• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024

خبرگزاری ایسنا: شناسنامه‌ شهر «انار» را نابود می‌کنند

  • 22 مرداد 1393 - 0:14
خبرگزاری ایسنا: شناسنامه‌ شهر «انار» را نابود می‌کنند

«قلعه ارگ ساسانی انار به علت رسیدگی نکردن در حال فراموشی و ویرانی است. ساخت‌وسازهای غیر مجاز، اسکان کارتن خواب‌ها، نبود اعتبار لازم برای به‌سازی و تحقیق بیشتر باستان‌شناسان و مشکلات فراوان دیگر، در قلعه ارگ انار ۱۱ هزار متر مربعی باعث تخریب فرسایشی این بنا شده است.»

 به گزارش خبرگزاری ایسنا، این مشکلات را شهرام شهریار در سایت «سفرنویس» در مطلبی با عنوان «فراموشی قلعه ارگ انار»، بیان کرده است.

 او در توضیح وضعیت این بنای تاریخی آورده است؛

 «به علت پیگیر نبودن مدیران، در تپه‌ی شمالی مجاور قلعه ارگ انار درخت کاشته شد، سرویس بهداشتی ایجاد شد و وسایل بازی نصب شد! بدون آنکه کاوشی انجام شده باشد.

 با یک تخریب در این قلعه در سال ۱۳۶۰، قسمت‌های عمده‌ای از این بنا ویران شد و اکنون هم به علت نبود رسیدگی لازم، این مکان به محل اسکان معتادان و کارتن خواب‌ها تبدیل شده و هر از چندگاهی، پیست موتور سوران شهر می‌شود.

 معتادان و کارتن خواب‌ها به همراه کا‌وشگران غیر مجاز، در جای جای قلعه ارگ انار حفره‌هایی را ایجاد کرده‌اند، در حالی که تاکنون باستان‌شناسان در این قلعه مطالعات و تحقیقات لازم را انجام نداده‌اند.

 هر چند مردم محلی بر این باورند که در قلعه ارگ انار می‌توان آثار ارزشمندی از دوران گذشته به دست آورد.»

 شهریار در ادامه‌ی مطلب خود آورده است؛

 «قلعه ارگ انار در حال حاضر نگهبان ندارد و معتادان و کارتن خواب‌ها در آن زندگی می‌کنند! زباله‌ها در قلعه ارگ انار بیداد می‌کند! باران در حال شستن پای دیواره‌ها و ستون‌های آن است! آسیب‌ها و شوره‌های ناشی از باران، قلعه ارگ انار را به زودی از بین می‌برد! رطوبت تصاعدی هم مزید بر علت است!

 در سال‌های گذشته نیز، مدیران شهر انار در حال ساخت بنایی در حریم قلعه ارگ انار بودند که با پیگیری انجمن‌های مردم نهاد NGO تمهیداتی اندیشیده شد، که کمترین اغتشاش بصری درباره‌ی قلعه ارگ انار اتفاق بیفتد، البته ستون‌های فلزی این عمارت، همچنان پابرجاست.

 درحال حاضر برای زیبایی قلعه ارگ انار پیرامون باروها و برج‌های بیرونی از کاهگل استفاده شده و کنگره‌های قلعه بازسازی شده‌اند و نورپردازی مناسب نیز در این زمینه صورت گرفته است.

 قلعه ارگ انار با استفاده از خشت خام ساخته شده است که برای مرمت آن از آجر نیز استفاده کرده‌اند. به احتمال فراوان در ساختمان‌های ارگ از گچ‌بری و آجرکاری برای تزئینات استفاده شده است که به دلیل تخریب آن به کلی از بین رفته و تنها بخش اندکی از آثار آجر کاری باقی مانده است.

 به احتمال فراوان ساختمان‌های قلعه ارگ انار بیش از دو طبقه بوده‌اند که متاسفانه طبقات بالایی در سال ۶۰ با لودر تخریب شده بود، این را می‌توان از انبوه آوار و ارتفاع آن‌ها در فضای ارگ حدس زد.»

 این فعال حوزه‌ی میراث فرهنگی در پایان مطلب خود درباره‌ی وضعیت معماری این بنای تاریخی نیز‌ آورده است؛

 «معمولا فضای حاشیه قلعه‌ها برای عوام و با کاربری مسکونی، خدماتی و عامه‌نشین بوده و اصطبل‌ها، طویله‌ها و غیره در حاشیه قرار داشته‌اند و بناهای مرکزی در میان ارگ قرار گرفته‌اند و مقر حکومتی و مرکز سیاسی ارگ هستند.

 کاوش‌های باستان شناسی می‌تواند در بررسی دقیق نوع نقشه، معرفی فضاها، عناصر تشکیل دهنده و نحوه استفاده و استقرار آنها را در مجموعه کمک کند. در واقع این ارگ، شناسنامه شهر انار است و همه‌ی افرادی که در این شهر زندگی می‌کنند، در حفظ این ارگ ذی‌نفع هستند. فقط نباید یک گروه یا یکNGO از این ارگ حمایت کند.»

 بر اساس این گزارش؛ قلعه ارگ انار که آخرین اثر ثبتی شهر انار است،‌ در مرکز این شهر قرار دارد. منطقه آبان که نام قدیم شهر انار است در شمال غربی استان کرمان واقع شده و ارگ انار که مردم بومی به آن قلعه می‌گویند در کنار پارک جدید این شهر قرار دارد.

93-01-01 (1044)

ثبت دیدگاه