• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024

پایه‌های حضور چین در ایران لرزان شد

  • 07 مرداد 1394 - 16:04
پایه‌های حضور چین در ایران لرزان شد

کشورهای اروپایی که در سال‌های تحریم از بازار ایران محروم مانده بودند به محض امضای توافق راهی تهران شدند که در این زمینه آلمانی‌ها از همه سبقت گرفتند. اما ورود خارجی‌ها واستقبال آنها از طرح‌های سرمایه‌گذاری مشترک تنها به آلمان محدود نمی‌شود و سایر کشورهای اروپایی نیز در نوبت ورود و مذاکره با همتایان ایرانی خود هستند. به طوری که دیروز یک هیأت فرانسوی با رهبری فابیوس وزیر خارجه این کشور وارد تهران شدند.

به گزارش روزنامه ایران، برپایه برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته هیأت‌هایی از اسپانیا، ایتالیا، هند و… نیز طی روزهای آتی وارد ایران خواهند شد. درحالی که استقبال کشورهای خارجی برای سرمایه‌گذاری در ایران و البته تغییر نگاه دولتمردان ایرانی به همکاری‌ها از واردات و خرید صرف کالا به همکاری‌های مشارکتی همراه با انتقال تکنولوژی در داخل و خارج از کشور جوی از امید ایجاد کرده است به نظر می‌رسد برخی نخبگان اقتصادی و فعالان تجاری خلاف نظر غالب مردم در شبکه های اجتماعی چندان از این اتفاقات و بازشدن فضای اقتصادی استقبال نمی‌کنند. کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند با توجه به کیفیت پایین محصولات چینی و متنوع شدن محصولات بعد از لغو تحریم‌ها، چینی‌ها برای ماندن در ایران شانس کمی دارند. البته برخی دیگر با اشاره به نقش مهم چین در روزهای تحریم اعلام کرده‌اند که قصد گسترش مناسبات اقتصادی با این کشور را دارند.

با ورود شرکت‌های بزرگ اروپایی به ایران به نظر می‌رسد که چینی‌ها حداقل مانند گذشته امکان جولان دادن در اقتصاد و بازار ایران را ندارند. چرا که براساس قراردادهایی که قرار است در آینده نزدیک با شرکای اروپایی منعقد شود، کالاهایی به مراتب باکیفیت‌تر از چینی‌ها در ایران تولید و عرضه خواهد شد. بنابراین چینی‌ها برای ماندن در ایران تنها دو راه دارند؛ یکی اینکه با عرضه کالاهای با کیفیت و ارزان رقابت‌پذیری خود را با اروپایی‌ها افزایش دهند یا همکاری‌های اقتصادی خود با ایران را به مشارکت در بخش‌های دیگری هدایت کنند.

ثبت دیدگاه