• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024

افزایش قیمت کالاها در فارس

  • 20 اردیبهشت 1399 - 9:03
افزایش قیمت کالاها در فارس

خریدار افزون بر ناخرسندی از گران شدن پیوسته و لحظه‌ای کالاها باید نگران نایاب شدن بسیاری از اجناس باشد؛این نگرانی را برخی فروشندگان در شیراز با این جمله به مشتری القا می‌کنند: همین حالا بخر تا چنددقیقه دیگر همین هم نیست.

قیمت برخی کالاها در فارس نسبت به یک ماه گذشته روند افزایشی داشته و این افزایش، چالشی پیش روی مردم استان فارس قرار داده است.

افزایش قیمت کالاها در شرایطی که کشور و استان فارس با شیوع ویروس کرونا مواجه است و به بسیاری از کسب و کارها و اقشار ضعیف بیشترین آسیب وارد شده، منطقی به نظر نمی رسد و مخالف همدلی و مواسات است.

وضعیت قیمت کالاها در بازار شیراز

براساس بررسی های میدانی خبرنگار ایرنا قیمت بسیاری از کالاها و محصولات در بازار شیراز نسبت به ۲ هفته تا یک ماه گذشته افزایش چشم گیری داشته است.

به عنوان مثال خرمای بسته بندی موسوم به خرمای خشت که ۲ هفته پیش هرکیلوگرم ۱۳ هزار تومان بود در حال حاضر به ۱۸ تا ۲۰ هزار تومان رسیده است.

قیمت شکر نیز که کیلویی چهار هزار و ۵۰۰ تومان بود در حال حاضر در بازار به صورت قاچاقی(تحویل به آشنایان و چون شما هستید) هفت الی هشت هزار تومان به فروش می رسد.

افزایش قیمت حبوبات و برنج خارجی نیز در این روزها چشمگیر است که به عنوان مثال قیمت لپه و لوبیا در اسفندماه ۹۸ کیلویی هشت الی ۹ هزار تومان بود و در حال حاضر به کیلویی ۲۵ تا ۳۰ هزار تومان رسیده است.

قیمت روغن مایع یک لیتری نیز از هفت هزار تومان به حدود ۱۳ هزار تومان و رب گوجه از ۹ هزار تومان به ۱۳ هزار تومان افزایش یافته است.

همچنین قیمت میوه و تره بار افزایش چشمگیری داشته است به طوری که لیمو شیرین انبار شده کیلویی ۲۷ هزار و ۵۰۰ تومان، طالبی ۱۴ هزار و ۹۰۰ تومان، لیموترش ۵۹ هزار و ۵۰۰ تومان، پرتقال دارابی ۱۰ هزار و ۶۰۰ تومان و موز کیلویی ۲۱ هزار و ۸۰۰ تومان در بازار شیراز به فروش می رسد که به طور میانگین حداقل ۵۰ درصد افزایش قیمت نسبت به دو ماه پیش داشته اند.

برنج وارداتی جی تی سی هندی نیز از ۸۰ هزار تومان به ۱۲۰ هزار تومان افزایش یافته است البته برخی از مغازه ها این برنج را به صورت قیمت تعاونی در یک ساعت مشخص با قیمت ۸۰ هزار تومان به فروش می رسانند که این امر باعث شده با صف تحویل هنگام توزیع مواجه شوند.

قیمت تن ماهی نیز از ۱۵ هزار تومان به ۱۸ هزار تومان رسیده و انواع کیک ها و شکلات ها افزیش۳۰ درصدی، سوسیس و کالباس افزایش ۲۰ درصدی و لبنیات افزایش ۱۰ درصدی داشتند.

نرخ هرکیلوگرم گوشت گوساله که پیشتر ۸۶ هزار تومان بود، اینک ۱۰۰ هزار تومان است.

همچنین لوازم خانگی این روزها افزایش سرسام آوری داشته و برخی لوازم به قیمت ۲ یا سه برابری نسبت به گذشته عرضه می شوند.

خبرنگار ایرنا برای پیگیری علت افزایش قیمت کالاها و محصولات در استان با معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار فارس و معاون نظارت و بازرسی سازمان صنعت، معدن و تجارت گفت و گو کرد.

نوید برخورد برای چندمین بار

ظفر افشون معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار فارس در این زمینه گفت: در بحث کالاهای اساسی هیچ گونه افزایش قیمتی نداشتیم و نداریم و اگر کسی اقدام به گران فروشی کند سازمان تعزیرات حکومتی حتما باید با او برخورد کند.

وی ادامه داد: شکر و برنج هندی به اندازه کافی و نیاز استان تامین شده و افزون بر هفت هزار تن در ۲۰ روز گذشته توزیع شده است.

قائم مقام ستاد تنظیم بازار استان فارس گفت: فکر می کنم مطرح شدن افزایش قیمت کالاها یک مقدار شایعه باشد البته یک مقدار افزایش قیمت در خصوص برخی کالاها وجود داشته است.

افشون افزود: به عنوان مثال در بحث قیمت حبوبات، از آنجا که حبوبات اقلام وارداتی است با توجه به اینکه ارز دولتی برای حبوبات منظور نمی شود قطعا ممکن است که قیمت آن نسبت به گذشته متفاوت باشد.

وی ادامه داد: برنج خارجی تا این لحظه همچنان ارز دولتی به آن تعلق می گیرد و آنچه توزیع شده قیمت ثابت هفت هزار و ۲۰۰ تومان بوده است.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری فارس گفت: اگر کسی بیشتر از نرخ مصوب در زمینه شکر و برنج بفروشد با او برخورد خواهد شد.

افشون با بیان اینکه نرخ مصوب برنج خارجی هفت هزار و ۲۰۰ تومان و نرخ مصوب شکر چهار هزار و ۲۰۰ تومان است، افزود: این قیمت عرضه عمده محصولات است و ممکن است تا رسیدن به سطح خرده فروشی برنج خارجی به قیمت هشت تومان نیز برسد و اداره کل تعزیرات حکومتی باید با فروش بیشتر از هشت هزار تومان برنج خارجی برخورد کند.

وی ادامه داد: کالاهای اساسی مورد نیاز مردم برای چند ماه ذخیره سازی شده است و مشکلی در این زمینه وجود ندارد و مردم نگرانی در این زمینه نداشته باشند.

معاون استاندار فارس از مردم خواست گزارش تخلفات در ارتباط با گران فروشی را به اداره کل تعزیرات حکومتی و سازمان صنعت، معدن و تجارت ارایه دهند تا بررسی و برخورد لازم صورت بگیرد.

همانگونه که مشخص شد برخی از گفته های معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری فارس با مشاهدات خبرنگار ما مطابقت ندارد.

اتفاق خاصی نیفتاده؛ ارز نیمایی و طبیعی

معاون نظارت و بازرسی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان فارس نیز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا قیمت های بررسی میدانی خبرنگار ما را با میانگین قیمت بررسی کارشناسان این سازمان متفاوت دانست و گفت: هر کدام از کالاهایی که در مورد افزایش قیمت آن ها اشاره شد، در سیاست‌های کشوری اتفاق خاصی برای آن اتفاق افتاده است.

محمدابراهیم صداقت افزود: به عنوان مثال حبوبات از دی ماه سال گذشته ارز چهار هزار و ۲۰۰ تومانی آن به ارز نیمایی تبدیل شد و طبیعی است که حبوبات وارداتی قیمت آن افزایش می یابد.

ارز نیمایی، ارزی است که درخواست کنندگاندر سامانه نظام یکپارچه نظام مبادلات ارزی پس از ثبت نام از طریق صرافی ها و با واسطه دریافت می کنند.

وی ادامه داد: در مورد برنج برای تنظیم بازار حجم زیادی برنج یعنی بیش از سه هزار تن در بازار استان فارس و شیراز توزیع کرده ایم و کمبودی در بازار وجود دارد که باید با تخصیص ارز برنج های نگهداری شده در گمرک ترخیص شود که از دست استان فارس خارج است.

هر کدام داستانی برای خود دارد

معاون سازمان صنعت، معدن و تجارت استان فارس گفت: در بحث افزایش قیمت میوه ها به عنوان مثال در مورد موز واردکنندگان و کشورها و قیمت های مختلفی وجود دارد که هر کدام از اینها یک داستانی برای خود دارد.

صداقت افزود: حدود ۳۰۰ بازرس و ناظر افتخاری سازمان صنعت، معدن و تجارت استان فارس به طور روزانه بازار را رصد می‌کنند و اگر گران فروشی مشاهده کنند برخورد می‌کنند.

وی ادامه داد: کالاها سه دسته هستند که دسته اول کالاهایی هستند که نرخ مصوب ستاد تنظیم بازار کشور را دارند و اگر ریالی بیشتر از آن باشد پرونده تخلف برای آنان تشکیل می شود.

معاون سازمان صنعت، معدن و تجارت گفت: دسته دوم کالاهایی هستند که نرخ‌ مصوب ندارند و قیمت عرف دارد که بازرسان سازمان در معیت کارشناسان خبره حضور دارند و اگر قیمت کالای خارج از عرف باشد پرونده تخلف و گران فروشی برای آن تشکیل می شود.

صداقت افزود: دسته سوم کالاهایی هستند که فاکتور خرید ملاک برای آنان ملاک است که بر اساس فاکتور خرید معتبر درصد سود آن محاسبه و بررسی می شود.

وی در خصوص مباحث مطرح شده مبنی بر اینکه افزایش قیمت کالاها با توجه به تعطیلی کسب و کارها در ۲ ماه گذشته و بازگشایی آنان است، گفت: این موضوع را نمی‌پذیریم و چنین بهانه وجود ندارد، کالا یا قیمت دارد یا بر اساس فاکتور و یا بر اساس عرف است و بر اساس این معیارها محاسبه قیمت صورت می گیرد و عرضه می شود.

معاون سازمان صنعت، معدن و تجارت استان فارس گفت: انبارهای کالاهای اساسی تحت نظر این سازمان قرار دارند که انبارهای زیادی در سطح استان وجود دارد و اگر مردم متوجه شدند در مکانی یا منزلی کالایی نگهداری می‌شود و جنبه احتکار دارد از طریق سامانه ۱۲۴ به ما گزارش کنند تا رسیدگی و برخورد لازم صورت بگیرد.

صداقت افزود: البته نمی توان گفت صرف اینکه هر کالایی در انباری وجود دارد احتکار است چرا که کالا باید در انبار قرار بگیرد و به تدریج خارج و عرضه شود.

وی در مورد قیمت گوشت قرمز نیز بیان کرد: در مورد گوشت قرمز نرخ گذاری مستقیم توسط مراجع مربوطه صورت نمی‌گیرد و تابع نرخ روز است.

معاون سازمان صنعت، معدن و تجارت فارس گفت: اگر خواستیم گوشت‌قرمز را نرخ گذاری کنیم باید دام زنده نیز نرخ‌گذاری شود و این شدنی نیست اما یک قیمت عرف کف و سقفی در این زمینه وجود دارد که در آن چارچوب عرضه می شود.

صداقت افزود: برای تنظیم بازار، ستاد تنظیم بازار کشور گوشت گوساله منجمد را با قیمت ۴۲ هزار تومان در فروشگاه‌های مربوطه عرضه می‌کند.

امیدواری برای بهتر شدن

وی ادامه داد: شکر نیز دارای نرخ مصوب است و ما برای تنظیم بازار بیش از سه هزار تن شکر در استان فارس در بسته های یک کیلویی به قیمت پنج هزار و ۹۰۰ تومان در سطح فروشگاه ها عرضه می کنیم و با افزایش قیمتی که اتفاق افتاده امیدواریم در ۲ هفته آینده وضعیت عرضه این محصول بهتر شود.

معاون سازمان صنعت، معدن و تجارت استان فارس گفت: هر گونه افزایش قیمت در محصولات از سوی ستاد تنظیم بازار کشور اعلام می‌شود و استان در این زمینه نقشی ندارد.

پیشتر هم این مقام مسوول چنین اظهاراتی را بیان کرده که در رسانه ها منعکس شده بود.

یکی از اشخاصی که پیشتر این نویدها و گفته ها را در رسانه ها خوانده بود گفت: کسانی که منکر کمبودها و گرانی هستند، مطمئن هستم اجناس را از بازارهایی که مردم عادی در آن رفت و آمد دارند، خریداری نمی کنند.

ثبت دیدگاه