• امروز : شنبه - ۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 20 April - 2024

کتابخانه‌ها مهمترین پایگاه فرهنگی در روستاها هستند

  • 18 مهر 1400 - 14:39
کتابخانه‌ها مهمترین پایگاه فرهنگی در روستاها هستند

مدیرکل کتابخانه های عمومی استان فارسگفت:کتابخانه های روستایی مهمترین پایگاه فرهنگی در این مناطق هستند و به عنوان محور توسعه روستا به شمار می‌روند.

روح الله منوچهری شنبه در سمینار مجازی تجربه‌های نوین ترویج کتاب و کتابخوانی در روستاها و عشایر ایران اظهار کرد:‌در کتابخانه های روستایی شرایط مناسبی برای حضور افراد در سنین مختلف و آموزش این افراد با برگزاری کارگاه های آموزشی به منظور پرکردن اوقات فراغت و بهتر شدن شرایط زندگی و کسب و کار روستاییان فراهم شده است که این اقدام به توسعه روستا منجر می شود.

مدیرکل کتابخانه های عمومی استان فارس ادامه داد: در نهاد کتابخانه های عمومی توجه ویژه ای به حوزه کتابخانه‌های روستایی شده و می‌توان گفت تقریبا یک چهارم کتابخانه های عمومی کشور کتابخانه های روستایی هستند اما با توجه به پراکندگی زیاد روستاها و متمرکز نبودن جمعیت روستاها نیاز بیشتری به اینگونه کتابخانه ها داریم تا بتوانیم درصد بیشتری از جمعیت روستاییان را تحت پوشش قرار بدهیم.

منوچهری مشخص نبودن اعتبارات لازم و منابع مالی مورد نیاز برای کتابخانه های روستایی و عشایری در قانون را از مهمترین مشکلات کتابخانه های روستایی دانست و گفت:فعالیت‌های قابل قبولی در کتابخانه های روستایی و عشایری انجام شده است و امیدواریم با اصلاح قانون، وضعیت به گونه ای پیش برود که روستاییان و عشایران هم مانند جوامع شهری دسترسی عادلانه به امکانات کتابخانه ها داشته باشند و بتوانیم با توسعه کتابخانه های روستایی و ترویج فرهنگ کتابخوانی به توسعه روستا و عشایر کمک کنیم.

وی با اشاره به اینکه از  سال ۱۳۹۳ مقرر شد که روز ۱۵ مهرماه به عنوان روز ملی روستاها و عشایر در تقویم رسمی کشور نامگذاری شود، گفت:در کشور ما سه نوع زندگی به صورت شهرنشینی، روستایی و عشایری در جریان است. هرچند که در حال حاضر زندگی شهرنشینی رواج بیشتری دارد و جمعیت روستایی تنها ۲۶درصد از جمعیت کشور را به خود اختصاص داده است و عشایران نیز با جمعیتی نزدیک به یک میلیون و دویست هزار نفر هستند اما هنوز هم خصوصیات و ویژگی های جوامع روستایی و عشایری در سرنوشت کشور ما اثرگذار است.

منوچهری افزود: روستاییان نقش مهمی در تأمین زنجیره مواد غذایی و تأمین مایحتاج عمومی مردم ایفا می‌کنند و می توان گفت مولد بودن این قشر در زمینه تولید محصولات استراتژیک از مهمترین خصوصیات روستانشینان و عشایران است.

وی با اشاره به اینکه جایگاهی که روستاییان و عشایر در زمینه تولید محصولات استراتژیک جایگاه رفیعی است گفت: در حوزه فرهنگ هم روستاییان هم به دلیل حفظ رسوم و آداب کهن ایران و هم از نظر تداوم بخشیدن به فرهنگ اصیل ایرانی از جایگاه مطلوبی برخوردار هستند.

این مقام مسئول گفت: در ۱۲۰ سال گذشته قریب به هشتاددرصد از جمعیت کشور را روستاییان به خود اختصاص داده بودند اما این جمعیت در حال حاضر کمتر شده و به یک چهارم جمعیت کشور رسیده است. لذا لازم است که توجه ویژه ای به توسعه فرهنگ و عمران در روستاها شود تا این قشر مولد که در همه زمینه ها از جایگاه مطلوبی برخوردار هستند، از وضعیت بهتری بهره ببرند.

مدیرکل کتابخانه های عمومی استان فارس بیان کرد: دستگاه های مختلف برنامه های متعددی را برای توسعه روستاها به صورت جداگانه برگزار می کنند و با وجود اینکه در سال ۸۴ مقرر شد برنامه نظام مندی برای روستاییان تنظیم شود و از چندباره کاری ها و دوباره کاری ها جلوگیری شود تاکنون شاهد تحقق این امر نبوده ایم‌ و هنوز هم ضعف ها و ایرادهایی در حوزه توسعه روستایی وجود دارد.

وی اضافه کرد: در اکثر کشورهای دنیا وضعیت و تاریخچه کتابخانه های روستایی تاریخچه قوی و بزرگی نیست و برنامه های مربوط به این حوزه به صورت مستمر دنبال نمی‌شود.

منوچهری به تاریخچه کتابخانه های روستایی در  ایران اشاره کرد و بیان داشت: در کشور ما در دهه بیست فعالیت‌هایی در زمینه ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی انجام شد. در دهه چهل نیز اقداماتی برای ترویج کتابخوانی به ویژه در روستاها و در بین عشایر صورت گرفت.

وی ادامه داد: در سال ۱۳۴۵ کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان شکل گرفت و همچنین در این دهه کتابخانه های روستایی و کتابخانه های سیار بین عشایر راه‌اندازی شد.

منوچهری اضافه کرد:با پیروزی انقلاب اسلامی از سال ۵۸ تا ۶۲ قریب به ۱۴۰۰ کتابخانه روستایی توسط جهاد سازندگی ایجاد شد اما این اقدامات به دلیل بحث مسایل جنگ و دیگر مشکلات حاکم بر کشور متوقف شد و این رویه تا سال ۱۳۷۵ که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و جهاد سازندگی تصمیم گرفتند کتابخانه های روستایی را سروسامان دهند، ادامه داشت.

این مقام مسئول ابراز کرد:خوشبختانه در دولت سیزدهم توجه ویژه ای به عشایر و روستانشینان شده و امیدواریم این توجه ها مستمر باشد و شاهد توسعه کشور از طریق توجه به روستاییان و عشایر باشیم.

ثبت دیدگاه