• امروز : سه شنبه - ۴ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Tuesday - 23 April - 2024

شوخی شوخی به گنجشک‌ها سنگ زدیم، جدی جدی مُردند

  • 24 شهریور 1395 - 13:15
شوخی شوخی به گنجشک‌ها سنگ زدیم، جدی جدی مُردند

همه‌ ما از کودکی به‌نوعی با خشونت علیه حیوانات برخورد داشته‌ایم؛ بعضی از ما آتش زدن موش‌ها و یا گربه‌ها یا سنگ زدن به گنجشک‌ها را به چشم دیده‌ایم.

به گزارش ایسنا، برخی از ما با سگ و گربه‌های دم‌بریده یا دست و پا شکسته مواجه شده‌ایم…،گاهی پرندگان و گاهی نیز تصاویر ناراحت‌کننده‌ شکار یا مورد حمله قرار گرفتن حیوانات وحشی، پلنگ، کفتار، خرس و یا آهو و… خاطر ما را آزرده است.

وقتی با فعالان حقوق حیوانات و همچنین محیط زیست صحبت می‌کنم یکی از مسائلی که مطرح می‌شود این است که هنوز برخی هستند که چنین دغدغه‌هایی را لوکس و امری غیر ضروری می‌دانند اما بسیاری معتقدند باید از کودکی به انسان مهربانی را آموخت. کودکی که از آزار حیوانات و جانداران لذت می‌برد و تفریحش به هر نحوی اذیت و آزار حیوانات می‌شود، امر بعیدی نیست که در بزرگسالی با همنوعان خود نیز چنین کند.

 حمایت از حقوق حیوانات باید به یک دغدغه‌ی همگانی مبدل شود

شباهنگ مداح یکی از فعالان حقوق حیوانات در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا می‌گوید: بیستم شهریورماه به تلاش حامیان و کوشندگان حقوق حیوانات در ایران به نام روز مبارزه با خشونت علیه حیوانات و یادآوری یکی از هولناک‌ترین و تاریک‌ترین خشونت نوع بشر در شهریور سال ١٣٩٠ در سمیرم و کشتار بی‌رحمانه خرس مادر و دو توله‌اش در حالی‌که شکم توله خرس‌ها زنده دریده شده بود و توسط خاطی به اطراف پرتاب می‌شدند، به جامعه و به قانون‌گذاران یادآوری می‌کند که تصویب قانون حمایت از حقوق حیوانات و جرم بودن آن در کشور دو امر ضروری و اجتناب‌ناپذیر است.

وی ادامه می‌دهد: حمایت از حقوق حیوانات باید در جامعه به یک دغدغه‌ همگانی تبدیل شود.

ما از فقدان آموزش رنج می‌بریم

وی با اشاره به اهمیت آموزش در این رابطه تصریح می‌کند: سیستم آموزش و پرورش همان‌طور که از نامش پیداست وظیفه پرورش نسل‌ها را بر عهده دارد. نسل‌ها باید با باور و تفکری سالم و دور از خشونت رشد داده شوند. مباحث این‌چنینی باید در محتوای آموزشی مدارس گنجانده شود و به موازات آن از توانمندی اشخاص و سازمان‌های مردم‌نهاد در ترویج هرچه بیشتر و مفیدتر واقع شدن مفاهیم پرهیز از خشونت علیه حیوانات نیز حمایت محکمی شود.

این فعال حقوق حیوانات عنوان می‌کند: فرهنگ‌سازی و آموزش زیرساختی مبتنی‌بر دانش روز، قوی‌ترین و موثرترین روش دست‌یابی به اهداف در هر حیطه‌ای است، آموزش در واقع پیشگیری قبل از درمان است و باور قاطع به این مهم ما را مجاب می‌کند که بیشترین و هدفمندترین سرمایه‌گذاری را در رابطه با آموزش و فرهنگ‌سازی داشته باشیم. در زمینه‌ی حمایت از حقوق حیوانات نیز همین موضوع صادق است.

ثبت دیدگاه