• امروز : جمعه - ۷ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 26 April - 2024

بهار سرمایه‌گذاری خارجی در استان فارس

  • 19 خرداد 1400 - 8:13
بهار سرمایه‌گذاری خارجی در استان فارس

آنگونه که ارقام و شاخص‌ها سخن می‌گوید، در هشت سال اخیر بهار سرمایه‌گذاری خارجی در استان فارس رقم خورده و این در حالی است که کشور در این مدت با تحریم‌های دشوار در سطح بین‌المللی روبرو بوده است.

بنا بر اعلام مسئولان استان فارس، پس از پیروزی انقلاب اسلامی، میزان جلب سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی استان فارس معادل سه میلیارد و ۴۳۳ میلیون دلار بوده که بیش از ۶۷ درصد آن در سال‌های فعالیت دولت‌های یازدهم و دوازدهم محقق شده است.
بدون تردید نقش سرمایه ‌گذاری مستقیم خارجی در افزایش رشد و توسعه اقتصادی ‌کشورها به‌ خصوص کشورهای در حال توسعه غیر قابل ‌انکار است.
سرمایه‌ گذاری خارجی با ترکیب مناسب نیروی کار متخصص با فناوری‌های جدید، می ‌تواند موجب تحرک بیشتر بخش‌های تولیدی، صنعتی و رونق تجارت، بهبود رفاه و ارتقای سطح زندگی مردم و رشد اقتصادی کشور شود و از این منظر، استان فارس در زمره مناطقی از کشور است که در سال‌های گذشته کارنامه درخور توجهی داشته است.

مقام اولی برای فارس
مدیرکل دفتر هماهنگی امور سرمایه گذاری واشتغال استانداری فارس با بیان این آمار و اطلاعات به خبرنگار ایرنا گفت: میزان سرمایه گذاری خارجی مصوب استان فارس در سال ۱۳۹۸ تحت شدیدترین تحریم‌های بین المللی معادل ۱۸۱ میلیون دلار بوده که نسبت به سال ۱۳۹۷ جهش ۲ برابری داشت.
فولادفر افزود: استان فارس در سال ۹۹ نیز با ثبت سرمایه گذاری خارجی مبلغ ۹۳۲ میلیون دلار یعنی به میزان بیش از پنج برابر سال ۹۸، عنوان استان برتر کشور در زمینه جلب سرمایه‌های خارجی را به دست آورد.

۱۴ طرح به بهره‌برداری رسید
 به گفته مدیرکل دفتر هماهنگی امور سرمایه گذاری واشتغال استانداری فارس،  از تابستان ۱۳۹۲ تاکنون، ۵۴ طرح در قالب ۷۰ پروژه سرمایه گذاری خارجی با حجم ۲ میلیارد و ۳۰۳ میلیون و ۴۴۰ هزار دلار در این استان به ثبت رسیده است.
هاله فولادفر افزود: عملیات اجرایی ۱۴ طرح سرمایه‌گذاری خارجی طی این مدت به اتمام رسیده و استان فارس از مواهب بهره‌برداری از این طرح‌ها بهره‌مند شده است.
وی در ادامه در خصوص سهم بخش های اقتصادی طرح های به بهره برداری رسیده با سرمایه گذاری خارجی اظهار داشت: حدود ۵۸ درصد این طرح ها در حوزه صنعت، حدود ۱۶ درصد در حوزه برق و انرژی، ۱۶ درصد در حوزه دانشگاه و حدود هشت درصد در حوزه کشاورزی بوده است.

هفت طرح با پیشرفت بیش از ۶۰ درصد
مدیرکل دفتر هماهنگی امور سرمایه گذاری واشتغال استانداری فارس همچنین اظهار داشت: هفت طرح سرمایه گذاری خارجی نیز با مبلغ ۲۶۴.۵ میلیون دلار با پیشرفت فیزیکی بالای ۶۰ درصد در این استان در دست اجرا و در حال تکمیل است.


طرح‌هایی که در آمار نیامده‌اند
مدیرکل دفتر هماهنگی امور سرمایه گذاری و اشتغال استانداری فارس یادآور شد: طرح های سرمایه گذاری دیگری نیز در استان با سرمایه گذاری خارجی در حال انجام و یا به بهره برداری رسیده است که به دلیل مشکلات ناشی از تحریم های ظالمانه علیه نظام مقدس جمهوری اسلامی سرمایه گذاران مربوطه اقدام به ثبت رسمی سرمایه گذاری خارجی نکرده اند و بالتبع در ارائه گزارشات آماری، از آن ها ذکر نام نمی شود ولی اشتغالزایی خوبی در نقاط مختلف استان ایجاد کرده‌اند.
فولاد فر افزود: طرح‌های مهمی در حوزه های صنایع بالا دستی و طرح های عمرانی با استفاده از تسهیلات اعتباری ( فاینانس) به بهره برداری رسیده اند که نقش مهمی در توسعه اقتصادی استان ایفا کرده اند همانند پروژه های جمع آوری فاضلاب ۶ شهرستان استان و یا کارخانجات آلومینیوم جنوب، فولاد نی ریز و سیمان خاکستری نی ریز که از تسهیلات اعتباری خارجی استفاده کرده اند.

خیز فارس برای جذب بیش از یک میلیارد دلار سرمایه خارجی‌ها در سال ۱۴۰۰
علاوه بر این دستاوردها، مدیرکل امور اقتصادی و دارایی استان فارس گفته است: پیش بینی می ‌شود در سال جاری بیش از یک میلیارد دلار سرمایه خارجی در استان فارس جلب شود.
بابک دائی با بیان این که بیشترین پتانسیل فارس در حوزه جلب سرمایه‌گذاران خارجی مربوط به انرژی‌های خورشیدی است، اضافه کرد: پس از این، حوزه گردشگری و توریسم سلامت و بعد از آن حوزه صنعت، معدن، پتروشیمی و نفت و گاز، بالاترین پتانسیل را برای جلب سرمایه‌ گذاران خارجی دارد.
مدیرکل امور اقتصادی و دارایی فارس با یادآوری آن که این استان با صدور ۹۳۲ میلیون دلار مجوز سرمایه گذاری خارجی برای ۲۱ پروژه در قالب پنج طرح در سال گذشته، رتبه نخست کشور را در جلب سرمایه گذار خارجی به دست آورد ادامه داد: از این ۲۱ پروژه، ۱۸ پروژه آن شامل طرح مزرعه خورشیدی به ظرفیت ۲۰۰مگاوات در قالب ۷ پروژه توسط سرمایه گذاران ترکیه ای در آباده و یک طرح دیگر در قالب ۱۱ پروژه مزرعه خورشیدی به ظرفیت ۴۳۱ مگاوات توسط سرمایه گذاران ترکیه در بوانات در حوزه انرژی های خورشیدی است که در این میان پروژه بوانات از پیشرفت مناسبی برخوردار است.
به گفته این مقام مسئول، در سال ۹۹ مجوز طرح توسعه قوطی فلزی (کنسرو فولادی) برای سرمایه گذاران امارات متحده عربی در شهرک صنعتی بزرگ شیراز، مجتمع تجاری مسکونی ۲۵واحدی برای سرمایه‌گذاران افغانستان در شیراز و مجوز طرح توسعه کاغذ زاگرس برای سرمایه گذاران کانادایی در زرقان، صادر شد.
بنا بر گزارش درج شده در پایگاه اینترنتی اداره کل امور اقتصادی و دارایی استان فارس، دائی ادامه داد: اشتغال پیش بینی شده برای این ۲۱ پروژه، حدود ۲ هزار و ۳۷۰ نفر بوده است.
مدیرکل امور اقتصادی و دارایی فارس به استقبال بی نظیر سرمایه گذاران خارجی برای اجرای پروژه‌های انرژی‌های خورشیدی در این استان گفت: استان فارس از معدود استان‌ هایی است که از ۳۶۵ روز سال در ۳۶۰ روز آن در برخی مناطق استان با تابش مستقیم آفتاب رو به رو هستیم که این مهم، از زیرساخت‌های اصلی برای راه اندازی نیروگاه های خورشیدی است.

مشوق‌هایی برای سرمایه‌گذاران
دائی با بیان این که سرمایه گذاران خارجی برای سرمایه گذاری در کشور، مشوق های مختلفی دریافت می کنند گفت از جمله این مشوق ها می توان به تخفیف ها و معافیت های مالیاتی و گمرکی در مناطق ویژه و مناطق محروم استان اشاره کرد.
وی با بیان این که سرمایه ‌گذاران خارجی هیچ محدودیتی در دریافت تسهیلات بانکی ندارند گفت: تصمیم در خصوص پرداخت تسهیلات بانکی به سرمایه گذاران خارجی با بانک ‌ها است و بانک ها می‌ توانند با استفاده از ظرفیت های مختلف قانونی به سرمایه گذاران خارجی همچون سایر سرمایه‌ گذاران ایرانی تسهیلات بانکی پرداخت کنند.
وی با بیان این که پیشنهاد راه ‌اندازی اتاق تهاتر ارزی برای سرمایه گذاران خارجی به وزارت اقتصاد داده شده است گفت: با توجه به مشکلات نقل و انتقال پول به ایران بر اثر تحریم های ظالمانه پیشنهاد کردیم اتاق تهاتر ارزی در بانک مرکزی و یا وزارت اقتصاد راه اندازی شود تا بدین طریق سرمایه گذاران خارجی که می ‌خواهند سرمایه خود را وارد ایران کنند بتوانند آن را با سرمایه‌ گذارانی که قصد انتقال سود فعالیت اقتصادی خود در ایران به خارج از کشور را دارند تهاتر نمایند.
مدیرکل امور اقتصادی و دارایی فارس با تأکید بر این که تمام تلاش ما مانع زدایی و تسهیل در امور سرمایه گذاران است افزود: در این راستا اقدامات زیادی صورت گرفته که از جمله آن می توان به ثبت شرکت مورد تقاضای سرمایه گذاران در ۷۲ ساعت به جای ۷۲ روز اشاره کرد.

ابر نیروگاه‌های خورشیدی در فارس در حال ساخت هستند
معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری فارس نیز در بیان طرح‌های مهم سرمایه‌گذاری خارجی در حال اجرا در این استان اعلام کرد:‌ عملیات ساخت ۲ ابر نیروگاه خورشیدی کشور با ظرفیت ۶۳۱ مگاوات و سرمایه‌گذاری افزون بر ۵۶۷ میلیون یورو در شهرستان‌های آباده و بوانات در دست اقدام و انجام است.
ظفر افشون در گفت و گو با ایرنا افزود:هم‌اینک در این ۲ نیروگاه حدود ۱۲ هزار متر مربع فضای کارگاهی و دفاتر کارفرمایی و پیمانکاران احداث و تجهیز شده و محور و مسیر دسترسی نیز در حال آماده سازی برای بهره‌برداری است.
 او ادامه داد:‌این پروژه ها با همکاری سرمایه‌گذاران خارجی و در گام نخست در یکی از دشت‌های شهرستان بوانات اجرا خواهد شد؛ علاوه بر اینکه چه در حین اجرا و چه پس از بهره برداری زمینه اشتغال تعداد قابل توجهی از جوانان و افراد جویای کار را فراهم خواهد کرد، به تامین برق مورد نیاز حوزه‌های مختلف از جمله حوزه صنعت و خانگی هم کمک خواهد کرد.

نصب یک میلیون و ۷۰۰ هزار پنل در نیروگاه‌های خورشیدی بوانات و آباده
مدیر برنامه‌ریزی و توسعه شرکت توسعه دهنده انرژی هم در بازدید خبرنگار ایرنا از محل اجرای این‌طرح‌ها اظهار داشت:‌ پیش بینی می‌شود در این ۲ نیروگاه، حدود یک میلیون و ۷۰۰ هزار عدد پنل خورشیدی، ۲۴ هزار تن سازه فلزی تمام گالوانیزه و ۱۶ هزار کیلومتر انواع کابل به کار گرفته شود و ۸۰ کیلومتر کانال بتنی، ۳۰ کیلومتر مسیر دسترسی اصلی، ۷۰ کیلومتر مسیرهای دسترسی داخلی، ۲ میلیون متر مکعب عملیات خاکی و دکوپاژ و حدود ۳۵ کیلومتر خط انتقال برق نیز اجرا شود.
بازیان افزود: با توجه به بررسی و مطالعات انجام شده در شهرستان‌های بوانات و آباده و مکان‌یابی صورت گرفته در کل کشور طی ماه‌ها مطالعات کارشناسان و متخصصان داخلی و با توجه به اینکه این دو منطقه جزو مناطق کمتر توسعه یافته کشور هستند و با در نظر گرفتن راندمان بالای تابش خورشید، ساخت این ۲ پروژه عظیم با هدف رشد و رونق اقتصادی، اشتغالزایی و کارآفرینی در این دو شهرستان در دستور کار قرار گرفت.
وی با اشاره به اشتغال مستقیم و غیر مستقیم حدود ۶ هزار نفر در این پروژه طی دوره ساخت آن ادامه داد: منابع مالی این ۲ پروژه نیز به طور کامل از طریق منابع خارجی و بدون استفاده از تسهیلات بانکی داخلی تامین خواهد شد.
او گفت: ساخت این دو نیروگاه توسط پیمانکاران و متخصصان ایرانی انجام خواهد شد و در این خصوص به ویژه از ظرفیت‌های استان فارس و استان‌های همجوار استفاده خواهد شد.
مدیر برنامه‌ریزی و توسعه شرکت توسعه دهنده انرژی افزود: در بخش‌های علمی و مطالعاتی، بخش مطالعات پایه این دو نیروگاه توسط کارشناسان داخلی انجام شده و به اتمام رسیده و مطالعات تفصیلی نیز بیش از ۷۰ درصد پیشرفت داشته که طی توافقاتی که در این خصوص صورت گرفته این مدارک به تایید مراکز علمی و دانشگاهی داخلی نیز خواهد رسید.
بازیان اضافه کرد: با توجه به اقدامات صورت گرفته، نیروگاه آباده در بخش مجوزها افزون بر ۹۰ درصد پیشرفت داشته و در پروژه بوانات نیز تمام مجوزهای اصلی لازم اخذ شده که عملیات اجرایی در نیروگاه بوانات شامل مدیریت و انتقال سیلاب، ساختمان‌ها، مسیرهای دسترسی داخلی و پیرامونی، بخش LV پروژه شامل تسطیح زمین و نشانه‌گذاری محل استقرار سازه‌ها با انتخاب و بکارگیری پیمانکاران اجرایی آغاز شده و طی ماه جاری عملیات اجرایی دیگر بخش‌ها نیز آغاز خواهد شد.
وی بیان کرد: در اردیبهشت ماه امسال، نمونه پنل، اینورتر و استراکچر با هدف انجام تست‌های محیطی، مقاومت سازه، تولید برق و بررسی راندمان پنل‌ها در محل پروژه بوانات نصب شده و تست‌های لازم در حال انجام است.
او اظهار داشت: در تامین پنل‌های این ۲ نیروگاه به منظور دستیابی به اهداف برنامه‌ریزی شده و استفاده حداکثری از توان تولید داخل، حدود ۳۰ درصد از پنل و اینورتر مورد نیاز دو نیروگاه از کشورهای اروپایی تامین خواهد شد.
بازیان اضافه کرد: همچنین ساخت کارخانه تولید پنل، اینورتر و استراکچر هم در یکی از شهرستان‌های استان فارس با هماهنگی دستگاه‌های استانی و کشوری و همکاری وزارت صمت در دستور کار قرار خواهد گرفت که در این خصوص مجوزهای اولیه نیز اخذ شده و ۷۰ درصد دیگر پنل و اینورتر مورد نیاز این دو نیروگاه از طریق این کارخانه تامین خواهد شد.
او ادامه داد: ظرفیت تولید کارخانه تولید پنل، اینورتر و استراکچر ۳۰۰ مگاوات در سال و حجم سرمایه‌گذاری اولیه نیز ۵۰ میلیون یورو است که ضمن تامین نیاز داخل، صادرات محصولات تولیدی به خارج از کشور را هم در دستور کار خود دارد.
وی گفت: با توجه به ارزیابی‌های بخش برنامه‌ریزی و کنترل پروژه و همچنین حضور شرکتهای بین‌المللی ناظر بر عملیات اجرایی در پروژه بوانات در بخش‌های مطالعات پایه و تفصیلی، خریدها و تامین تجهیزات و قراردادهای مربوطه بسته شده و عملیات اجرایی مجموعا حدود ۲۰ درصد پیشرفت داشته است.
او افزود: در کنار ساخت این دو نیروگاه که با شیوع ویروس کرونا همراه بود، طی یکسال گذشته علاوه بر انجام فعالیت‌های عمرانی، شاهد اقدامات اجتماعی همچون تهیه و توزیع هفت هزار و ۵۰۰ بسته حمایتی در استان، قدردانی از مدافعان سلامت و کادر درمان در روز پرستار و همچنین تجلیل از خانواده معظم شهدا و ایثارگران، برنامه‌ریزی ساخت سه مدرسه در مناطق محروم شهرستان‌های بوانات و آباده و اهدای بسته‌های حمایتی تحصیلی به دانش آموزان نیز بودیم.
وی، ضمن قدردانی از همراهی و همکاری دستگاه‌های اجرایی با هدف تسریع در صدور مجوزهای قانونی و همچنین رفع موانع اجرایی در شهرستان‌های بوانات و آباده گفت: حمایت‌های دستگاه‌های دولتی، اجرایی، قضایی و نظارتی استان و کارگروه رفع موانع تولید کشور در جهت رفع بسیاری از مشکلات پیش رو سبب شد که روند شروع به کار این ۲ پروژه عظیم شتاب بیشتری گیرد.
شهرستان‌ بوانات در فاصله ۲۳۰ کیلومتری شمال شرقی شیراز و شهرستان آباده در فاصله ۲۷۶ کیلومتری شمال شیراز واقع شده‌ است.

ثبت دیدگاه