• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024

آماری از هزینه سنگین سفرهای استانی احمدی‌نژاد

  • 06 مرداد 1393 - 0:03
آماری از هزینه سنگین سفرهای استانی احمدی‌نژاد

روزنامه «فرهیختگان» در گزارشی به بررسی هزینه سفرهای استانی دولت احمدی‌نژاد پرداخت.

به گزارش ایسنا، در این گزارش می‌خوانیم: محمود احمدی‌نژاد اگرچه طی هشت سال، دولت خود را به سفرهای استانی معروف ساخت اما با همه تبلیغاتی که برای آنها صورت گرفت، از دید منتقدان دولت‌های نهم و دهم سفرهای استانی در ردیف یکی از بزرگ‌ترین نقاط ضعف عملکرد این دو دولت به شمار ‌می‌رود زیرا به اعتقاد آنان تصمیمات «کارشناسی‌نشده»‌ بسیاری در زمانی کوتاه (چند صد مصوبه در چند ساعت) و بدون تامین اعتبار به تصویب می‌رسید. سفرهایی که با شعار آوردن پول نفت بر سر سفره‌ها همراه بود حالا بعد از هشت سال خبر می‌رسد که این سفرها هزینه ١٧٠۵ میلیارد تومانی را برای وزارت نفت به همراه داشته و بار مالی و هزینه‌ای آن بر دوش دولت حسن روحانی مانده است.

طبق اعلام محسن امیریان، مجری طرح کمک به عمران مناطق نفت‌خیز، وزارت نفت در دولت گذشته با وجود کمبود منابع مالی در پروژه‌های خود، ۱۷۰۵ میلیارد تومان در چارچوب سفرهای استانی ریاست‌جمهوری برای اجرای پروژه‌های عمرانی به وزارتخانه‌ها و سایر نهادهای دولتی کمک کرده است. از جمله انتقادهای کارشناسان به سفرهای دولت محمود احمدی‌نژاد هزینه سفر هیات دولت به استان‌ها، مشخص نبودن محل اعتبارات مصوبات، تخصیص نیافتن بودجه استان‌ها تا زمان حضور رئیس‌جمهوری، تحقق نیافتن وعده‌ها و افزایش سطح توقع و انتظارات مردم بوده است که حالا ریز گزارش‌های ارائه‌شده تنها در حوزه نفت کشور، سیاهه‌ای از این پیامدها را ترسیم می‌کند.

به گزارش شانا، محسن امیریان با بیان اینکه در دولت گذشته اجرای پروژه‌های عمرانی و عام‌المنفعه ابلاغی دولت با هدف ایجاد ارتباط بیشتر وزارت نفت با سایر وزارتخانه‌ها و ادارات دولتی انجام شد، اظهار کرد: هم‌اکنون این دید سبب شده نهادهای دولتی به وزارت نفت به‌عنوان عابربانک و متولی تامین بودجه پروژه‌های عمرانی نگاه کنند.

او گفت: پیگیری و تامین منابع مالی تعهدات ایجادشده در سفرهای استانی دولت گذشته ضمن ایجاد آثار مثبت اجتماعی ناشی از اجرای برخی پروژه‌های زیربنایی، معایب متعددی نیز در بر داشت که از بزرگ‌ترین آنها، مترادف دانستن صنعت نفت با دولت بود که مردم و مسئولان استانی مطالبه‌های خود را از دولت به نوعی از نفت تقاضا می‌کردند.

مجری طرح کمک به عمران مناطق نفت‌خیز ادامه داد: محدودیت‌های شدید منابع مالی سبب شده بود صنعت نفت به جای عمل به وظایف اصلی و اساسنامه‌ای خود که اکتشاف، استخراج و بهره‌برداری از منابع نفت و گاز است، عملا درگیر فعالیت‌های غیرذاتی شده و به جای سایر ارگان‌های ذی‌نفع پاسخگوی مطالبات عمومی مردم باشد.

مجری طرح کمک به عمران مناطق نفت‌خیز افزود: مبلغ ۰۰۰/ ۸۲۴/ ۴ میلیون ریال به‌ عنوان قدرالسهم نفت برای مشارکت در احداث ١٠ پروژه راه‌سازی (موارد مشخص و قابل قبول) در نظر گرفته شده که تاکنون ۰۹۸۰/ ۷۴۶/ ۱ میلیون ریال آن هزینه و پرداخت شده است.

مجری طرح کمک به عمران مناطق نفت‌خیز اظهار کرد: برای ارتقای سطح نشاط عمومی، سلامت جسمی و بهداشت روانی جامعه به‌واسطه کمک به ایجاد و افزایش فضاهای ورزشی استان‌ها در ادامه فعالیت‌های ذاتی وزارت ورزش و امور جوانان با تامین اعتباری به مبلغ ۵۵۸/ ۰۳۱/ ۳ میلیون ریال با هدف احداث، تکمیل و تجهیز ١٠٧٩ پروژه (شامل سالن‌های ورزشی چندمنظوره در ابعاد مختلف، استخرهای شنا، زمین‌های ورزشی روباز، سالن‌های باستانی و …) موافقت شده که تاکنون ٩٣٢ مورد آن تکمیل و به بهره‌برداری رسیده و ۴۴۲/ ۵۵۲/ ۲ میلیون ریال آن نیز پرداخت شده است.

مجری طرح کمک به عمران مناطق نفت‌خیز ادامه داد: علاوه‌ بر موارد ذکر شده، خدمات دیگری نیز در حوزه فعالیت‌های فرهنگی (حوزه‌های علمیه و مساجد) و کمک به شهرداری‌ها برای ایجاد فضاهای سبز، پارک‌ها، آبرسانی و ایجاد تصفیه‌خانه‌های فاضلاب و برق‌رسانی و پروژه‌های ابلاغی شرکت ملی نفت ایران و … جمعا با اعتباری به مبلغ ۷۱۶/ ۹۲۶/ ۲ میلیون ریال برای کمک به احداث، تکمیل و تجهیز تعداد ٢٢۴ پروژه به انجام رسیده که تاکنون مبلغ ۹۸۰/ ۰۳۲/ ۱ میلیون ریال آن پرداخت و تعداد ١۵٣ مورد از پروژه‌ها نیز تکمیل و به بهره‌برداری رسیده است.

امیریان گفت: برای افزایش فضاهای آموزشی و کمک‌آموزشی دانش‌آموزان به موازات فعالیت‌های وزارت آموزش و پرورش با تامین اعتباری به مبلغ ۷۶۷/ ۰۶۴/ ۲ میلیون ریال به‌منظور کمک به احداث، تکمیل و تجهیز ١٠٢١ پروژه (مدارس، خوابگاه دانش‌آموزی، مجتمع آموزشی، سالن‌های چند منظوره، هنرستان، کتابخانه، کانون‌های فرهنگی و همچنین تجهیزات مربوطه) موافقت شده که تاکنون با پرداخت ۷۵۶/ ۴۸۷/ ۱ میلیون ریال آن تعداد ٧٩٣ مورد از این پروژه‌ها تکمیل و مورد بهره‌برداری قرار گرفته است.

امیریان گفت: برای افزایش و ارتقای سطح امکانات و توسعه فضاهای آموزشی دانشجویان اقصی‌نقاط کشور همسو با فعالیت‌های وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و کمک به مهیا کردن زمینه‌های تربیتی نیروی متخصص برای آینده کشور، وزارت نفت مسئول تامین اعتباری به مبلغ ۶۷۰/ ۹۱۳/ ۱ میلیون ریال برای کمک به احداث، تکمیل و تجهیز ٣۴١ پروژه دانشگاهی (شامل دانشگاه دولتی، پیام‌نور، جامع علمی- کاربردی و خرید تجهیزات مربوطه) شده که تاکنون ٢٨۴ مورد آن تکمیل و به بهره‌برداری رسیده و مبلغ ۹۶۲/ ۴۶۸/ ۱ میلیون ریال آن پرداخت شده است.

مجری طرح کمک به عمران مناطق نفت‌خیز گفت: در همسویی برای ارتقای سطح بهداشت عمومی، سلامت جامعه و کاهش تلفات و خسارت‌های جانی در موارد اضطراری و سهولت دسترسی هموطنان در شهرها و روستاها و همچنین راه‌های مواصلاتی به تجهیزات و امکانات بهداشتی و درمانی در راستای فعالیت‌های وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، وزارت نفت با تخصیص اعتباری به مبلغ ۳۳۰/ ۳۸۸/ ۱ میلیون ریال به‌منظور کمک به احداث، تکمیل و تجهیز ۶٢١ پروژه (اورژانس جاده‌ای، خانه بهداشت، بیمارستان، دانشگاه علوم پزشکی و همچنین تجهیزات مربوطه) موافقت کرده که از این تعداد تاکنون ۴٩٨ مورد تکمیل و به بهره‌برداری رسیده و مبلغ ۱۶۰/ ۲۲۱/ ۱ میلیون ریال پرداخت شده است.

امیریان افزود: برای رفع بخشی از محرومیت‌های اقشار نیازمند جامعه به‌ موازات فعالیت‌های دو ارگان کمیته امداد امام خمینی (ره) و سازمان بهزیستی کشور جمعا با تخصیص اعتباری به مبلغ ۶۶۰/ ۵۹۱ میلیون ریال به‌منظور کمک به احداث، تکمیل و تجهیز تعداد ۴٩۴ پروژه (شامل خانه محرومان، مجتمع‌های توانبخشی و اردوگاه‌های تربیتی و همچنین تجهیزات مربوطه) موافقت شده که از این تعداد تاکنون ۴٨٧ مورد تکمیل و ۷۸۳/ ۵۲۳ میلیون ریال پرداخت شده است.

امیریان گفت: مبلغ ۳۵۰/ ۳۰۹ میلیون ریال اعتبار برای کمک به اجرای پروژه‌های درخواستی نمایندگان مجلس شورای اسلامی و مقام‌های استانی در ۵٧ پروژه به دستور وزیر نفت و مدیرعامل شرکت ملی نفت وقت اختصاص یافته که تاکنون مبلغ ۸۰۰/ ۱۳ میلیون ریال آن هزینه و یک مورد از پروژه‌ها نیز به بهره‌برداری رسیده است.

وی تاکید کرد: با توجه به حجم سنگین تعهدات ابلاغی ذکر شده در بالا و سیاست جدید دولت تدبیر و امید مبنی‌ بر کنترل و مبارزه با افزایش سطح تورم و اجرای کلیه پروژه‌های ابلاغی توسط متولیان مربوطه، با تاکید مقام عالی وزارت از این پس بسیاری از پروژه‌های باقی‌مانده را به مراجع و سازمان‌های ذی‌ربط ارجاع داده و مسئولیت اجرای این پروژه‌ها را به متولیان قانونی امر واگذار می‌کنند.

امیریان تاکید کرد: شرکت ملی نفت ایران طی چند سال گذشته فعالیت‌های زیادی را در زمینه کمک‌رسانی و مشارکت در ایجاد پروژه‌های آموزشی، ورزشی، بهداشتی و خدماتی مناطق غیرنفتی انجام داده است و از این پس قرار است این‌گونه فعالیت‌ها را با هدف بهبود وضعیت اجتماعی مردم و اهالی مستقر در مناطق نفت‌خیز و گازخیز ادامه دهد.

مجری طرح کمک به عمران مناطق نفت‌خیز اظهار کرد: در سیاست جدید طرح کمک به عمران مناطق نفت‌خیز اولویت اجرای پروژه‌ها، مواردی است که بیشتر در حوزه مناطق نفت‌خیز احداث شود که مردم و اهالی مناطق یادشده از نعمت آن بهره‌مند شوند و در حقیقت جبران بخشی از خسارت‌های ناشی از فعالیت‌های نفتی انجام شود و دستگاه‌ها نیز توان لازم را برای اداره و نگهداری صحیح و بالقوه از آنها داشته باشند.

ثبت دیدگاه