• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024

استقبال بازارهای جهانی از پسته کال

  • 21 مرداد 1394 - 15:53
استقبال بازارهای جهانی از پسته کال

 استقبال بازارهای جهانی از پسته کال بازار پسته استان کرمان را این روزها به تکاپو واداشته است و حجم قابل توجهی از این محصول در راه صادرات به کشورهای عربی و سرزمین ساموراییهاست.

مهمترین محصول صادراتی کشور در بخش کشاورزی پسته است این روزها بار دیگر حضور کارگران پسته چین در باغهای پسته موجب تکاپو در بزرگترین باغهای پسته جهان شده است و درب کارگاههای فرآوری این محصول در استان کرمان به روی فعالان بخش پسته باز شده است.

در سالهای اخیر اقبال بازارهای جهانی به واردات پسته کال از استان کرمان بسیار پر رنگ شده است و حجم قابل توجهی از پسته تولیدی در استان کرمان قبل از رسیدن برداشت و به کشورهای مقصد از جمله اروپا، کشورهای حوزه خلیج فارس و سایر کشورهای عربی، روسیه و آسیای دور و ژاپن صادر می شود.

هم اکنون نیز اکثر بنگاههای خرید و فروش پسته در کرمان در حال خرید پسته کال و صادرات این محصول به بازارهای هدف هستند و تابلوهای خرید پسته کال را می توان در اکثر خیابانهای شهرهای کرمان، رفسنجان و سیرجان و زرند مشاهده کرد.

این محصول که از طرفداران بسیاری در بازار بین المللی برخوردار است شامل مغز سبز پسته و درصد بالای چربی و طعم مطلوب است که از خواص بالای غذایی برخوردار است.
در حالی برداشت پسته در استان کرمان طی هفته‌های آینده به صورت رسمی آغاز خواهد شد که در استان کرمان شهرستانهای رفسنجان، کرمان، انار، سیرجان، زرند و راور بیشترین سطح زیر کشت این محصول را به خود اختصاص داده اند و انتظار می رود با آغاز برداشت این محصول و صادرات نخستین کانتینرهای پسته از استان کرمان مشکلات ناشی از تحریمها نیز برداشته شود و صادرات پسته استان کرمان به بازارهای جهانی رونق تازه ای به خود گیرد.

هر چند در سالهای اخیر خشکسالی و کمبود آب در کنار نبود سیاستهای حمایتی از بازار پسته موجود ضربه به اقتصاد پسته کشور شده و بخش قابل توجهی از بازار پسته ایران در آمریکا و اروپا و حتی کشورهای عربی از دست تولید کنندگان ایران خارج شده است اما همچنان کیفیت و طعم بی نظیر پسته ایرانی موجب شده توجه ویژه ای در بازارهای سنتی این محصول به پسته ایران انجام شود و دربهای بازارهای جدید از جمله آسیای دور به روی این محصول باز شود.

ثبت دیدگاه