• امروز : سه شنبه - ۲۸ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Tuesday - 16 April - 2024

عنوان شهر خلاق کتاب و کتابخوانی برای اِوز

  • 08 دی 1400 - 10:08
عنوان شهر خلاق کتاب و کتابخوانی برای اِوز

مراسم معرفی هفتمین پایتخت کتاب و شهرهای خلاق ترویج کتابخوانی ایران با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و علاقه‌مندان به کتاب و کتاب‌خوانی برگزار شد .
در این مراسم شهر اِوَز در جنوب استان فارس به همراه شهرهای بم ، سمنان و نجف آباد به دلیل برنامه های مشارکتی و مردمی در امر ترویج کتابخوانی ، مشارکت نهادهای شهری در انتخاب پایتخت کتاب، فعالیت مستمر در فضای مجازی، توجه به حوزه کودک و نوجوان به عنوان شهرهای خلاق ترویج کتابخوانی ایران معرفی شد.
رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان اوز، گفت: با اعلام فراخوان هفتمین دوره برنامه انتخاب و معرفی پایتخت کتاب ایران در زمستان ۱۳۹۹، ۱۹۱ شهر متقاضی شرکت در این برنامه اقدام به مستند نمودن فعالیت‌های کتاب‌خوانی و ارسال آثار خود کردند که نسبت به دوره گذشته ۱۱ درصد بیشتر در این برنامه حضور داشتند.
فروغ‌هاشمی افزود: در این دوره استان‌های کرمانشاه با ۱۴ شهر، فارس ۱۳ شهر و استان‌های البرز، مازندران، هرمزگان، خراسان رضوی با ۱۲ شهر بیشترین شهرهای شرکت کننده در این برنامه را به خود اختصاص دادند.
وی با اشاره به اینکه اِوَز به مرحله نهایی جشنواره پایتخت کتاب ایران رسید و بار دیگر عنوان شهر خلاق در کتاب و کتابخوانی در کشور را از آن خود کرد، گفت: از سال ٩۵ تاکنون اوز دو بار عنوان شهر خلاق کتابخوانی را در کشور کسب کرده است و هر بار با بیش‌ترین طرح و برنامه توانسته است بعد از پایتخت کتاب، عنوان شهر خلاق در کتاب و کتابخوانی را کسب کند.
هاشمی افزود: هرچند هر سال رقابت‌ها بر سر پایتخت کتاب و تعداد شهرهای شرکت کننده بیشتر می‌شود اما طرح‌ها و برنامه‌ها در اوز هم خلاق‌تر، کاربردی‌تر و جدی‌تر دنبال می‌شود و جزء پنج شهر شدن هم نشان از تعهد و تلاش و هم‌دلی بین مسئولین و مردم و خیرین این خطه فرهنگی دارد.
رییس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی اوز ادامه داد: این شهرستان از سال ٩۵ در این جشنواره شرکت کرد و پس از افتتاح دایمی دبیرخانه پایتخت کتاب طرح‌های زیادی برای ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی انجام داد و خیلی از این طرح‌ها و برنامه‌ها در مراکز استان‌ها و شهرها و روستاهای سراسر ایران عملی شد.
اوز، سنندج، نجف‌آباد، بم و سمنان شهرهای راه‌یافته به مرحله نهایی انتخاب پایتخت کتاب ایران در سال ۱۴۰۱ بودند که در نهایت سنندج این عنوان را از آن خود کرد.
تاکنون و در شش دوره برگزاری این طرح به ترتیب شهرهای اهواز (۱۳۹۴)، نیشابور (۱۳۹۵)، بوشهر (۱۳۹۶)، کاشان (۱۳۹۷)، یزد (۱۳۹۸) و شیراز (۱۳۹۹) توانسته‌اند عنوان «پایتخت کتاب ایران» را از آن خود کنند.

ثبت دیدگاه