• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024

افزایش ۱۵ برابری صادرات پسته در سال ۹۴

  • 25 مرداد 1394 - 16:04
افزایش ۱۵ برابری صادرات پسته در سال ۹۴

آمار صادرات پسته تازه و خشک نشان می‌دهد که طی چهار ماه اول امسال ۴۶ کشور جهان مشتری بیش از ۱۶ هزار تن پسته ایران بوده‌اند که این میزان صادرات نسبت به مدت مشابه پارسال ۱۵ برابر افزایش یافته است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، آمارها از میزان صادرات پسته طی چهارمین ماه امسال نشان می‌دهد که صادرات پسته روند صعودی را که از ابتدای سال جاری آغاز کرده بود، ادامه داده و به این ترتیب در تیر ماه صادرات این محصول نسبت به همین بازه زمانی در سال گذشته نزدیک به ۹ برابر افزایش وزنی داشته است.

بر اساس این آمار ایران طی تیرماه ۹۴ به میزان ۳۵۰۰ تن پسته با پوست تازه یا خشک به دیگر کشورها صادر کرده‌ است که ارزش آن به کمتر از ۳۰ میلیون دلار می‌رسد.

بر این اساس صادرات پسته به لحاظ وزنی نسبت به همین مدت در سال گذشته ۹ برابر افزایش پیدا کرده‌ است و این درحالی‌ است که قیمت هر کیلوگرم از این محصول ۰٫۱ دلار کاهش یافته و به ۸٫۴ دلار رسیده‌ است.

همچین آمار گمرک نشان می‌دهد که طی چهار ماهه نخست امسال با ۱۵ برابر شدن صادرات پسته به لحاظ وزنی، صادرات این محصول مجموعا به بیش از ۱۶ هزار تن و ارزش نزدیک به ۱۳۵ میلیون دلار رسیده است.

این در حالی‌ است که در همین مدت طی سال گذشته ایران تنها کمی بیش از یک‌هزار تن پسته به دیگر کشورها صادر کرده بود که ارزآوری آن به کمتر از ۱۰ میلیون دلار می‌رسید.

همچنین در این مدت پسته در رتبه شانزدهم محصولات صادراتی ایران قرار گرفته و ۴۶ کشور در سراسر جهان از مشتریان این محصول به حساب می‌آیند.

فهرست اقلام صادراتی گمرک از چهارماهه نخست سال جاری نشان می‌دهد که ایران در این مدت به کشورهای امارات، انگلستان، بلاروس، یوگسلاوی، پاکستان، جمهوری آذربایجان، آلبانی، آلمان، اردن، ازبکستان، اسپانیا، استرالیا، اسلواکی، افغانستان، اوکراین، ایتالیا، بحرین، برزیل، بوسنی، تاجیکستان، تایوان، ترکیه، ترکمنستان، تونس، سوریه، سنگاپور، سوئد، شیلی، صربستان، عراق، عربستان، روسیه، قرقیزستان، قزاقستان، قطر، کویت، لبنان، لهستان، لیتوانی، مالزی، مصر، مکزیک، هنگ کنگ، هند، ویتنام و یونان پسته صادر کرده است.

ثبت دیدگاه