• امروز : سه شنبه - ۲۹ اسفند - ۱۴۰۲
  • برابر با : Tuesday - 19 March - 2024

کوچ بزرگترین جامعه عشایری کشور در فارس از ۱۵ مهر

  • 08 مهر 1399 - 17:30
کوچ بزرگترین جامعه عشایری کشور در فارس از ۱۵ مهر

مدیرکل امور عشایر فارس گفت: کوچ عشایر فارس، بزرگترین جمعیت عشایری کشور، از ۱۵ مهر تا ۱۵ آبان انجام می‌شود.

بهرامی با بیان این که شیوع کرونا کوچ را هم تحت تاثیر قرار داده است افزود: همانند کوچ بهاره، کوچ پاییزه با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی و با نظارت خانه‌های بهداشت سیار عشایری همراه خواهد بود.

وی گفت: در مناطق قشلاقی یا گرمسیر نیز در کنار خانه‌های بهداشت، امور عشایر و اتحادیه‌های عشایری آماده ارائه خدمات به عشایر کوچ رو هستند.

مدیرکل امور عشایر فارس افزود: این اداره کل با کامیون تانکر‌های ویژه، آب مورد نیاز عشایر را تامین می‌کند و عشایر می‌توانند نیاز‌های خوراکی خود و دام هایشان را از فروشگاه‌های در نظر گرفته شده در محل آغاز کوچ، میان راه و محل اسکان پاییزه با قیمت تعاونی تامین کنند.

بهرامی گفت: برای جلوگیری از ابتلای دام‌ها به بیماری، گروه‌های مستقر و سیار دامپزشکی، به آموزش عشایر در مورد بیماری‌ها و درمان دام‌ها می‌پردازند.

وی با بیان این که بخشی از عشایر به دلیل دوری از احتمال ابتلا به کرونا ترجیح می‌دهند به صورت مکانیزه و با خودرو کوچ کنند افزود: کوچ مکانیزه نیز باید تا پایان مهلت اعلام شده از سوی منابع طبیعی انجام شود.

مدیرکل امور عشایر فارس گفت: علاوه بر همراهی تعدادی از عشایر با نیروی انتظامی در قالب پلیس همراه، نیروی انتظامی نیز در ابتدا، میانه و انتهای مسیر کوچ در کنار عشایر است تا از دست درازی احتمالی دزد‌ها جلوگیری کند.

بهرامی با بیان این که ۱۵۰ هزار نفر عشایر کوچ رو در قالب ایلات قشقایی، خمسه و لر و ۸ طایفه مستقل در ۶۷ درصد از عرصه‌های مرتعی استان فارس زندگی می‌کنند افزود: از ۱۳۰ هزار نفر این جمعیت غربال گری کرونایی شد که افراد مشکوک به مراکز درمانی معرفی شدند و خوش بختانه تا کنون هیچ مورد جان باختگی عشایر بر اثر ابتلا به کرونا در فارس ثبت نشده است.

در فصل پاییز عشایر در استان فارس از شهرستان‌های شمالی ازجمله اقلید، خرم بید، بوانات، سرچهان، مرودشت، شیراز و سپیدان به شهرستان‌های جنوبی و شرقی همچون فسا، داراب، زرین دشت، جهرم، لارستان، لامرد، خنج، مهر، قیر و کارزین، فراشبند، کازرون و نورآباد کوچ می‌کنند.

استان فارس ۱۲ و نیم درصد از عشایر ایران یعنی بیشترین حجم این قشر را در خود جای و از این منظر رتبه نخست کشور را به خود اختصاص داده است.

۲۵ هزار تن گوشت قرمز، ۵۷ هزار متر مربع بافندگی، ۵۰ هزار تن فرآورده‌های خام لبنی و ۲۵۰ هزار تن محصول کشاورزی و باغی توسط عشایر فارس تولید می‌شود و از این نظر این جمعیت سهم بسزایی در تامین خوراک مورد نیاز مردم استان و کشور دارند.

ثبت دیدگاه