• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024

۷.۳ درصد از اعتبارات محرومیت زدایی کشور سهم فارس است

  • 13 شهریور 1400 - 14:46
۷.۳ درصد از اعتبارات محرومیت زدایی کشور سهم فارس است

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی فارس گفت: از مجموع ۱۹ هزار میلیارد تومان اعتبار در نظر گرفته شده در بودجه جاری کشور برای محرومیت زدایی، سهم فارس یک هزار و ۳۹۰ میلیارد تومان معادل هفت و سه دهم کل اعتبارات است.

حسن نوروزی، روز پنجشنبه در نشست خبری با خبرنگاران در شیراز که به شکل مجازی برگزار شد افزود: عدد تخصیص یافته به فارس با توجه به شاخص‌های این استان رقم قابل قبولی است که تاکنون یک هزار و ۱۸۰ میلیارد تومان آن ابلاغ شده است.
وی ادامه داد: ۷۰۸ پروژه بر اساس اعلام سازمان برنامه و بودجه کشور در استان باید از اعتبارات محرومیت زدایی استفاده کنند که این پروژه‌ها به استان ابلاغ شده است.
او اظهار داشت: ما نیز هفته گذشته نظرات اصلاحی خود در خصوص این پروژه‌ها را به سازمان برنامه و بودجه کشور ارسال کرده و منتظر هستیم که در روزهای آتی و پس از انجام اصلاحات لازم، پروژه‌های محرومیت زدایی فارس در سال ۱۴۰۰ به این استان ابلاغ شود.
وی گفت: البته سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان فارس در توزیع شهرستانی این اعتبارات نقشی نداشته و بر اساس اطلاعاتی که سازمان برنامه و بودجه کشور از وزارتخانه‌ها گرفته و با لحاظ سطح توسعه یافتگی شهرستان‌ها، سهمی به هر شهرستان اختصاص یافته است.

دولت بیشترین پرداخت را در پروژه آزادراه شیراز – اصفهان داشته است
رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی فارس، در خصوص آخرین وضعیت پروژه آزادراه شیراز – اصفهان گفت: دولت تاکنون نسبت به وزارت دفاع و شرکت عمران شهرهای جدید به عنوان شرکای این پروژه درصد بیشتری از سهم خود را پرداخت کرده است.
نوروزی افزود: در ابتدا بنا بود این پروژه با آورده ۵۰ درصدی دولت و ۵۰ درصدی وزارت دفاع برگزار شود که در ادامه ۱۰ درصد از سهم ۵۰ درصدی وزارت دفاع به شرکت عمران شهرهای جدید واگذار شد که امیدواریم امسال با تامین سهم اعتبارات باقیمانده شاهد افتتاح این پروژه باشیم.
وی، با اشاره به پیشرفت ۸۷ درصدی آزاد راه شیراز – اصفهان ادامه داد: ارزش روز این پروژه حدود هفت هزار میلیارد تومان و ارزش روز کار انجام شده در آن نیز حدود پنج هزار میلیارد تومان است که از مجموع ارزش کار انجام شده سه هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان آن توسط دولت تامین و به پروژه تزریق شده است.
او گفت: شرکت عمران شهرهای جدید نیز از مجموع سه هزار و ۵۰۰ میلیارد تومانی که می بایست تامین می کرده تاکنون یک هزار و ۹۰۰ میلیارد تومان را تامین کرده است.
نوروزی افزود: دولت در سال سال گذشته ۵۰۰ میلیارد تومان از محل سهم خود به آزادراه شیراز – اصفهان اختصاص داد و امسال هم تاکنون ۳۲۰ میلیارد تومان از سوی دولت به این پروژه تزریق شده است.
وی، پروژه بزرگراه جهرم – لار – بندرعباس را نیز از دیگر پروژه‌های مهم حوزه راه در استان فارس دانست و ادامه داد: در این پروژه نیز طی ۲ سال گذشته اعتبارات خوبی هزینه شده و امسال نیز در مجموع ۴۰ میلیارد تومان در قانون بودجه و ۱۵ میلیارد تومان هم از محل هدافمندی یارانه‌ها به این پروژه تخصیص یافت.
او گفت: علاوه بر این از اعتبارات توازن ملی نیز ۶۰ میلیارد تومان دیگر به اعتبارات این پروژه افزوده شد که ۲۰ میلیارد تومان از این ۶۰ میلیارد تومان به زودی تخصیص خواهد یافت.

فارس استان پیشتاز در زمینه تصویب نقشه مهندسی فرهنگی
رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی فارس با اشاره به تصویب برش استانی نقشه مهندسی فرهنگی این استان در شورای فرهنگ عمومی گفت: استان فارس در این زمینه در کشور به عنوان استان پیشرو مطرح است.
نوروزی افزود: این نقشه فرهنگی پس از تصویب نهایی در شورای برنامه ریزی و توسعه و شورای فرهنگ عمومی استان به زودی وارد مراحل اجرایی خواه شد.
وی، در خصوص پروژه های مهم حوزه فرهنگ و میراث فرهنگی استان هم گفت: از جمله این پروژه‌ها می‌توان به تالار بزرگ مرکزی شهر شیراز اشاره کرد که با ۱۴ هزار و ۵۰۰ متر زیربنا و ۲۳ درصد پیشرفت فیزیکی در حال اجرا است که البته این میزان پیشرفت به دلیل محدودیت اعتبارات پیشرفت قابل قبولی نیست.
او گفت: مجموعه استان و اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی بنا را بر این گذاشته‌اند که ادامه کار تکمیل این پروژه در قالب جذب سرمایه‌گذاری پیش رود و امیدواریم با جذب سریع سرمایه‌گذار این کار عملیاتی شود.
وی اظهار داشت: روند اجرای پروژه مرکز سعدی شناسی نیز که در پایان سال گذشته شاهد افتتاح آن بودیم از سال ۹۶ و با واگذاری آن به سرمایه‌گذار بخش خصوصی شتاب گرفت.
نوروزی افزود: پروژه باغ موزه مشاهیر شیراز هم که هم اینک در حال اجرا است در سال ۹۶ به سرمایه‌گذار بخش خصوصی واگذار شد و هم اینک ۷۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و ۲۴ میلیارد تومان نیز در آن هزینه شده است.
او گفت: در شورای برنامه ریزی به دنبال این هستیم که با توجه به تورمی که طی یکی دو سال اخیر ایجاد شده در قرارداد ساخت و بهره برداری سرمایه گذار تجدید نظر انجام دهیم که به سرمایه گذار کمک شود.
وی افزود: هم اینک از طریق وزارت میراث فرهنگی، روند اصلاح این قرارداد در حال پیگیری است تا دوره بهره برداری سرمایه گذار طولانی تر شود.
رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی فارس ادامه داد: پروژه موزه منطقه‌ای فارس نیز که تاکنون ۴۷ درصد پیشرفت فیزیکی دارد توسط سرمایه‌گذار بخش خصوصی در حال اجرا است.
نوروزی افزود: به منظور سرعت بخشیدن به روند اجرای این پروژه، این پروژه را در شورای برنامه ریزی استان در زمره پروژه‌هایی قرار دادیم که سرمایه‌گذار بتواند از تسهیلات بانکی برای تکمیل آن استفاده کند تا طرح با سرعت بیشتری به بهره برداری برسد.

وجود ۱۵۲ طرح ملی و ملی با ویژگی استانی در فارس
رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی فارس با اشاره به وجود ۱۵۲ طرح ملی و ملی با ویژگی استانی در قانون بودجه این استان گفت: از این تعداد ۶۳ طرح ملی و ۸۹ طرح نیز ملی با ویژگی استانی است.
نوروزی اضافه کرد: این پروژه‌ها در حوزه راه‌ها، آبرسانی به شهرها، اجرای تاسیسات فاضلاب، سدهای استان و  پروژه های دانشگاهی و مراکز آموزش عالی استان است.
او گفت: از مهمترین این پروژه‌ها در زمینه آبرسانی به شهرها می‌توان به طرح آبرسانی به ارسنجان و سعادت شهر اشاره کرد که بخش سعادت شهر آن به اتمام رسید و بخش ارسنجان هم در حال اجرا است که امیدواریم تا پایان سال بتوانیم آنرا نیز به بهره برداری برسانیم.
وی افزود: طرح آبرسانی به داراب و زرین دشت و طرح آبرسانی به فسا و استهبان نیز از دیگر طرح‌های آبرسانی است که طرح مربوط به آبرسانی به فسا به اتمام رسیده است.
او گفت: در زمینه فاضلاب هم ۱۳ طرح فاضلاب شهری در استان در دست اجرا داریم که یکی از مهمترین آنها طرح فاضلاب شهر کازرون است که امیدواریم تا دهه فجر امسال شاهد افتتاح آن باشیم.
۵۲ میلیارد تومان به بازنشستگان استان پرداخت شد
رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی فارس افزود: در بحث پرداخت پاداش پایان خدمت بازنشستگان نیز با مساعدتی که سازمان برنامه و بودجه کشور داشت حدود ۵۲ میلیارد تومان در ۱۰ روز اخیر به استان ابلاغ و به حساب دستگاه‌های اجرایی جهت پرداخت به بازنشستگانی که در سال ۹۹ بازنشست شده‌اند بودند واریز شد که در اختیار بازنشستگان قرار گرفت.

پرداخت یک هزار و ۲۴۰ میلیارد تومان اعتبار هزینه‌ای به دستگاه‌های اجرایی
نوروزی، میزان اعتبارات هزینه ای استان در سال جاری را بالغ بر یک هزار و ۲۴۰ میلیارد تومان دانست و گفت: این عدد در اختیار دستگاه‌های اجرایی قرار گرفت.
او افزود: میزان اعتبارات هزینه‌های استان در سال گذشته ۷۸۰ میلیارد تومان بود امسال با  حدود ۶۲ درصد رشد به یک هزار و ۲۴۰ میلیارد تومان رسید.
وی گفت: در زمینه اعتبارات ملی و ملی با ویژگی استانی تا امروز تخصیص های خوبی گرفته‌ایم و از مجموع ۲ هزار و ۴۸۹ میلیارد تومان اعتبار ابلاغ شده به استان تاکنون ۷۶ و نیم دهم درصد یعنی حدود یک هزار و ۹۰۰ میلیارد تومان آن تخصیص یافته است.
نوروزی تصریح کرد: در زمینه اعتبارات استانی، راه روستایی و آب روستایی و همچنین اعتبار ۲۴۹ میلیارد تومانی که تحت عنوان اعتبارات در اختیار نمایندگان از آن یاد می‌شود نیز حدود ۸۰ درصد تخصیص اعتبار داشته‌ایم.
او افزود: در حال حاضر در زمینه اعتبارات نفت و گاز (به دلیل تحریم‌ها و موانع فروش آن) و همچنین اعتبارات توازن تخصیص‌های خوبی نداشته‌ایم.
وی ادامه داد: در زمینه اعتبارات توازن استانی تاکنون ۳۰ درصد ابلاغ شده که این عدد ابلاغی کمتر از آنچه که باید ابلاغ می شده است.
نوروزی اظهار داشت: مجموع اعتبارات استان در حالی که در سال ۹۹ چهار هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان بوده در سال ۱۴۰۰ با رشد تقریبا ۱۰۰ درصدی به ۹ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان رسیده و این در حالی است که هزینه اجرای پروژه‌های عمرانی نیز در سال ۱۴۰۰ نسبت به سال ۹۹ به طور میانگین حدود ۸۰ درصد افزایش داشته است.
وی افزود: بنابراین این افزایش ۱۰۰ درصدی اعتبارات را باید در کنار افزایش ۸۰ درصدی هزینه‌های اجرا قرار دهیم که در نهایت آنچه که برای اجرای کار باقی می ماند ۲۰ درصد است، یعنی به لحاظ اسمی ۱۰۰ درصد اما به لحاظ واقعی ۲۰ درصد افزایش اعتبار در سال جاری داشته‌ایم.

لزوم واگذاری پروژه ها به بخش خصوصی
رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی فارس، با اشاره به لزوم واگذاری پروژه‌ها به بخش خصوصی با هدف سرعت گرفتن روند اجرا و اتمام آنها گفت: اگر پروژه‌های نیمه تمام و در دست اجرای فعلی استان را بخواهیم با تکیه بر بودجه‌های تخصیصی سالانه اجرا کنیم و به اتمام برسانیم مشروط به اینکه هیچ پروژه جدیدی هم شروع نکنیم سال‌ها به طول خواهد انجامید.
نوروزی افزود: واگذاری پروژه‌ها به بخش خصوصی از راهکارهای خوبی است که در دستور کار است اما این کار یک روند پیچیده دارد و لازمه آن حاکم شدن فضای آرامش بر اقتصاد کشور است که سرمایه گذار با خیال آسوده سرمایه‌گذاری خود را انجام دهد.
وی افزود: امسال ۱۲۰ پروژه را شناسایی کرده‌ایم و برای اعلام آمادگی بخش خصوصی برای سرمایه‌گذاری به فراخوان گذاشته‌ایم.

ثبت دیدگاه