• امروز : جمعه - ۳۱ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 19 April - 2024

نگرانی منتقدان دولت روحانی از توقف تولید بنزین سرطان‌زا

  • 08 خرداد 1393 - 0:03
نگرانی منتقدان دولت روحانی از توقف تولید بنزین سرطان‌زا

پس از تاکید وزارت نفت بر توقف تولید بنزین آلوده در پتروشیمی ها برخی از دلواپسان و مخالفان دولت تدبیر و امید که عادت دارند با تصمیمات و برنامه های دولت مخالفت کرده و آن را به چالش بکشند، این بار دلواپسی خود را به موضوع توقف تولید بنزین سرطان زا کشانده و شبهاتی را در مورد واردات بنزین و قطع تولید بنزین در واحدهای پتروشیمی ارایه کردند.

به گزارش ایرنا، هرچند این دلواپسان، توجیهات مختلفی را در حمایت از بنزین تولیدی در پتروشیمی ها و مخالفت با واردات بنزین، مطرح می کنند، اما کاهش آلودگی هوای تهران در هفته های اخیر، سندی روشن است که شهروندان تهرانی می توانند با چشم خود آن را ببینند و دلواپسان قطع تولید بنزین آلوده در پتروشیمی ها نمی توانند آن را انکار کنند.

بخش عمده ای از اخبار و تحلیل ها در دفاع از تولید بنزین آلوده در پتروشیمی ها توسط رسانه های خاصی مطرح می شود که در هفته های گذشته هجمه های جهت داری را در عرصه های مختلف علیه دولت آغاز کرده اند.

این رسانه ها، ابتدا موج دلواپسی را در موضوع مذاکرات هسته ای مطرح کردند، اما پس از تاکید مقامات عالیرتبه نظام بر حمایت از مذاکره کنندگان هسته ای، بهانه دیگری پیدا کرده و دلواپسی را به موضوعات مختلف مانند توقف تولید بنزین در پتروشیمی ها کشانده و سعی در تخریب عملکرد دولت کردند که این تخریب و هجمه ها بی پاسخ نماند و واکنش رییس ستاد کل نیروهای مسلح را به دنبال داشت.

سردار سرلشکر سیدحسن فیروزآبادی رئیس ستاد کل نیروهای مسلح در مراسم اعطای دانش نامه به دانش آموختگان دکتری دانشگاه عالی دفاع ملی، اظهار داشت: بعضی اخبار بی ارزش و تفرقه انگیز هستند، بعضی ها هم شایعه، تهمت و بی مبنا هستند. من خطی و سیاسی عرض نمی کنم، حتی رسانه هایی که به نوعی به نیروهای مسلح مرتبطند خطا می کنند. برابر مشی و منویات رهبری حرکت نمی کنند باید روش شان را اصلاح کنند والا ما با آنها برخورد می کنیم.

رئیس ستاد کل نیروهای مسلح تصریح کرد: متاسفانه یک مقدار بازی های رسانه ای موجب تشویش اذهان عمومی می شود، یک مقدار در گوشی حرف زدن های غلط و یک مقدار جوسازی های سیاسی و یک مقدار هم نابسامانی احزاب و گروه های سیاسی در کشور باعث نابسامانی رسانه ها و تحلیل ها در کشور می شود. باید منافع حزبی، گروهی، دسته ای، سیاسی، تبلیغاتی، انتخاباتی، همه بایستی کنار برود و همت برای ساختن کشور و کمک به دولت برای پیشرفت کشور، وجهه همت همه قرار بگیرد.

وی افزود: مدیران رسانه ها باید جلوگیری کنند از انتشار اخباری که موجب تشویش اذهان مردم، تضعیف دولت و تخریب برخی از اقدامات می شود. باید با نیک سیرتی در همه این زمینه ها عمل کنیم که انشاءالله پیش برویم.

در مورد علل و ریشه های آلودگی هوا، انگشت اتهام به سوی عوامل مختلفی نشانه می رود، اما یکی از مهم ترین متهمانی که در چهار سال اخیر مورد توجه قرار گرفته، بنزین تولیدی در پتروشیمی ها بوده است.

در سال ۱۳۸۸ و پس از مطرح شدن تحریم بنزین، مسوولان وقت به سراغ افزایش تولید بنزین داخلی رفتند و پس از مدت کوتاهی از خودکفایی در تولید سوخت داخل و آمادگی برای صادرات سخن راندند.

همزمان با وارد شدن بنزین تولید داخل به باک خودروها به تدریج میزان آلودگی هوا افزایش یافت به طوری که گزارش هایی از افزایش میزان آلودگی در شهرهای متوسطی منتشر شد که تا آن زمان معضلی به نام آلودگی هوا نداشتند.

پس از روی کار آمدن دولت روحانی، وزارت نفت برای کاهش آلودگی هوا، افزایش تولید بنزین استاندارد را در دستور کار قرار داد به طوری که در حال حاضر حدود ۲۰ میلیون لیتر بنزین با کیفیت یورو ۴ در پالایشگاه های شازند اراک و تهران تامین می شود.

اقدام بعدی وزارت نفت در افزایش کیفیت سوخت، قطع کامل تولید بنزین با منشاء پتروشیمی و افزایش واردات بنزین استاندارد است.

ثبت دیدگاه