• امروز : شنبه - ۸ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 27 April - 2024

لزوم افزایش درآمد پژوهشی دانشگاه‌های فارس

  • 13 دی 1400 - 10:56
لزوم افزایش درآمد پژوهشی دانشگاه‌های فارس

استاندار فارس بر لزوم افزایش درآمد دانشگاه‌ها از محل منابع پژوهشی تاکید و اضافه کرد: امروز در بسیاری از دانشگاه‌های بزرگ دنیا بخش قابل توجهی از منابع اداره دانشگاه‌ها (بین ۳۰ تا ۴۰ درصد) از محل منابع پژوهشی تامین می‌شود در حالی که در اکثر دانشگاه‌های ما این عدد کمتر از یک درصد است.

دکتر محمدهادی ایمانیه یکشنبه ۱۲ دی در جلسه ارتباط صنعت و دانشگاه در فارس خواستار تشکیل دبیرخانه ارتباط بین صنعت و تولید با دانشگاه شد و بیان کرد: طی روزهای آتی با حضور معاون توسعه مدیریت و معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری، مشاورین اقتصادی و علمی و فناوری استاندار، دانشگاه صنعتی شیراز، سازمان صنعت و معدن استان و اتاق بازرگانی جلسه‌ای برای شکل گیری ساختار این دبیرخانه تشکیل شود.

او ادامه داد: پس از شکل گیری ساختار، مشخص شود که جلسات این دبیرخانه یا هر عنوان دیگری که برای آن مشخص شود در چه مقطع زمانی برگزار شود.

استاندار فارس عنوان کرد: با همتی که در همه دانشگاهیان و صنعتگران استان وجود دارد این استان در زمینه ارتباط بین صنعت و دانشگاه سرآمد خواهد بود.

ایمانیه ادامه داد: البته تاکنون اقداماتی در این زمینه هم از سوی دانشگاه و هم صنعت انجام شده اما چون هم راستا نبوده آن نتایجی که انتظار بوده حاصل نشده است.

او خاطرنشان کرد: اقتصاد باید دانش بنیان و پویاتر باشد و تولید ثروت کند و دانشگاه نیز باید کاربردی باشد و محصولات آن به درد جامعه بخورد.

استاندار فارس با بیان اینکه تولید و صنعت هم باید بتوانند از جدیدترین اطلاعات موجود در دانشگاه‌ها بهره‌مند شوند، گفت: با توجه به اهمیت بحث ارتباط صنعت و دانشگاه باید ساز و کاری تعریف شود که وقتی تولیدات و صنایع مختلف و متنوع را با هم مقایسه می‌کنیم یکی از شاخص‌های اصلی را نحوه استفاده صنایع از علم و میزان ارتباط آنها با دانشگاه قرار دهیم.

ایمانیه افزود: یکی از معیارهای ارزیابی ادارات کل استان هم باید همین باشد که چه میزان ادارات ما برای پیشبرد امور و عملیاتی کردن برنامه‌ها از هم اندیشی استادان دانشگاه استفاده می‌کنند.

او اظهار کرد: اگر در ارزیابی صنعتگران، ادارات کل و دانشگاهیان این مساله و معیار یعنی ارتباط متقابل لحاظ شود سریعتر به نتیجه خواهیم رسید.

استاندار فارس همچنین با اشاره به دیدار اخیر خود با وزیر نفت (آبانماه) افزود: در این دیدار وزیر نفت بیان کرد که این وزارتخانه بنا است رقم قابل توجهی برای حمایت از دانش بنیان‌هایی که در زمینه اکتشافات و افزایش بهره‌وری فعالیت دارند اختصاص خواهد داد و همچنین انتظار داشت که دانشگاه‌های استان فارس در این زمینه بیشترین مشارکت و جذب را داشته باشند.

ایمانیه همچنین خواستار استفاده از تجربه صنعتگران موفق در دانشگاه‌ها برای ارائه آموزش به دانشجویان و همچنین استفاده از تخصص و ظرفیت استادان دانشگاه در صنایع شد.

ثبت دیدگاه