• امروز : جمعه - ۳۱ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 19 April - 2024

تامین نهاده های دامی برای عشایر فارس

  • 10 آذر 1400 - 16:04
تامین نهاده های دامی برای عشایر فارس

مدیرکل پشتیبانی امور دام استان فارس از اجرای برنامه‌ای برای تامین نهاده مورد نیاز دامداران عشایر در این استان خبر داد که طی آن به ازای وزن دام زنده، نهاده به افراد تحویل می‌شود.
رهام رحمانی حمایت از تولیدکنندگان دام روستایی و عشایر را از اهم وظایف پشتیبانی امور دام اعلام و افزود: براساس برنامه اجرایی شده، به ازای هر کیلوگرم وزن دام زنده و مولد (با در نظر گرفتن میانگین وزنی ۴۰ کیلوگرم) به دامداران عشایر ۳ کیلوگرم نهاده تحویل داده می‌شود.
رحمانی هدف از این اقدام را حمایت از دامداران عشایر ذکر و خاطرنشان کرد: در این سیاست‌های حمایتی ساماندهی و نگهداری دام مولد عشایر استان و خرید دام مازاد برای مقابله با شرایط خشکسالی مورد توجه قرار گرفته و در حال اجراست.
مدیرکل پشتیبانی امور دام استان فارس افزود: برای اجرای سیاست نگهداری دام مولد توسط عشایر، کمیته ساماندهی و نگهداری دام عشایر در استان با حضور نمایندگان سازمان جهاد کشاورزی، دامپزشکی، سازمان امور عشایری، پشتیبانی امور دام و با حضور نماینده عشایر تشکیل شده است.

او خاطرنشان کرد: وظیفه این کمیته شناسایی عشایر واجد شرایط، ثبت اطلاعات دام‌های مولد بر اساس اطلاعات موجود در معاونت بهبود تولیدات دامی، امور عشایر و دامپزشکی و معرفی دامداران واجد شرایط به شرکت پشتیبانی امور دام برای تحویل نهاده و در انتها ارزیابی وضعیت دام‌های مولد در پایان مدت نگهداری در خصوص کشتار و یا نگهداری جهت تولید مثل است.
رحمانی تحویل نهاده به دامداران عشایر استانی را به صورت مدت دار سه ماهه با نرخ مصوب در قبال اخذ ضمانتنامه بانکی و در صورت عدم ارائه ضمانتنامه بانکی فروش به صورت نقدی دانست.
مدیرکل پشتیبانی امور دام فارس در خصوص سیاست خرید حمایتی دام روستایی، گفت: براساس تصویب نامه شورای قیمت‌گذاری و اتخاذ سیاست‌های حمایتی محصولات کشاورزی در خصوص حمایت از تولیدکنندگان دام روستایی در مقابله با خشکسالی، شرکت پشتیبانی امور دام اقدام خرید دام سبک و سنگین روستایی می‌کند.
او افزود: قیمت خرید هر کیلوگرم بره نر پرواری زنده ۴۰ تا ۵۵ کیلوگرم ۶۲ هزارتومان تعیین شده که ۵۳ هزار تومان آن نقدی و به ارزش ۹ هزار تومان باقیمانده نهاده تحویل داده می‌شود. همچنین قیمت هر کیلوگرم گوساله نر پرواری زنده ۴۰۰ تا ۶۵۰ کیلوگرم ۵۹ هزار تومان تعیین شده که ۵۰هزار تومان آن نقدی پرداخت و به ارزش ۹ هزار تومان باقیمانده نهاده تحویل داده می‌شود.

رحمانی همچنین خاطرنشان کرد: تولیدکنندگان عزیز باید دقت کنند که دام‌های سبک و سنگین ارسالی به کشتارگاه محل خرید (کشتارگاه بهین مرودشت) باید سالم بوده و مورد تائید دامپزشکی باشند تا در فرایند خرید این شرکت مشکلی به وجود نیاید.

ثبت دیدگاه