسط مؤسسه فرهنگی و هنری قاصدک مهر در اولین روز از هفته بزرگداشت حافظ برگزار خواهد شد و علاقه مندان به حوزه کتاب و کتابخوانی می‌توانند عناوین مندرج در اپلیکیشن قاصدک را با تخفیف ۳۰ درصدی به مدت یک هفته خریداری کنند.

این مقام ادامه داد: تمام تلاش خود را به کار گرفته‌ایم که در این نمایشگاه از تمام استانداردهایی که در نمایشگاه کتاب تهران که در سال گذشته به صورت مجازی برگزار شد،بهره ببریم و از تمام استانداردهای نمایشگاه با همان قابلیت‌ها استفاده کنیم.

امیدبخش بیان کرد: سرای اهل قلم از دیگر برنامه‌های بزرگداشت حافظ است و در صدد هستیم که افزون بر رویدادهای شهروند محور، اقدام به برگزاری برنامه های حافظ در حوزه تخصصی و پژوهشی با حضور اندیشمندان، حافظ‌پژوهشان در مباحث تئوری استفاده کنیم.

وی افزود: این برنامه هر روز عصر با هماهنگی اداره کل میراث فرهنگی در آرامگاه حافظ با دعوت از استادان و صاحبنظران تا ۲۲مهرماه برگزار خواهد شد.

این مقام مسئول عنوان کرد: نمایشگاه اسناد تاریخی حافظیه در گذر زمان از روز شانزدهم در نگارخانه تار و پود به همت ریاست مرکز اسناد ملی فارس افتتاح خواهد شد و دوشنبه ۱۹مهرماه ویژه برنامه بزرگداشت یادروز حافظ را طبق روال هر ساله در آرامگاه حافظ با حضور مسئولین کشوری و استانی برگزار خواهیم کرد.

امیدبخش افزود: در سال گذشته به دلیل شیوع بیماری کووید ۱۹ امکان برگزاری این برنامه را به صورت حضوری نداشتیم اما امسال با تمهیداتی که اندیشیده شد و با انجام هماهنگی های لازم با ستاد مبارزه با کرونا مجوز حضور ۳۰۰ نفر از فرهنگوران، هنرمندان و شاعران در این برنامه صادر شده است.

وی رونمایی از سند مهندسی فرهنگی در مقطع برش استانی آن در ویژه برنامه بزرگداشت حافظ را از دیگر برنامه های این اداره کل دانست و گفت:یک جلد کتاب تحت همین عنوان در حال چاپ است و در همان روز رونمایی خواهد شد. بحث سند مهندسی فرهنگی قریب به یک سال است که به همت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان و نماینده ولی فقیه در استان فارس در حال پیگیری است و منجر به رونمایی این کتاب شده است.

وی بیان داشت: برنامه حافظ و قرآن در صلح چهارشنبه ۲۱ مهر با همکاری انجمن خوشنویسان ایران شعبه شیراز برگزار خواهد شد و برنامه کتابت اشعار حافظ با رویکرد اشارات به آیات قرآنی در مسجد عتیق شیراز با حضور ۱۵ نفر از استادان و خطاطان بنام شیرازی برپا می شود.

وی بیان کرد:کارگاه زنده نقاشی را با موضوع «کودکانه حافظ» در روز چهارشنبه ۲۱ مهرماه در آرامگاه حافظ اجرایی خواهیم کرد.

معاون گردشگری و زیارتی سازمان فرهنگی و هنری شهرداری شیراز نیز در این نشست اظهار کرد: امسال تلاش کردیم برنامه‌ها را به گونه‌ای برگزار کنیم که شهروندان شیراز بتوانند با بهره‌گیری از این برنامه ها به بازیابی هویت خود بپردازند.

امیرحسین حکمت نیا افزود: برنامه‌های فرهنگی باید از حالت مناسبتی به دائمی تبدیل شود و به جد دنبال این قضیه هستیم که یک روز در هفته را به روزهای کودکانه تبدیل کنیم زیرا ما برای نسل آینده در حوزه‌های تعلق خاطر کم کار کرده‌ایم.

وی با اعتقاد به اینکه حافظ آبروی شیراز است، گفت: بسیاری از جاذبه‌های گردشگری در سایر شهرها وجود دارد اما آرامگاه حافظ را نباید تنها جاذبه گردشگری محسوب کرد بلکه این مکان به عنوان نقطه عطف شیراز و منبع گردشگری شیراز به شمار می‌رود.

حکمت‌نیا با بیان اینکه برنامه هفت شب، هفت غزل و هفت هنر را در یادروز حافظ برگزار می‌کنیم، گفت: این برنامه هر شب از ساعت ۱۸ تا ۲۰ در قسمت قطعه مشاهیر برگزار می شود و در این برنامه‌ هفت غزل توسط حافظ شناسان خوانده و تفسیر خواهد شد.

وی گفت: برنامه های یادروز حافظ در هفت شب برگزار خواهد شد. در شب اول به هنر و معماری حافظیه خواهیم پرداخت که در آن از هنرمندانی که در این ۹۰ سال اخیر کارهای ارزشمندی انجام دادند و هنوز در قید حیات هستند تقدیر می کنیم.

وی اضافه کرد: همچنین شب حجاری حافظیه به روایت «حسن مشکین فام» را در پیش داریم و یکشنبه ۱۸ مهرماه شب «هنر کاشی گره هفت رنگ و نقاشی کاشی حافظیه» را خواهیم داشت.

حمکت نیا ادامه داد: همچنین در هفته بزرگداشت حافظ شب «هنر چوب و گره»، شب «هنر خوشنوسی بنایی و آجرکاری»، شب«هنر گنبد آرامگاه»، شب «هنرمندان مرمت کار» و شب «خوراک مردم شیراز در روزگار حافظ» برگزار می شود.

وی بیان کرد: کتاب حافظیه در گذر زمان به صورت تمام رنگی به افرادی که در برنامه ها حضور خواهند داشت، تقدیم می‌شود. در این کتاب سیر تحول معماری آرامگاه حافظ از قدیمی ترین تصاویر در روزگار صفوی تا پیدایش دوربین عکاسی و ۹۰ سال اخیر آورده شده است.

حکمت‌نیا افزود: در این هفت شب ۲۵ هنرمند تجلیل می شوند و نام و مشخصات آنان در کتاب چاپ و در فضای مجازی هم توزیع خواهد شد.

معاون گردشگری و زیارتی سازمان فرهنگی و هنری شهرداری شیراز، ادامه داد: چهار تور تخصصی گردشگری ادبی با محوریت شیراز روزگار حافظ را در دبیرخانه شهر خلاق ادبی طراحی کردیم که شامل تور گردشگری «خاک مصلی»، تور «عبیرآمیز» و تور «قطعه مشاهیر و کوی رندان» می‌شود و تور ۲۲ مهرماه در مسیر «عبیرآمیز» به خبرنگاران اختصاص دارد.

وی عنوان کرد: همچنین از ۱۸ تا ۲۱ مهر در باغ «جهان نما» گردشگری «کودک، ادبیات و هنر» را خواهیم داشت و از ۱۸ تا ۲۲ مهر به مدت پنج شب کاشی های حافظیه در باغ جهان نما به روایت استاد رضا شیشه گر از ۱۷ تا ۱۹ روایت می شود.

سال ۱۳۷۶ به پیشنهاد مرکز حافظ­‌شناسی برای بزرگداشت شعر و اندیشه‌ حافظ، بیستم مهرماه با عنوان یادروز حافظ نام‌­گذاری و در تقویم ملی ایران ثبت شد.

ثبت دیدگاه