• امروز : سه شنبه - ۲۹ اسفند - ۱۴۰۲
  • برابر با : Tuesday - 19 March - 2024

چند نکته در خصوص تجمع ۲۰ معلم علیه انارپرس

  • 28 دی 1395 - 21:21
چند نکته در خصوص تجمع ۲۰ معلم علیه انارپرس

به دنبال انتشار خبری در انارپرس در خصوص تنبیه بدنی چند دانش‌آموز در دبیرستان شهیدان قدیری-انارکی شهرستان انار، بعدازظهر سه‌شنبه ۲۸ دی حدود ۲۰ معلم جلوی اداره آموزش و پرورش انار تجمع کردند.

تجمع‌کنندگان بر این باور هستند که اطلاع‌رسانی‌های انارپرس در خصوص تنبیه‌بدنی دانش‌‌آموزان باعث هتک حرمت معلمان شده است.

در این خصوص ذکر چند نکته ضروری است:

۱- تنبیه بدنی دانش‌آموزان «ممنوع و جرم» است. هیچ معلمی در هیچ کجای کشور حق ندارد دانش‌آموزان را مورد کتک‌کاری جسمی یا تحقیر قرار دهد. هر معلمی که اقدام به تنبیه‌بدنی یا تحقیر دانش‌‌آموز کرد باید منتظر عواقب قانونی آن نیز باشد. تنبیه بدنی دانش‌آموز می‌تواند اثرات ویران‌کننده‌ای در شخصیت دانش‌اموز به جای بگذارد و اثرات منفی آن، در آینده خود را نشان دهد.

۲- خبررسانی‌های انارپرس در خصوص معلمانی بوده که در چند سال گذشته اقدام به تنبیه‌بدنی دانش‌‌آموزان کرده بودند؛ حالا سوال این است که آیا تجمع‌کنندگان، انتقادات از این دسته معلمان را به خود گرفته‌اند؟ آیا تجمع‌کنندگان بر این باور هستند که مردم حق ندارند از معلمانی که مرتکب تخلف می‌شوند، انتقاد کنند؟

گمان نمی‌کنیم تجمع‌کنندگان بر این باور باشند که مردم حق انتقاد ندارند. به هر حال اگر معلمی دست به یک اقدام خشونت‌بار زد نباید انتظار داشته باشد که مردم و رسانه‌ها به او مدال افتخار بدهند.

معلمان از ماوراء نیامده‌اند و مانند همه اقشار، خوب و بد در بین‌شان وجود دارد. اگر معلمی مرتکب اشتباه شد، مطمئنا مورد نقد قرار می‌گیرد. این نقد نباید باعث شود که جامعه معلمان آن را به خود بگیرند. به عنوان مثال اگر پزشکی دچار خطا شد و مورد بازخواست قرار گرفت، جامعه پزشکان نمی‌گوید ما هتک حرمت شده‌ایم. بر همین اساس بایستی با تخلفات برخورد شود تا دامن جامعه معلمان یا هر جامعه دیگر از خطا پاک گردد.

۳- برخی از معلمان می‌گویند که دانش‌آموزان غیرقابل کنترل هستند و در مواردی به دلیل این نوع رفتارها، آن‌قدر عصبانی می‌شوند که ناخواسته ممکن است تنبیهی نیز صورت بگیرد. این توجیه به هیچ وجه پذیرفته نیست. به عنوان مثال در یک قتل ناخواسته هم، طرفین قصد قتل ندارند اما ممکن است بر اثر یک درگیری لفظی و با یک مشکل بسیار کوچک، خشمگین شوند و ناخواسته مرتکب قتل شوند. چنین فردی به هر حال قاتل است و هیچ محکمه‌ای قاتل را به دلیل اینکه مقتول رفتار نامناسب و خشم‌آور داشته، تبرئه نمی‌کند.

معلم نیز در برابر هر رفتار نامناسب دانش‌‌آموز باید خویشتن‌دار باشد و اگر ماجرا نیاز به پیگیری داشت، موضوع را از روال منطقی دنبال کند نه با خشونت.

۴- ما هم می‌دانیم که مشکلات معیشتی و انواع و اقسام مشکلات دیگر باعث شده تا آستانه صبر و تحمل مردم پایین بیاید اما معلمی شغل بسیار حساسی است و هر نوع رفتار نامناسب می‌تواند بر نسل آینده تاثیر عمده‌ای داشته باشد. برای همین از معلمان انتظار می‌رود که از این زوایه موضوع را ببینند.

۵- همانگونه که حسن روحانی رئیس‌جمهور در ابتدای سال تحصیلی امسال گفت که مدارس جای خشونت نیست و باید در مقابل خشونت ایستادگی کرد؛ انارپرس نیز وظیفه خود می‌داند که هر نوع خشونت در مدارس را پیگیری کند. دانش‌آموز در کلاس درس نباید خشونت ببیند و بیاموزد، نباید عدم تحمل را بیاموزد، نباید بیاموزد که می‌تواند دروغ بگوید و بر صدر بنشیند…

۶- انارپرس از همین جا از دانش‌آموزان درخواست می‌کند هر نوع خشونت احتمالی چه جسمی و چه تحقیر را به ما گزارش دهند تا پیگیری کنیم.

و ختم کلام:

?معلمان بایستی در حمایت از دانش‌آموزان تجمع کنند؛

?معلمان بایستی در حمایت از مدرسه بدون خشونت تجمع کنند؛

?معلمان بایستی از گفت‌وگو به جای زبان خشونت و تهدید، حمایت کنند؛

?معلمان بایستی به معلمی که تنبیه می‌کند، هشدار بدهند که این شیوه ویران‌کننده شخصیت و روان دانش‌آموز است؛

?معلمان بایستی از دانش‌آموزان و حق آن‌ها در برخورداری از یک محیط آموزشی امن و فاقد خشونت و سالم حمایت کنند؛

?معلمان بایستی به دانش‌آموزان بیاموزند که اگر کسی از رفتارشان انتقاد کرد، راه گفت‌وگو را انتخاب کنند نه مقابله و کینه و نفرت؛

?معلمان بایستی نسل آینده را نسلی اهل «گفت‌وگو، تعامل، بیگانه با خشونت و کینه و نفرت، با اعتماد به نفس قوی و خردمحور» تربیت کنند.

       

ثبت دیدگاه