• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024

هزینه ممنوع‌الکاری شجریان در ایران: خروج سه میلیارد دلار ارز از کشور

  • 27 مرداد 1394 - 16:55
هزینه ممنوع‌الکاری شجریان در ایران: خروج سه میلیارد دلار ارز از کشور

محمدرضا شجریان، خواننده موسیقی سنتی چندین سال است که در ایران ممنوع‌الکار شده و به همین دلیل کنسرت‌هایش را خارج از کشور برگزار می‌کند.

جدیدترین کنسرت شجریان قرار است در ترکیه برگزار شود.

خبرنگار ایسکانیوز درتماس با یک آژانس مسافرتی  هزینه مسافرت به استانبول به مدت چهار روز را پرس و جو کرد. نتیجه این بود که هزینه هر شخص در تاریخ مشخص شده برای کنسرت محمدرضا و همایون شجریان با در نظر گرفتن تاریخ اجرای کنسرت و اقامت به طور میانگین ۴روز در هتل سه یا چهار ستاره حدود ۲میلیون تومان است.البته این هزینه پایه است و با اضافه کردن هزینه خورد و خوراک،خرید سوغاتی ،استفاده از خدمات گردشگری و تفریحی و …حتما این رقم به بالای ۳ میلیون تومان خواهد رسید!که با یک حساب سر انگشتی و بدون حساب کردن هزینه های جانبی ۸ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان از کشور خارج می شود.

همچنین از طرفی بلیت های این کنسرت دارای ۱۵ قیمت متفاوت بر حسب شرایط سالن هستند. کمترین قیمت این بلیت ها ۳۰دلار و بیشترین آنها ۲۹۰دلار است. حال اگر میانگین این قیمت را ۱۶۰دلارحساب کنیم، با این حساب که می دانیم ظرفیت سالن ۲۲۰۰نفر است و در دو روز اجرای کنسرت ۴۴۰۰ نفر تماشاچی این کنسرت خواهند بود، ضرب تعداد ۴۴۰۰ در ۱۶۰دلار با احتساب اینکه کل ظرفیت سالن پرباشد مساوی است با  ۷۰۴هزار دلار  معادل ۲میلیاردو ۳۲۳میلیون و ۲۰۰هزار تومان است.

در این شرایط با برگزاری کنسرت محمدرضا شجریان -که می تواند وسیله خوبی برای به جریان افتادن بخش فرهنگی و رونق آن باشد- در ترکیه و ممنوع الکاری این خواننده در کشورش، برای اجرای دو روز کنسرت این خواننده ۱۱میلیاردتومان پول از ایران خارج می شود.

این میزان ارز کشور که حدودا قیمتی سرسام آور است به همین سادگی از کشور خارج می شود و بخش اعظم آن به جیب میزبانان ترک این کنسرت می رود. هزینه ای که می تواند اولا با تزریق به بدنه فرهنگی کشور تا حدودی هرچند کم اما مهم جایگزین بخش حقارت آمیز بودجه فرهنگی شود و از سوی دیگر بسیاری از افراد فرهنگدوست جامعه را که علاقمند به صدای شجریان هستند و معمولا از طبقه متوسط جامعه هستند را از این اجرا محروم نکند. و مثال این شعر مولانا نباشیم که عقل تا تدبیر و اندیشه کند، رفته باشد عشق تا هفتم سما.

ثبت دیدگاه