• امروز : سه شنبه - ۲۸ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Tuesday - 16 April - 2024

استاندار فارس: استان ها فقط اختیار هزینه ۷ درصد بودجه را دارند

  • 21 شهریور 1400 - 18:08
استاندار فارس: استان ها فقط اختیار هزینه ۷ درصد بودجه را دارند

استاندار فارس با بیان اینکه اختیار هزینه کردن بودجه کشور تقریبا بطور کل در اختیار مرکز است و استان ها فقط اختیار هفت درصد این بودجه را دارند، گفت: توزیع اعتبارات محرومیت زدایی در کشور مورد اعتراض اغلب دانشگاهیان است و تمرکززدایی نخست باید از بودجه کشور آغاز شود.

به گزارش ایرنا،عنایت الله رحیمی روز شنبه در نشست شورای برنامه ریزی و توسعه استان فارس گفت: بیشترین تمرکز در هزینه کرد بودجه کل کشور وجود دارد به نحوی که ۸۵ درصد بودجه از طریق مرکز توزیع می شود و ۱۵ درصد به استان‌ها تعلق دارد که ۸ درصد آن نیز اعتباراتی مشخص و از پیش تعیین شده توسط مرکز است و در مجموع اختیار حدود ۷ درصد بودجه در اختیار استان ها است.

وی تاکید کرد: برای توسعه کشور و استان ها ضروری است که موضوع تمرکززدایی نخست از بودجه کل کشور آغاز شود تا بتوان محرمیت های استان ها را رفع کرد.

رحیمی ادامه داد: امیدوارم دولت سیزدهم بتواند با تمرکز زدایی و تفویض اختیارات به استان‌ها به تسهیل روند توسعه مناطق مختلف کشور کمک کند.

استاندار فارس در ادامه گفت: موضوع ساخت و ساز مسکن کلید واژه‌ای مناسب برای رونق تولید و حل مشکل سرپناه برای مردم است چرا که حدود ۶۶ شغل در دسته‌ها و گروه‌های مختلف به مسکن سازی وابسته است و رونق درحوزه مسکن می‌تواند رونق صنایع و کارگاه های مختلف را به دنبال داشته باشد.

او با بیان اینکه پس از موضوع مدیریت کرونا، معیشت مردم ، تولید و مسکن از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، خاطرنشان کرد: موضوع ساخت و ساز مسکن کلید واژه‌ای مناسب برای رونق تولید و حل مشکل سرپناه برای مردم است.

استاندار فارس تحقق وعده‌های دولت در زمینه مسکن سازی را به شرط داشتن برنامه و هدف‌گذاری مناسب امکان پذیر دانست و یادآور شد: در این راستا باید تفاوت‌های ساختاری مد نظر قرار بگیرد.

استاندار فارس با اشاره به تاکیدات رئیس جمهور از ابتدای تشکیل دولت جدید بر موضوعاتی همچون معیشت، مسکن و کرونا، اظهار داشت: در استان فارس اقدامات در خور توجهی در حوزه کرونا انجام شده و با واردات مناسب واکسن تاکنون واکسیناسیون نیز پیشرو بوده است.

وی با بیان اینکه مشکل مسکن در مناطق روستایی و شهری تفاوت هایی دارد گفت: در شهرها بیش از ۶۰ درصد هزینه مسکن مربوط به تامین زمین است که دولت می‌تواند با اقدامات تخصصی از طریق کارگروه امور زیربنایی و شورای برنامه ریزی و توسعه به راهکارهای مناسبی در این زمینه دست یابد.

استاندار فارس با بیان اینکه در کلان‌شهرها سه راهکار برای تامین زمین وجود دارد، عنوان کرد: تامین زمین در الحاقات شهری و ایجاد شهرک‌های اقماری دو راهکاری است که می توان مشکل تامین زمین در شهرهای بزرگ را رفع کرد.

وی تقویت تولید مصالح از سوی صنعت و معدن و تامین سرمایه از طریق بانک‌ها را از دیگر مواردی دانست که باید در رونق ساخت و ساز مسکن مورد متوجه قرار گیرد.

استاندار فارس با اعتقاد به اینکه دولت باید زیرساخت‌ها و تسهیلات لازم را فراهم کند، بر این موضوع تاکید کرد که مسکن سازی کار دولت نیست و در ادامه افزود: افراد متخصص و سرمایه گذاران بخش خصوصی باید با بهره گرفتن از زیرساخت های دولتی این کار را انجام دهند.

رحیمی با طبیعی دانستن جا به جایی ها در دولت جدید، تصریح کرد: همه ما به عنوان کارمندان دولت و فرزندان ملت تا زمانی که مسئولیتی بر عهده داریم نباید دست از تلاش برداریم.

استاندار فارس در خاتمه تاکید کرد: همه مدیران تا آخرین لحظه مسئولیت تمام تلاش خود را برای رفع مشکلات مردم و جامعه هدف به کار گیرند.

ثبت دیدگاه