• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024

افزایش ۲.۵ برابری تصفیه‌خانه‌های فاضلاب فارس در ۸ سال

  • 02 تیر 1400 - 12:53
افزایش ۲.۵ برابری تصفیه‌خانه‌های فاضلاب فارس در ۸ سال

افزایش ۲ و نیم برابری تصفیه‌خانه‌های فاضلاب در استان فارس طی هشت سال گذشته نویدبخش افق مطلوب‌تر برای محیط زیست و کاهش آلاینده‌های ناشی از پساب‌ها بوده است.

آنگونه که مدیرعامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور اعلام کرده است، تا سال ۱۳۹۲ تنها چهار تصفیه‌خانه فاضلاب در فارس وجود داشت که در دولت تدبیر و امید ۶ تصفیه‌خانه در این استان احداث شده و ۲.۵ برابر افزایش ظرفیت داشته است.
به گفته حمیدرضا جانباز، از سال ۱۳۹۲ تا کنون ۲۵۶ هزار متر مکعب در شبانه‌روز به ظرفیت تصفیه‌خانه‌های فاضلاب استان فارس افزوده شده است.
 ظرفیت‌ تصفیه فاضلاب شهر شیراز، یک و نیم برابر افزایش یافت
تا چندی قبل، ظرفیت تصفیه فاضلاب شهر شیراز برای ۴۰۰ هزار نفر جمعیت پیش بینی شده بود که با بهره‌برداری از تصفیه‌خانه شماره ۲ این کلانشهر با دستور از راه دور رئیس‌جمهوری،  ۶۰۰  هزار نفر دیگر از جمعیت این شهر تحت پوشش قرار گرفت.
تصفیه‌خانه شماره ۲ شیراز یکی از بزرگترین و مدرن‌ترین تصفیه‌خانه‌های کشور است که در زمینی به مساحت حدود ۸۰ هکتار با آخرین تکنولوژی‌های روز و در دولت تدبیر و امید احداث شده است.
ظرفیت این تصفیه‌خانه که با صرف ۴۱ میلیون یورو احداث شده، تصفیه ۱۰۰ هزار متر مکعب فاضلاب در شبانه‌روز است.
بنا بر اعلام مسئولان وزارت نیرو، کیفیت پساب تولیدی این تصفیه‌خانه بسیار بالا است و امکان این وجود که غیر از مصارف آب شرب در تمام مصارف کشاورزی، صنعت و تغذیه آبخوان از این پساب استفاده شود.
همزمان با بهره‌برداری از این تصفیه‌خانه، ۷۴۲ کیلومتر شبکه به بهره‌برداری رسید که حدود ۳۵۰ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری را شامل می‌شود.
در آیین بهره‌برداری از این تصفیه‌خانه، معاون وزیر نیرو و مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب کشور نوید داد: ساخت یک تصفیه‌خانه دیگر در شیراز با اعتبار بیش از هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان و با بهره‌گیری از ظرفیت بخش خصوصی در دستور کار قرار گرفته و به زودی آغاز می‌شود.
جانباز ادامه داد: این پروژه شامل احداث یک باب تصفیه‌خانه دیگر و ۳۵۰ کیلومتر شبکه و حدود ۴۴ میلیون مترمکعب پساب تصفیه شده برای استفاده بخش‌های پایین دست صنعت و کشاورزی است که وارد مدار خواهد شد.
با بهره‌برداری از این طرح‌ و بنا به گفته معاون بهره‌برداری و توسعه فاضلاب شرکت آب و فاضلاب شیراز تاکنون ۵۵ درصد جمعیت شهر تحت پوشش تصفیه‌خانه فاضلاب قرار گرفته و این میزان از متوسط کشوری که حدود ۳۰ درصد می‌باشد بالاتر است.
به دنبال بهره‌برداری از تصفیه‌خانه شماره ۲ شیراز، مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب شیراز گفت: قرارداد آبیاری ۱۰۰ هکتار اراضی زراعت چوب بین این شرکت و اداره کل منابع طبیعی فارس با بهره گیری از پساب تصفیه خانه فاضلاب شیراز بسته شد که توجه به مولفه های زیست‌محیطی و لزوم حفظ ذخایر جنگلی در این تفاهم‌نامه مورد تاکید است.
بهمن  بهروزی افزود: عملیات اجرایی زراعت چوب در تصفیه‌خانه فاضلاب شماره ۲ شرکت آب و فاضلاب شهرستان شیراز هم‌زمان با بزرگداشت روز جهانی خاک و به یاد شهید فخری زاده و شهدای سلامت آغاز شده است و در قالب تفاهم‌نامه ای باهدف توسعه پوشش گیاهی، تنوع زیستی و حفاظت خاک بین شرکت آب و فاضلاب شهرستان شیراز و اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان فارس اجرایی می شود.
وی با اشاره به اینکه عملیات پروژه زراعت چوب به مساحت ۱۰۰ هکتار در محل تصفیه خانه فاضلاب شهرستان شیراز  صورت می گیرد افزود: هدف از انعقاد این تفاهم‌نامه استفاده از ظرفیت بازچرخانی پساب فاضلاب برای کشت درختان بی‌ثمر است. 

تصفیه‌خانه شرق شهر جدید صدرا و پایان نگرانی‌های زیست‌محیطی
همچنین با افتتاح طرح تصفیه خانه شهر جدید صدرا در ۲۰ کیلومتری غرب شیراز با دستور از راه دور رئیس‌جمهوری و در ارتباط ویدیوکنفرانس، نگرانی‌ها درباره وارد شدن فاضلاب این شهر به منابع زیرزمینی به ویژه منابع آبی کلانشهر مجاور پایان یافت.
استاندار فارس در حاشیه آیین بهره‌برداری از این طرح در جمع خبرنگاران گفت: با افتتاح این طرح، حدود ۸۰ هزار نفر از جمعیت شهر صدرا تحت پوشش دفع بهداشتی فاضلاب قرار می‌گیرند که هم برای محیط زیست مناسب است و هم از پساب آن در زمینه فضای سبز و صنعت نیز می‌توان استفاده کرد.
عنایت‌الله رحیمی افزود: نبود یک تصفیه خانه مناسب و مدرن سبب شده بود که ساکنان این منطقه طی سال‌های گذشته با مشکلات بسیاری مواجه شوند که با راه‌اندازی این تصفیه خانه این مشکلات به حداقل ممکن خواهد رسید.
وی ادامه داد: در نبود این تصفیه خانه، علاوه بر مشکلاتی که برای ساکنان شهر صدرا ایجاد می‌شد، فاضلاب ایجاد شده به سمت شهر شیراز سرازیر می‌شد و منابع آب زیرزمینی، قنات‌ها و چشمه‌ها را دچار آسیب زیست محیطی می‌کرد.
او اظهار داشت: بر همین اساس تصمیم گرفته شد که زمینی در اینجا تامین شود و با مذاکراتی که با اداره کل اوقاف و مستاجر آن انجام شد و با همکاری شرکت عمران صدرا، زمین مورد نیاز تامین شد و کار به سمت انعقاد قرارداد پیش رفت و نتیجه آن اقدامات این شد که امروز شاهد افتتاح این تصفیه خانه پیشرفته هستیم.
استاندار فارس بیان کرد: اجرای این طرح افزون بر ۱۳۶ میلیارد تومان هزینه دفتری به دنبال داشته که این عدد به احتساب ارزش روز بیش از ۲۵۰ میلیارد تومان ارزش‌گذاری می‌شود.
رحیمی، ابراز امیدواری کرد که در آینده نزدیک کلنگ فاضلاب غرب صدرا هم که بنا است هفته آینده به پیمان برود به زمین بخورد.
وی، اقدامات دولت در زمینه تصفیه خانه‌ها، شبکه جمع‌آوری و انتقال فاضلاب در این استان را خوب توصیف کرد و افزود: از جمله در تیرماه ۱۳۹۹ شاهد افتتاح تصفیه خانه شماره دو شیراز با دستور رئیس جمهوری بودیم که با افتتاح آن، ۶۰۰ هزار نفر به جمعیت تحت پوشش دفع بهداشتی فاضلاب شهر شیراز افزوده شد.
او گفت: تا قبل از افتتاح این تصفیه خانه ۴۰۰ هزار نفر از جمله شهر شیراز تحت پوشش دفع بهداشتی فاضلاب بودند که تصفیه خانه شماره ۲ شیراز ۶۰۰ نفر دیگر به این جمعیت افزود.
رحیمی اظهار داشت: سال گذشته نیز تصفیه خانه نورآباد ممسنی وارد مدار شد و می‌کوشیم که تصفیه خانه شهر کازرون را نیز تا پایان دولت به سرانجام برسانیم.
استانداری فارس گفت: در ۶ مرکز شهرستانی استان نیز شاهد اجرای پروژه‌های تصفیه خانه فاضلاب، شبکه جمع آوری و خطوط انتقال هستیم که میزان پیشرفت فیزیکی آنها افزون بر ۶۵ درصد است که با استفاده از تسهیلات بانک توسعه اسلامی در حال اجرا هستند.

عملیات اجرایی ساخت تصفیه خانه فاضلاب شرق شهر صدرا شیراز دی ماه سال ۹۵ آغاز شد و بنا بر اعلام مسئولان، به دلیل تحریم‌ها برای خرید برخی از تجهیزات وارداتی، وقفه کوتاهی در ساخت و تکمیل این پروژه ایجاد شد.
برای این تصفیه خانه، ظرفیت ۱۳ هزار متر مکعب تصفیه بهداشتی فاضلاب در شبانه روز پیش‌بینی شده است.
به گفته مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب شیراز، طرح فاضلاب شهر صدرا برای ۵۲۳ هزار نفر جمعیت پیش‌بینی شده و این تصفیه خانه معادل ۷۸ هزار نفر را در این شهر زیر پوشش خدمات خود قرار می‌دهد.
بهمن بهروزی در این باره افزود: حدود ۶۰۰ کیلومتر شبکه جمع‌آوری فاضلاب در صدرا پیش‌بینی شده که ۲۵۰ کیلومتر آن اجرا شده و مابقی در دست انجام است.
به گفته وی، مطالعات ساخت تصفیه خانه غرب شهر صدرا شیراز نیز انجام شده و برگزاری مناقصه آن در حال پیگیری است.
شهر جدید صدرا که در دهه هفتاد برای اسکان سرریز جمعیت کلانشهر شیراز احداث شد، در فاصله ۲۰ کیلومتری شمال غربی شیراز قرار دارد.

فاضلاب روستایی فارس، نخستین بار در دولت تدبیر و امید
رحیمی استاندار فارس پیش از این اعلام کرده است:  برای نخستین بار در دولت تدبیر و امید، هشت روستای استان فارس از شبکه جمع‌آوری فاضلاب و تصفیه خانه بهره‌مند شدند.
آخرین طرح‌های افتتاح شده در این حوزه، سه باب تصفیه خانه فاضلاب روستایی در روستاهای دشتک، امیرآباد و شهید آباد استان فارس بود که با صرف اعتباری افزون بر ۱۳۲ میلیارد ریال، به طور رسمی افتتاح و وارد مدار بهره‌برداری شدند.
مدیرعامل شرکت آبفا استان فارس پیش از دستور افتتاح این سه طرح زیست محیطی توسط وزیر نیرو گفت: با توجه به خشکسالی های ناشی از پراکنش نامناسب زمانی و مکانی بارش های سنوات اخیر و برداشت های بی رویه از منابع آب زیر زمینی در سال های گذشته، استان پهناور فارس با بحران شدید کم آبی در اقصی نقاط آن دست به گریبان شده است. بر همین اساس نیاز به باز چرخانی آب و استفاده از پساب های بهداشتی فاضلاب شهری و روستایی در حوزه های کشاورزی و صنعت، بسیار ضروری و امری اجتناب ناپذیر است.
علی بوستانی افزود :در راستای تعهدات فنی شرکت آب و فاضلاب استان فارس به منظور ارتقا سطح کیفی منابع آب زیر زمینی و رودخانه های همجوار روستاهای دشتک ( مرودشت) ، شهیدآباد (خرمبید) و امیرآباد (اقلید)، اجرای شبکه جمع آوری و تصفیه خانه فاضلاب روستاهای مذکور با هدف صیانت از منابع آب های زیر زمینی و حفظ محیط زیست طراحی و اجرا شد.
مدیرعامل شرکت آبفا استان فارس همچنین گفت:‌ در روستای دشتک شهرستان مرودشت فرآیند مجموعه تصفیه خانه فاضلاب از نوع MBBR پیشرفته با ظرفیت ۲۰۰ متر مکعب در شبانه روز است که با سازه فلزی و پوشش کاملِ اپوکسی همراه با رویکردِ حذف نیتروژن و فسفر منطبق بر کنترل پساب خروجی با رعایت همه استانداردهای زیست محیطی جهت رهاسازی ایمن در محیط زیست طبیعی طراحی و اجرا شده است.
به گفته وی، طول شبکه جمع آوری و خط انتقال فاضلاب در این روستا ۱۲ کیلومتر و تعداد انشعاب های فاضلاب ۵۵۰ فقره است.
بر این اساس، در تصفیه خانه فاضلاب روستای شهید آباد نیز فرآیند پکیج تصفیه خانه فاضلاب از نوع IFAS پیشرفته با ظرفیت ۱۱۲ متر مکعب در شبانه روز است که با سازه فلزی با پوشش کامل اپکسی همراه با رویکرده حذف نیتروژن و فسفر منطبق بر کنترل پساب خروجی با رعایت استانداردهای زیست محیطی اجرا شده است.
طول شبکه جمع آوری و خط انتقال فاضلاب در این روستا ۵.۸ کیلومتر و تعداد انشعاب های فاضلاب ۱۵۰ فقره است.
همچنین در تصفیه خانه فاضلاب روستای امیر آباد ( کافتر) فرآینده پکیج تصفیه خانه فاضلاب از نوع IFAS پیشرفته با ظرفیت ۲۴۸ متر مکعب در شبانه روز است که با سازه فلزی با پوشش کامل اپوکسی همرا با رویکردِ حذف نیتروژن و فسفر منطبق بر کنترل پساب خروجی با رعایت استانداردهای زیست محیطی برای رها سازی ایمن در محیط زیست طبیعی طراحی و اجرا گردیده است.
طول شبکه جمع آوری و خط انتقال فاضلاب در این روستا ۱۳ کیلومتر و تعداد انشعاب های فاضلاب ۴۲۷ فقره ماست.
رضا اردکانیان وزیر نیرو در سخنانی در این آیین ویدیوکنفرانس ضمن قدردانی از دست اندرکاران اجرای این طرح های فاضلاب، بهره برداری از سه طرح تصفیه خانه فاضلاب روستایی در استان فارس، در قالب پویش ملی ” هر هفته الف – ب – ایران” را اقدامی ارزشمند توصیف کرد و گفت: ارائه این خدمات موجب بهره مندی کمی و کیفی بیشتر مردم استان فارس از خدمات جمع آوری و دفع بهداشتی فاضلاب در این استان شده است.

ثبت دیدگاه