• امروز : سه شنبه - ۲۹ اسفند - ۱۴۰۲
  • برابر با : Tuesday - 19 March - 2024

اجرایی شدن اقدام ملی مسکن در فارس

  • 08 مهر 1399 - 16:30
اجرایی شدن اقدام ملی مسکن در فارس

معاون مسکن شهری بنیاد مسکن فارس با اشاره به استقبال از طرح اقدام ملی مسکن در این استان، خاطرنشان کرد که این طرح در فارس وارد فاز اجرایی شده است و این امیدواری وجود دارد که طی ۲ تا ۳ سال آینده، به سرانجام برسد.

محمد رسول پروری شامگاه دوشنبه ٧ مهرماه در یک کنفرانس خبری، با تاکید براینکه پایان کار دولت به معنای متوقف شدن طرح اقدام ملی مسکن نیست، به بیان وجوه تفاوت این طرح با مسکن مهر پرداخت و افزود: مسکن مهر در اراضی خارج از بافت شهری و دور از خدمات ساخته شد؛ به همین دلیل هزینه بسیاری را به برای تامین نیازهای روبنایی و زیربنایی تحمیل کرد؛ اما دسترسی به خدمات در اراضی طرح اقدام ملی مسکن، وجود دارد و از این لحاظ جای نگرانی نیست.

پروری همچنین درباره احتمال افزایش نرخ برای تامین مسکن در این طرح بیان کرد: دولت این اجازه را به انبوه‌ساز داده است که براساس افزایش نرخ مصالح بیش از ۲۰ درصد و با تایید شورای مسکن استان افزایش قیمت انجام شود؛ اما امیدواریم قیمت و نرخ مسکن دستکم در دوران ۶ ماهه یا یکساله ثابت بماند.

او درباره جانمایی متقاضیان نیز گفت: در شهرهایی که بیش از ظرفیت زمین متقاضی وجود داشته باشد یا بیش از یک پروژه پیش‌بینی شده باشد، فارغ از زمان واریز وجه باید قرعه کشی انجام شود. این قرعه کشی در تاریخ مشخص با حضور نماینده فرمانداری، نماینده دادستان، نماینده وزارت راه و شهرسازی و نماینده بنیاد مسکن و تنی چند از نمایندگان متقاضیان انجام می‌شود.

معاون مسکن شهری بنیاد مسکن استان فارس همچنین تاکید کرد: واحدها هم‌اکنون مشخص نمی‌شود تا از بورس‌بازی و خرید و فروش اشتباه جلوگیری کنیم؛ بنابراین هر گونه شرط و شروط برای واگذری به غیر ممنوع است.

پروری همچنین با تاکید بر اینکه بلاتکلیفی متقاضیان در طرح اقدام ملی مسکن وجود ندارد، گفت: اگر متقاضی نتواند ظرف یک ماه آورده خود را تکمیل کند، بعد از یک اخطار بلافاصله حذف می‌شود و نفر جایگزین او اعلام خواهد شد، بنابراین مشکلی برای ادامه طرح به دلیل نبود آورده وجود نخواهد داشت.

این مقام مسئول همچنین گفت: میزان تقاضای موثر در جنوب استان فارس بیش از شمال این استان است؛ اگرچه در مناطق شمالی ساخت‌وسازها با نرخ کمتری ارائه می‌شود اما در مناطق جنوبی قیمت زمین و مسکن رشد بسیاری داشته است.

معاون بنیاد مسکن فارس با یادآوری اینکه امکان اجرای این طرح در کل شهرهای فارس وجود دارد؛ اما در حال حاضر و براساس برنامه وزارت راه و شهرسازی در شهرهایی انجام می‌شود که در آن‌ها زمین تامین شده باشد، ادامه داد: عمده کارکرد این طرح تامین مسکن در شهرهای زیر ۱۰۰ هزار نفر با مسئولیت بنیاد مسکن است؛ اما پیشنهاد شده که در شهرهای بالای ۱۰۰ هزار نفر نیز اقدام شود؛ هم‌اکنون در منطقه میانرود شیراز ۴۸۰ واحد در قالب این طرح درنظر گرفته شده؛ هرچند بارگذاری شیراز عمدتا در شهر صدرا انجام شده است.

پروری به ظرفیت‌های ثبت نام شده  فارس در این حوزه هم اشاره و عنوان کرد: در مجموع تاکنون ۱۶هزار ۶۶۶ متقاضی دراستان فارس ثبت نام انجام شده است، ۶ هزار ۵۱۱ نفر از استعلام سه گانه اول عبور کرده‌اند، از این تعداد در ۱۶ شهر برای ۲ هزار ۲۰۹ واحد افتتاح حساب در بانک مسکن انجام شده و  یک هزار و ۹۸۹ نفر نیز آورده اولیه معادل حداقل ۴۰ میلیون تومان ارائه کرده‌اند؛ براین اساس سرجمع واریزی کل استان فارس  هم‌اکنون معادل ۹۵ میلیارد تومان است.

او با بیان اینکه تلاش شده‌ است زمین‌های بدون معارض برای این طرح انتخاب شود، گفت: تاکنون هیچ یک از زمین‌های فارس که برای این طرح در نظر گرفته شده است، معارض شخصی نداشته؛ همچنین تمام مسائل زیست‌محیطی، دسترسی‌ها و نیازها در این طرح لحاظ شده است.

معاون مسکن شهری بنیاد مسکن فارس درباره حمایت‌های دولت از این طرح گفت: حذف قیمت زمین در تولید مسکن کمک شایانی به این طرح کرده است؛ افزون بر این تسهیلات ۱۰۰ میلیون تومانی با بهره ۱۸ درصد که امیدواریم به ۱۲ درصد کاهش یابد از دیگر اقدامات دولت به شمار می‌رود، همچنین حذف واسطه‌های مصالح ساختمانی و خرید مستقیم از تولیدکننده به انبوه‌ساز از اقدامات مطلوب دولت در طرح اقدام ملی مسکن است.

پروری با تاکید بر ضرورت تولید مسکن در کشور بیان کرد: این صنعت بعد از صنعت نفت با ۳۵ درصد ایجاد اشتغال، جایگاه مهمی در چرخاندن چرخ اقتصاد دارد و به‌صورت مستقیم و غیرمستقیم با ۳۰۰ شغل در ارتباط است.

او با بیان اینکه اقدام کارشناسی در طرح مسکن ملی به هیچ وجه نادیده گرفته نخواهد شد، گفت: در همین راستا، در صدور پروانه با شهرداری تعامل کامل داریم و بر آنیم که اگر قرار است کالایی با عمر ۲۰ تا ۲۵ سال تولید کنیم نباید از ضوابط عدول کنیم؛ در همین زمینه حتی دشوارترین دستورالعمل‌ها نیز تا به امروز رعایت شده است.معاون مسکن شهری بنیاد مسکن فارس

او تخمین زمان تحویل پروژه را ۲ سال و نهایتا  ۳ سال اعلام کرد و گفت: با پایان یافتن عمر مسئولیت دولت تدبیر و امید و تغییر دولت توقفی در این طرح انجام نخواهد گرفت و امیدواریم حمایت‌ها نیز از آن ادامه یابد.

ثبت دیدگاه