• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024

دانستنی‌های مالیاتی برای سرمایه‌گذاران شهرستان انار

  • 27 بهمن 1392 - 0:03
دانستنی‌های مالیاتی برای سرمایه‌گذاران شهرستان انار

در پی فراخوان انارپرس برای مشارکت نخبگان و کارشناسان در ارائه مباحث و مطالب در خصوص مسائل شهرستان انار، حسین رنجبر، کارشناس ارشد حسابداری و  مدیر موسسه حسابداری و حسابرسی ارقام نگر انار، در مطلبی به بیان دانستنی‌های مالیاتی برای سرمایه‌گذاران پرداخته است.

انارپرس از مشارکت همه نخبگان و کارشناسان شهرستان انار در ارائه مطالب استقبال می‌کند.

متن مقاله آقای رنجبر به شرح زیر است:

با توجه به برگزاری همایش اقتصادی در شهرستان انار، قبل از تصمیم شروندان گرامی برای سرمایه گذاری بر خود واجب دانسته تا اطلاعاتی راجع به امور مالیاتی شرکتها در اختیار آنها گذاشته تا با مشکلات عمده ای که اکثر اشخاص و شرکتها با آنها مواجه هستند روبرو نشوند و با اطلاع از شرایط و قوانین مالیاتی اقدام به سرمایه گذاری نمایند.
پس از ثبت شرکتها که خود نیز مقوله ای جداگانه می باشد مهمترین اقدامات بشرح زیر می باشد:
۱- تهیه دفاتر روزنامه و کل و پلمپ آن
یکی از دلایل علی الرس کردن مالیات عدم داشتن دفاتر پلمپ شده یا دیر پلمپ کردن دفاتر می باشد. اشخاص حقیقی بند الف و شرکتها می بایست بلافاصله پس از ثبت شرکت اقدام به تهیه دفاتر و پلمپ آن نمایند. همچنین برای سالهای بعد نیز شرکتها می بایست حداکثر تا اسفند ماه سال قبل نسبت به پلمپ دفتر اقدام نمایند.
۲- دریافت کد اقتصادی
تمای اشخاص حقیقی و حقوقی( شرکتها و کارخانجات) جهت انجام امور مالی و مالیاتی خود نیاز به کد اقتصادی دارند که جهت دریافت کد اقتصادی می بایست در سامانه کد اقتصادی به نشانی TAX.GOV.IR ثبت نام و کد اقتصادی دریافت نمایند.
۳- ثبت اسناد در دفاتر
پس از پلمپ دفاتر شرکتها موظف هستند تمامی اسناد مالی خود را طبق اصول پذیرفته شده حسابداری در دفاتر روزنامه و کل ثبت نمایند ( جهت این امر شرکتها برای تمامی پرداختهای خود می بایست فاکتور مهر شده دریافت نمایند) . خط خوردگی بیش از حد، لاک گرفتگی، پارگی، ننوشتن پشت سر هم اسناد باعث رد دفاتر و علی الرس شدن مالیات میگردد.
۴- ارائه لیست حقوق
شرکتها می بایست لیست حقوق پرسنل خود را تهیه و حداکثر تا پایان ماه بعد به اداره امور مالیاتی تحویل دهند و چنانچه حقوق هر یک از پرسنل بالای معافیت قانونی باشد می بایست  مالیات آن محاسبه و پرداخت گردد.( مثلا معافیت مالیاتی سال ۹۲ برای هر شخص در ماه ۸۳۳۳۳۳۳ ریال می باشد چنانچه حقوق یک شخص بالاتر از این مبلغ باشد پس از کسر سایر معافیتها ۱۰ درصد مازاد آن بعنوان مالیات محسوب میگردد.)
۵- کسر مالیات تکلیفی از فاکتورها
شرکتها موظف هستند از فاکتورهای اجرت دار مبلغ ۳ درصد بعنوان مالیات کسر و به همراه کپی فاکتور و مشخصات صاحب فاکتور به اداره امور مالیاتی ارسال و پرداخت نمایند.
۶- ثبت نام در سامانه ارزش افزوده
طبق قانون شرکتها مشمول ارزش افزوده می بایست برای معاملات خود فاکتور ویژه ارزش افزوده صادر و ۶ درصد مبلغ فاکتور را بعنوان ارزش افزوده دریافت و بصورت ۳ ماهه پس از کسر ارزش افزوده پرداختی مابقی آنرا پرداخت نمایند. شرکتها و اشخاص مشمول جهت انجام امور فوق می بایست در سایت ارزش افزوده به نشانی EVAT.IR ثبت نام نمایند.
۷- ارائه صورت معاملات فصلی
شرکتها هر سه ماه یکبار می بایست کلیه خریدها، فروشها، قراردادهای خود را در نرم افزار TTMS ثبت و به اداره امورمالیاتی ارائه دهند. جهت این امر نیاز به اطلاعاتی از قبیل کد ملی اشخاص حقیقی و شناسه ملی و کد اقتصادی اشخاص حقوقی می باشد.
موارد فوق بصورت کلی می باشد که انشاالله در روزهای آینده در صورت تمایل مخاطبان گرای انارپرس جزئیات هر یک نیز که بسیار مهم می باشد ارائه میگردد.

حسین رنجبر
کارشناس ارشد حسابداری
مدیر موسسه حسابداری و حسابرسی ارقام نگر
 

ثبت دیدگاه