• امروز : جمعه - ۳۱ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 19 April - 2024

کودک: دکتر من می‌میرم؟/ روایتی از نجات یک کودک ۹ ساله توسط پزشک بیمارستان انار

  • 18 بهمن 1395 - 1:50
کودک: دکتر من می‌میرم؟/ روایتی از نجات یک کودک ۹ ساله توسط پزشک بیمارستان انار

مدتی قبل یک پسر بچه ۹ ساله اناری هنگام بازی با میل گاردان تراکتور دچار حادثه شدید می‌شود و به بیمارستان انار منتقل می‌گردد. دکتر سارا صالحی پزشک بیمارستان انار با انجام اقدامات اولیه جان این کودک را نجات می‌دهد.

 دکتر صالحی، متخصص کودکان و نوزادان در این خصوص به اناپرس گفت: در پانسیون در حال استراحت بودم که پزشک اورژانس تماس گرفت و شرح حال کودکی را داد که وضعیت بحرانی داشت اما درمان بیمار در حیطه تخصص یک پزشک جراح بود و متاسفانه در آن هنگام جراح وجود نداشت.

وی افزود: حس انسان دوستی حکم می‌کرد که بشتابم. یادم نمی‌آید با چه وضعیتی و چطور خودم را به اورژانس رساندم. خدا خدا می‌کردم که بچه جان سالم به در ببرد. وقتی بالای سر کودک رسیدم، سر تا پا زخمی بود و به سختی نفس می‌کشید و با ناله‌ای ضعیف به من گفت:دکتر من میمرم؟! این جمله قلبم را ریش می‌کرد. به کودک گفتم کی گفته؟ تو قوی هستی و زنده می‌مونی.

دکتر صالحی گفت: حال پسر بچه هر لحظه بدتر می‌شد و به سمت کاهش سطح هوشیاری پیش می‌رفت و همچنان ناله می‌کرد. با معاینه‌ای که انجام دادم متوجه شدم دو تا از دنده‌های دو طرف شکسته و داخل ریه فرو رفته و منجر به ورود هوای خارج به داخل ریه‌ها و در نتیجه زجر تنفسی در کودک شده بود(تنشن پنوموتوراکس ۲طرفه).کودک وضعیت خوبی نداشت و نیاز به اعزام داشت و معالجه در تخصص پزشک جراح بود اما تا اعزام به رفسنجان کودک از بین می‌رفت، باید اقدامات اولیه را که بازهم در تخصص من نبود، انجام می دادم.

این متخصص کودکان و نوزادان افزود: به کمک پرسنل، وسایل مورد نیاز مهیا شد و با قرار دادن دو لوله به صورت دو طرفه داخل ریه ها (bilateral chest tube)جهت خروج هوا اقدام ‌کردم. لحظات سختی بود اما خوشبختانه تنفس کودک کمی بهتر شد و او را به رفسنجان اعزام کردم و شرح حال کاملی از کاری که انجام داده بودم را به جراح رفسنجان گزارش کردم، او با تعجب گفت که چطور کار یک جراح را انجام دادی؟!

وی افزود: در طول دوره درمان کودک جویای احوال او بودم. از اینکه هر روز رو به بهبودی می رفت و از اینکه توانسته بودم با امکانات کم، جان انسانی را نجات و خانواده‌ای را خوشحال کنم، احساس خوشحالی می کردم.

دکتر صالحی گفت: جا دارد که از پرسنل بیمارستان انار که مرا در این راه یاری کردند تشکر کنم و همین جا از مسئولین و خیرین عزیز تقاضا دارم در حدی که در توانشان هست نسبت به تجهیز این بیمارستان دست یاری رسانند تا مجبور نباشیم بیمارانی را که وضعیت اضطراری دارند به رفسنجان اعزام کنیم. چشم به راه یاری سبزتان هستیم.

به دنبال این اقدام دکتر صالحی، دکتر میرزابیگی، معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان و شبکه بهداشت و درمان انار از وی تقدیر کردند.

ثبت دیدگاه