• امروز : چهارشنبه - ۲۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Wednesday - 17 April - 2024

رئیس بانک مرکزی: نرخ ۲۲ درصدی سود تسهیلات بانکی لازم‌الاجراست

  • 29 خرداد 1393 - 0:02
رئیس بانک مرکزی: نرخ ۲۲ درصدی سود تسهیلات بانکی لازم‌الاجراست

رییس کل بانک مرکزی تاکید کرد: نرخ ۲۲ درصدی سود تسهیلات مبادله‌ای مصوب شورای پول و اعتبار از همین امروز در شبکه بانکی لازم‌الاجراست.

 به گزارش ایسنا، ولی‌الله سیف در حاشیه سمینار قوانین و مقررات مرتبط با عملیات بانکداری در پاسخ به سوال خبرنگار ایسنا مبنی بر این‌که مصوبات شورای پول و اعتبار بالاخص نرخ سود ۲۲ درصد چه زمانی در سیستم بانکی اجرا می‌شود، گفت: تمامی مصوبات شب گذشته شورای پول و اعتبار از جمله نرخ سود ۲۲ درصد تسهیلات مبادله‌ای از همین امروز ابلاغ و اجرایی می‌شود.

 وی در مورد نرخ‌های سود‌های مصوب توضیح داد: برای مشارکت مدنی نرخ سود همانی است که در گذشته تصویب شده بود، اما تنها تصمیم عمده‌ی گرفته شده در مورد عقود مبادله‌ای است.

 سیف افزود: با توجه به این‌که نرخ‌های قبلی غیرمنطقی بودند، برای این‌که قابلیت اجرایی‌شدن داشته باشند شورای پول و اعتبار نرخ ۲۲ درصد را تصویب کرد.

 رییس کل بانک مرکزی با اشاره به این‌که متوسط نرخ سود تسهیلات مبادله‌ای در گذشته ۱۴ تا ۱۵ درصد بود، بیان کرد: این در حالی است که در این شرایط شرکت‌های لیزینگ کارایی کافی را نداشته و کارهای آنها تعطیل شده بود. از سوی دیگر عقود مبادله‌ای هم در نظام بانکی توان اجرایی‌شدن نداشت.

 وی افزود: برای این‌که زمینه‌ی استفاده از عقود مبادله‌ای ایجاد شده و شرکت‌ لیزینگ فعال شده و بتوانند با شفافیت بهتری عملیات خود را انجام دهند، تصمیم بر واقعی‌کردن نرخ سود تسهیلات مبادله‌ای گرفتیم.

 سیف با بیان این‌که وزارت صنعت، معدن و تجارت نیز به شدت علاقه‌مند نیز به تعیین تکلیف نرخ سود مبادله‌ای بود، گفت: این پیشنهاد خود وزیر صنعت، معدن و تجارت بود که نرخ‌ها بتواند قابلیت اجرایی‌شدن داشته باشد.

 رییس کل بانک مرکزی توضیح داد: نرخ سود ۲۲ درصد تسهیلات مبادله‌ای تعیین شده میانگین نیست، بلکه نرخ واقعی است، چرا که ماهیت آن مانند عقود مشارکتی نیست که در پایان دوره قابلیت اجرایی‌شدن داشته باشند.

 وی با اشاره به این‌که در تفاهمی که با بانک‌ مرکزی در مورد ساماندهی نرخ سود سپرده‌ها داشتند آن را حداکثر ۲۲ درصد تعیین کردیم، افزود: بنابراین نرخ تعیین شده برای عقود مبادله‌ای با حداکثر تعریف شده برای نرخ سود سپرده منطبق است.

 رییس کل بانک مرکزی خاطر نشان کرد: از دیگر تصمیمات گرفته شده در شورای پول و اعتبار این بود که تفاهم بانک مرکزی با بانک‌ها در مورد نرخ سود سپرده بانکی همچنین توصیه بانک مرکزی به آنها برای پایبندی به تفاهم انجام شده مورد تایید این شورا قرار گرفت.

ثبت دیدگاه