• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024

فعالیت چهارمین منطقه ویژه اقتصادی فارس در کازرون آغاز شد

  • 24 مهر 1399 - 15:04
فعالیت چهارمین منطقه ویژه اقتصادی فارس در کازرون آغاز شد

فعالیت چهارمین منطقه ویژه اقتصادی استان فارس پنج شنبه با حضور معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت و مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک های صنعتی ایران در کازرون آغاز شد.

در آیین راه اندازی منطقه ویژه اقتصادی کازرون، نماینده مردم کازرون وکوهچنار در مجلس شورای اسلامی و رییس کمیسیون انرژی مجلس، مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی فارس،مدیرکل گمرک استان و فرماندار و امام جمعه کازرون و سرمایه گذاران حضور داشتند.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت و مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک های صنعتی ایران در سخنانی در این آیین با بیان اینکه سیاست دولت حمایت از سرمایه‌گذاران است، گفت: در این زمینه سایر دستگاه‌های اجرایی و خدمات‌رسان و نیز بانک‌ها نیز باید سرمایه‌گذاران را حمایت کنند.
محسن صالحی نیا افزود: ایجاد این منطقه ویژه اقتصادی در راستای سیاست‌های دولت به منظور استقرار واحدهای صادرات محور و بهره‌گیری از ظرفیت این واحدها به منظور ارتقای بخش تولید و صادرات انجام شده است.
وی ادامه داد: یکی از مهمترین سیاست‌های وزارت صنعت، معدن و تجارت ایجاد زیرساخت‌های صنعتی به منظور استقرار واحدهای صنعتی و توسعه صنعتی است که در این خصوص ۸۴۰ شهرک صنعتی فعال در سطح کشور تاکنون به مرحله فعالیت و واگذاری رسیدند.
معاون وزیر صمت گفت: در قالب این شهرک‌ها و نواحی صنعتی ۴۷ هزار واحد تولیدی و صنعتی به بهره برداری رسیدند و ۳۵ هزار سرمایه گذار نیز قرارداد منعقد کرده و در مراحل مختلف ساخت و ساز قرار دارند.
 صالحی نیا در ادامه بر لزوم استقرار کامل زیرساخت‌ها و امکانات در منطقه ویژه اقتصادی کازرون تاکید کرد و گفت: در این زمینه ما نیز حمایت های لازم را انجام خواهیم داد.
وی ادامه داد: امیدواریم در فاز دوم این منطقه ویژه اقتصادی نیز با توسعه زیرساخت ها شاهد ارتقاء وضعیت استقرار واحدهای صنعتی باشیم.

فرایند شکل‌گیری منطقه‌ ویژه اقتصادی در کازرون
همچنین مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی فارس در این مراسم گفت: ایجاد منطقه ویژه اقتصادی در کازرون در سال ۱۳۸۹ به تصویب هیات دولت رسید وشرکت شهرک های صنعتی فارس به عنوان متولی اجرای آن انتخاب شد و بر همین اساس نیز فرآیند تبدیل اراضی شهرک صنعتی کازرون به منطقه ویژه اقتصادی از سال ۱۳۹۳در دستور کار شرکت شهرک های صنعتی فارس قرار گرفت.
احد فتوحی با بیان اینکه  برای ایجاد و راه اندازی منطقه ویژه اقتصادی کازرون،  ۱۵طرح زیرساختی وعمرانی  با اعتبار۴۰۰میلیارد ریال  انجام شده است افزود: تصویب طرح جامع منطقه ویژه کازرون در دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی کشور و نیز با استقرار گمرک در خرداد امسال  این منطقه به مراحل نهایی و واگذاری  رسیده است.
وی ادامه داد: نرخ واگذاری اراضی نیز هفته گذشته در هیات مدیره سازمان صنایع کوچک و شهرکهای صنعتی ایران به تصویب رسید و این منطقه ویژه اقتصادی آماده واگذاری به متقاضیان و سرمایه گذاران است.
فتوحی در ادامه با بیان اینکه منطقه ویژه اقتصادی کازرون ،چهارمین منطقه ویژه اقتصادی در استان فارس محسوب می شود از پیگیری ها و تلاش های ویژه نماینده مردم این شهرستان در مجلس شورای اسلامی و نیز فرماندار شهرستان در تسریع در راه اندازی این منطقه ویژه اقتصادی قدردانی کرد.
وی گفت: به زودی عملیات اجرایی ساخت انبارها،ساختمان دائمی گمرک و نیز سایر زیرساخت ها نیز انجام خواهد شد تا بستری مناسبی برای صادرات کالاها ومحصولات استان ،شهرستان و شهرستان های همجوار فراهم و شاهد شتاب در توسعه اقتصادی شهرستان باشیم .
فتوحی با اشاره به اینکه یکی از مهمترین ابزارهای لازم برای توسعه صادرات و جهش  تولید و بهره وری و ایجاد اشتغال  در کشور، ایجاد مناطق آزاد و ویژه اقتصادی است ،گفت: کارکرد مناطق ویژه اقتصادی در تولید ناخالص داخلی و صادرات غیرنفتی آن چنان حائز اهمیت است که می توان آن را به عنوان یکی از مهمترین عوامل  رشد و توسعه اقتصاد پایدار تلقی کرد.
امام جمعه کازرون نیز در این مراسم، افتتاح منطقه ویژه کازرون را گام مهمی در راستای تزریق روحیه امید و نشاط در این شهرستان اعلام کرد و گفت: امیدواریم با استقرار سرمایه گذاران،شاهد شکوفایی و توسعه بیش از پیش بخش صادرات و صنعت و تولید شهرستان باشیم.
حجت الاسلام محمد صباحی همچنین بر تلاش مسولان در راستای  رفع موانع تولید تاکید کردو افزود: باید به صنعتگران و سرمایه گذاران ،ارج نهاد وآنهارا تکریم کرد چون آنها درخط مقدم  جهاد اقتصادی هستند.
شهرستان کازرون در فاصله ۱۲۰ کیلومتری غرب شیراز دراستان فارس قرار دارد .

ثبت دیدگاه