• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024

انتقاد خبرگزاری میراث فرهنگی از بی‌توجهی به کاروانسرای انار

  • 23 تیر 1393 - 0:06
انتقاد خبرگزاری میراث فرهنگی از بی‌توجهی به کاروانسرای انار

خبرگزاری میراث فرهنگی: بخشی از این دیوار کاروانسرای تاریخی شهر به دلیل بی‌توجهی سرمایه‌گذار و مسئولان میراث فرهنگی انار ریخته و ناقوس مرگ آن نواخته شد. این در حالی است که خبرگزاری میراث فرهنگی یک هفته پیش خبر داده بود که زندگی دیوار کاروانسرای تاریخی شهر انار کرمان به دلیل نشت آب کولر در خطر است.

به دلیل ادامه نشت آب کولری که روی پشت‌بام این کاروانسرا قرار داده شده، بخشی از آجرهای دیوار این بنای تاریخی فرو ریخت و بیم این می‌رود که در صورت ادامه بی‌توجهی میراث فرهنگی و سرمایه‌گذار، بخش دیگری از این دیوار فرو بریزد.

عکس بالا؛ دیوار کاروانسرای انار یک هفته قبل و در زمان هشدار خبرگزاری میراث فرهنگی

عکس بالا؛ بی‌توجهی به هشدارها و ریزش بخشی از آجرهای دیوار کاروانسرا

کاروانسرای انار چند سالی است که به بخش خصوصی اجاره داده شده و اکنون رستوران سنتی است.

بر اساس قوانین و ضوابط میراث فرهنگی، سپردن یک بنای تاریخی به بخش خصوصی به معنای نبود نظارت مسئولان سازمان میراث فرهنگی نیست. با این وجود به نظر می‌رسد که بنا روز به روز دارد، قربانی بی توجهی می‌شود.

کاروانسرای انار در سال ۱۲۳۳ شمسی و به فرمان حاجی محمدابراهیم ولد حاجی‌ الله‌وردی کرمانی ساخته شده است. معمار این بنا استاد حسین فرزند استاداحمد یزدی بوده است. این بنا از نوع کاروانسراهای چهار ایوانی است. حیاط مرکزی بنا در گوشه‌ها شکست خورده و به هشتی تبدیل شده است. نمای خارجی جبهه جنوبی بنا و در طرفین ورودی هشتی ایوانچه برای اقامت کاروانیان ساخته شده هر کدام از این ایوانچه‌ها دارای بخاری است که در درون دیوار تعبیه شده است.

ورودی بنا در جبهه جنوبی است که با گذشتن از یک کریاس به حیاط مرکزی راه پیدا می‌کند. کریاس به آستانه یا ورودی هر بنا گفته می‌شود.

کریاس کاروانسرای انار دارای یک گنبد بزرگ است که زیر گنبد با تزئینات آجری کاربندی شده است در طرفین کریاس دو اطاق مستطیل شکل در دو طبقه بنا شده که آن را به عنوان شاه‌نشین می‌شناسند. سقف این طاق‌ها نیز دارای تزئینات آجری و کاربندی گچی است. در طرفین حیاط ایوانچه های اقامت کاروانیان بوده است.

این کاروانسرا در مسیر ارتباطی قدیم کرمان به یزد و اصفهان بوده است. کارونسرای انار در تاریخ ۱۰ دی ۱۳۸۱ با شماره ۶۷۶۲ و قدمت دوره قاجاریه در فهرست میراث ملی کشور به ثبت رسیده است.

ثبت دیدگاه